2024-09-25, 23:40
  #877
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kul, då hoppas jag på Häcken imorgon också. Vore kul med två svenska lag i CL.
Jo. Får se om det blir CL i såväl Stockholm som Göteborg i höst
Citera
2024-09-25, 23:42
  #878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Bra Bajen!

Då var svenskt deltagande i CL säkrat även denna säsong, kul att följa, lottning på fredag..

Dessa lag är klara för CL-gruppspelet:
Barcelona 🇪🇸
Bayern München 🇩🇪
Chelsea 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
Galatasaray 🇹🇷
Hammarby 🇸🇪
Lyon 🇫🇷
Vålerenga 🇳🇴
Wolfsburg 🇩🇪

Yes! Kul med Galatasaray tycker jag. Turkiet har man inte sett mycket av i damfotbollen varken klubblag eller landslag. Men det är ju ett stort volleyboll land på damsidan, damidrott är inte oexisterande där. De bildades 2021, verkar ha jobbat på bra. Prag är ett av de bättre lagen på seedade halvan skulle jag säga, efter Benfica och Roma. Bra för intresset för damfotbollen i regionen förhoppningsvis att ett turkiskt lag kvalade in.

St Pölten, Roma, Twente och Man City är också så gott som klara skulle jag säga. Men

Real-Sporting
Arsenal-Häcken
PSG-Juventus
Celtic-Poltava

Känns verkligen inte klara. Fördel Juventus får man ändå säga de leder 3-1. Vilken skräll om PSG åker ut.
Citera
2024-09-25, 23:44
  #879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Tror Häcken följer med oss imorgon. Precis som Bajen kommer de att triggas av att det gäller mer än bara det egna laget. Damallsvenskan är ingen dussinserie och det vore bara larv att den norska serien skulle få passera oss. Visst de har flyt i lottningen men är det någon som tror att Rosenborg eller Vålerenga skulle ha en chans mot Bajen ,Häcken eller Rosengård i en serie?

Damallsvenskan håller världsklass, men norska ligan ska ändå ha cred och kom även ihåg att Brann gick till CL-kvartsfinal förra säsongen!

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Inte illa. Hammarby kan nog göra bra ifrån sig hemma i gruppspelet med sitt i världen för damfotbollen unika stöd. Många motståndare går nog att få ur balans där.

Dessa hemmamatcher ser man fram emot, hoppas verkligen på bra publikstöd!
Citera
2024-09-25, 23:46
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Tror Häcken följer med oss imorgon. Precis som Bajen kommer de att triggas av att det gäller mer än bara det egna laget. Damallsvenskan är ingen dussinserie och det vore bara larv att den norska serien skulle få passera oss. Visst de har flyt i lottningen men är det någon som tror att Rosenborg eller Vålerenga skulle ha en chans mot Bajen ,Häcken eller Rosengård i en serie?

Nej. På chans alltså. De bästa norska spelarna som inte är i England är ju i Hammarby 🙃

Men det är snarare en one up på Portugal. De har ju klättrat som en raket i rankingen och gått om Sverige pga de har haft 1 av 1 lag vidare till gruppspel och det har gått bra. Nu har de max 1 av 2. Om Sverige får 2 av 3 kan vi ta ikapp lite. Blir det 1 av 3 så möjligen om Portugal inte får något lag till gruppspel. Norge får 1 av 2. Men tror inte de tar jättemånga poäng i gruppen. Man måste ha några vinster/oavgjort där för att det ska börja ge riktig effekt.
Citera
2024-09-25, 23:54
  #881
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Damallsvenskan håller världsklass, men norska ligan ska ändå ha cred och kom även ihåg att Brann gick till CL-kvartsfinal förra säsongen!


Jag tycker absolut det finns mycket bra som händer i Norge. Men något lag i klass med Bajen, Häcken och Rosengård har de inte. Skrev om det för jag tycker att rankingen av ligor som UEFA gör känns lite märklig och det gäller även rankingen av lag .
Citera
2024-09-25, 23:57
  #882
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Damallsvenskan håller världsklass, men norska ligan ska ändå ha cred och kom även ihåg att Brann gick till CL-kvartsfinal förra säsongen!



Dessa hemmamatcher ser man fram emot, hoppas verkligen på bra publikstöd!
Brann hade en väldigt lätt grupp. Svenska klubbar hade också fixat det där. Jämför med vilken tuff grupp Häcken hade. Som dom presenterade bra i.

Men ja. Som sagt. Många.. även bland dom största lagen fruktar nog lite att komma till Stockholm med ett stöd som påminner om herrmatcher.
Citera
2024-09-25, 23:57
  #883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Yes! Kul med Galatasaray tycker jag. Turkiet har man inte sett mycket av i damfotbollen varken klubblag eller landslag. Men det är ju ett stort volleyboll land på damsidan, damidrott är inte oexisterande där. De bildades 2021, verkar ha jobbat på bra. Prag är ett av de bättre lagen på seedade halvan skulle jag säga, efter Benfica och Roma. Bra för intresset för damfotbollen i regionen förhoppningsvis att ett turkiskt lag kvalade in.

St Pölten, Roma, Twente och Man City är också så gott som klara skulle jag säga. Men

Real-Sporting
Arsenal-Häcken
PSG-Juventus
Celtic-Poltava

Känns verkligen inte klara. Fördel Juventus får man ändå säga de leder 3-1. Vilken skräll om PSG åker ut.

Tycker också att det var roligt med Galatasaray, bra för turkisk damfotboll!

Såg faktiskt höjdpunkterna från första mötet mellan Sporting och Real (1-2), där alla tre målen berodde på målvaktstabbar!

https://m.youtube.com/watch?v=KsuOnYWR4Ao

Vore kul om Häcken och Juventus kunde stå emot å avancera, vi har ju svensktrion Bennison, Kullberg och Pelgander i ”Juve”..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-09-26 kl. 00:03.
Citera
2024-09-25, 23:59
  #884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej. Norska laget har haft ett makalöst flyt i lottningar såväl denna gången och tidigare. Vem minns inte Brann(var det väl?!) förra året när dom gick till gruppspelet och sedan väl där.. medan Häcken med den knallhårda som fick.

Branns grupp förra året var direkt löjlig. Lyon, Brann, Prag, St. Pölten. Alltså den sjufaldiga Champions League vinnaren och 3 lag från Champions path. Eftersom 2 lag går vidare för gruppen så var det bra slagläge för Brann, och de andra två.

Men det är inte deras fel, det är ju Uefa som till varje pris vill ha 8-0 matcher i gruppspelet. Först är det otroligt få lag med så massor av bra lag som skulle kunna göra bra ifrån sig i gruppen åker ut i blodbadskvalet League path. Sen kan man inte lottas mot sitt eget land. Sen bestämde de att Lyon inte kunde få Real Madrid och Barcelona kunde inte få PSG. Så det vart nästan bara Champions path lag kvar för båda dem att möta. Hela turneringen såg ut som att Uefa ville ha smidigast möjliga väg till Lyon mot Barcelona i final.

Typ Lyon lyckades ju komma 2a i gruppen året innan det, fick därför Chelsea i kvartsfinal och åkte ut. Året efter fick de en grupp som de bara inte kunde undgå att vinna 😂

Även i år har man prickat in att de två oseedade lagen som lyckades vinna, Hammarby och Galatasaray, slog ut två av de starkaste lagen på den seedade halvan. Konsekvensen av det blir ju att man får Celtic och St Pölten istället för Benfica och Prag, vilket kommer leda till mer ojämna matcher i gruppspelet, antagligen.

Men Champions path brukar alltså bli typ 8-0, 10-0 över två matcher till det seedade laget. Uefa måste tänka om så att det väger tyngre att ha vunnit en högt rankad liga när det kommer till seedning, snarare än lagets tidigare CL spel bara. Det kommer ju så många nya lag som satsar på damsidan. Då blir det väldigt slumpartat och man får två starka lag mot varandra t o m i Champions path kvalet.
Citera
2024-09-26, 00:10
  #885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tycker absolut det finns mycket bra som händer i Norge. Men något lag i klass med Bajen, Häcken och Rosengård har de inte. Skrev om det för jag tycker att rankingen av ligor som UEFA gör känns lite märklig och det gäller även rankingen av lag .

Håller med!

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Brann hade en väldigt lätt grupp. Svenska klubbar hade också fixat det där. Jämför med vilken tuff grupp Häcken hade. Som dom presenterade bra i.

Men ja. Som sagt. Många.. även bland dom största lagen fruktar nog lite att komma till Stockholm med ett stöd som påminner om herrmatcher.

Jo, den var lätt, men visar ändå på bra nivå när både Vålerenga och Rosenborg kom före Brann i norska ligan!

Så ska det vara, blir kul!
Citera
2024-09-26, 00:18
  #886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tycker absolut det finns mycket bra som händer i Norge. Men något lag i klass med Bajen, Häcken och Rosengård har de inte. Skrev om det för jag tycker att rankingen av ligor som UEFA gör känns lite märklig och det gäller även rankingen av lag .

Det är inte något tyckande inblandat, det är bara matte. Portugal och Norge har klättrat för att de har inte haft 3 lag med. Portugal har bara haft 1. Norge 2.

Så Benfica spelade in 12 poäng förra året, då fick Portugal 12 poäng. Häcken Spelade in 13 poäng, Rosengård 5 och Linköping 1,5. Cirka. Då fick Sverige (13 + 5 + 1,5)/3 = 6,5 poäng. Brann fick också där någonstans runt 12-13 poäng, plus 1 eller 1,5 för det andra laget, och den totalen delades på 2, inte 3.

Och sådär har det varit flera år i rad att Portugal får tillräkna sig 100 % av Benficas poäng, de behövde inte dela på 3. De har gått från typ 17e till 6e plats på 2 år tack vare det. Så har man 3 lag med då klättrar man inte om man bara får 1 lag till gruppspel. Eller 2 av 3 men bara ett som tar poäng i gruppen. Det blir t o m svårt att skydda sin placering.

Men det kommer jämna ut sig när länder klättrar så högt att de får ha 3 lag med. I år har Portugal 2, nästa år 3 lag. Då får de inte 12 poäng om ett lag går till kvartsfinal och de andra åker ut i kvalet. Plus att det blir en stor fördröjning eftersom årets Champions League spelas utifrån hur rankingen såg ut för över ett år sedan.

För sitt eget lag får man räkna alla poäng. För Association ranking, alltså land, tycker jag inte det är fel att man tar ett genomsnitt av poängen för alla deltagande lag från ett land. Det blir ett mått på ligans styrka. Då bör man ha mer än ett bra lag för att ligga högt.

Frankrike hade 3 lag med förra året. England och Frankrike kan fortfarande få det i år. Egentligen borde det vara England som har bäst chans att få det. Sen Tyskland, Frankrike, Spanien. Italiens 3a förlorade 12-0 över två matcher mot Wolfsburg nu. Så de får inte med 3 lag än på några år.

Sverige nästa år kan bli intressant. Rosengård kommer troligt att få en direktplats. Eller en Champions path match där de är seedade i kvalet och man har plockat bort Italien och Portugals vinnare. Häcken och Hammarby i League path där man har plockat bort 2an från Frankrike och Tyskland, och alltså utökat egentligen från till 7 lag. Det skulle kunna bli tre svenska lag till CL då. Och nya Europa League spel måste ju också ge rankingpoäng fast kanske färre? Får jämföra med herrsidan och kolla hur det funkar där.
Citera
2024-09-26, 00:30
  #887
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Oftast går hyllningarna till de som gör målen och självklart ska våra norska amazoner hyllas. Men för mig är kvällens hjälte Alice Carlsson. Hon har varit med oss hela resan från elitettan till hit och till skillnad frän nästan alla andra aldrig varit aktuell för landslagsspel men samtidigt burit det här laget både i medgång och motgång. Hon hade erbjudande från Europa men valde att tro på klubben och förlängde till 2027. Hon är en klubbikon som jag tror kommer att bli kvar i klubben hela sin karriär. Ikväll gjorde hon som 28-åring sin bästa match någonsin.
Citera
2024-09-26, 05:28
  #888
Medlem
Hammarby vann framförallt för att man i denna matchen slapp en usel Östeuropeisk domartrio, de förstör annars så många matcher
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in