2026-05-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1
Häcken klara för ligafas i Champions League!

https://bkhacken.se/nyhet/efter-europatiteln-bk-hacken-klart-for-champions-league-1?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQPN TY3MDY3MzQzMzUyNDI3AAGnGKtzVe8T65k-a-4CVr_rgYc11EWdg9S9LYXnRFEThD6z5_VjMLsi4S9Rlrk_aem_ rJC81wyeAwK9f AEajILnfQ

Ska bli intressant att se vad som händer framöver. Att Felicia försvinner i sommar är det ingen tvekan om, kanske några fler. Det kommer krävas en hel del högkvalitativa värvningar till hösten. Men med ett garanterat Champions League lär man kanske våga sprätta lite mer på stålarna? Var man ska ta spelare ifrån vet jag inte dock. Både jobbigt och kul att se ens bästa spelare ta klivet ut till de europeiska storklubbarna.

Gällande vad som hände med den gamla kvalplatsen i tredje rundan verkar den av allt att döma inte gå till Hammarby utan till den högst rankade laget, norska Brann

Nu är det ju Wikipedia som inte hänvisar till någon källa, men om det vore så är det ju konstigt. Då har ju Sverige i praktiken ingen Champions Path-kvalning. Om Hammarby hade vunnit finalen hade ju inte Häcken åkt ner till liga-kval?

Edit: Kollade nyss upp och något är ju konstigt med källan för Hammarby är ju högre rankade än Brann. Vi får väl se vad som händer...

Brann har vunnit sin liga, Hammarby kom tvåa. Så de är inte jämförbara. Hammarby får ingen plats i Champions path kvalet tack vare Europa cup, då var man tvungen att vinna. Den lediga platsen som Häcken lämnar kan endast fyllas av en annan ligavinnare, och då blir det nog inte Brann heller. Båda Prag lagen, Twente och St Pölten är högre rankade än Brann och någon av dem lär rimligtvis vinna sin liga. Twente ligger dock inte så bra till.

Sen stör jag mig lite på oklarheten runt Frankrike. De vägrar att tydliggöra vad de har för regler gällande CL avancemang. FÖRRA året fick vinnaren av grundserien en direktplats. Men i år är den enda infon jag kan hitta att båda deras direktplatser går till de två finallagen i playoff-spelet. I så fall är inte Lyon klara än, och i så fall inte Häcken heller. Men eftersom Häcken annonserar att de är klara för CL måste man väl anta att de har fått det bekräftat av UEFA, och att Lyon alltså redan är kvalificerade.
Citera
2026-05-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Om Bajen av någon anledning inte får kvala in i Champions path kommer de att ha någon nytta av sin höga ranking?

Ger mig fan på att vi återigen ställs mot värsta tänkbara motstånd igen ( tidigare Benfica och sen Man U).

Försöker annars komma över sorgen att vi missade chansen att vinna Europacupen. Känns tungt och sorgen över en förlust stannar kvar längre än glädjen över en seger.

Samtidigt så borde man minnas det fantastiska med att ta sig till en final. Kanske är det också bättre att få spela i Europacupen än WCL nästa säsong ( om vi åker ut i kvalet nästa år) både för spänningens skull och rankingpoängen.

Hammarby får inte kvala i Champions path, de har inte vunnit sin liga.
Citera
2026-05-03, 19:24
Medlem
Citat:
Häcken klara för ligafas i Champions League!

https://bkhacken.se/nyhet/efter-europatiteln-bk-hacken-klart-for-champions-league-1?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQPN TY3MDY3MzQzMzUyNDI3AAGnGKtzVe8T65k-a-4CVr_rgYc11EWdg9S9LYXnRFEThD6z5_VjMLsi4S9Rlrk_aem_ rJC81wyeAwK9f AEajILnfQ

Ska bli intressant att se vad som händer framöver. Att Felicia försvinner i sommar är det ingen tvekan om, kanske några fler. Det kommer krävas en hel del högkvalitativa värvningar till hösten. Men med ett garanterat Champions League lär man kanske våga sprätta lite mer på stålarna? Var man ska ta spelare ifrån vet jag inte dock. Både jobbigt och kul att se ens bästa spelare ta klivet ut till de europeiska storklubbarna.

Gällande vad som hände med den gamla kvalplatsen i tredje rundan verkar den av allt att döma inte gå till Hammarby utan till den högst rankade laget, norska Brann

Nu är det ju Wikipedia som inte hänvisar till någon källa, men om det vore så är det ju konstigt. Då har ju Sverige i praktiken ingen Champions Path-kvalning. Om Hammarby hade vunnit finalen hade ju inte Häcken åkt ner till liga-kval?

Edit: Kollade nyss upp och något är ju konstigt med källan för Hammarby är ju högre rankade än Brann. Vi får väl se vad som händer...

Att Sverige inte får något lag i Champions Path när Häcken får en direktplats är inte konstigt. Champions path är endast till för ligavinnare = Champions. England, Spanien, Frankrike, Tyskland, Italien och Portugal har inte heller något lag med i Champions path eftersom alla deras ligavinnare har direktplatser (därför det kvalet är mycket lättare för övriga). Det är ingen skillnad för Sverige.

Enda sättet att ta sig in i Champions path utan att vinna sin liga var genom att vinna Europa cup. Det var det man garanterat fick. Att det nu blir en direktplats istället är en bonus som inte var garanterad. Det blir en tom plats i sista rundan av Champions path som Häcken skulle ha haft, den kommer att fyllas av det högst rankade laget i Champions paths andra runda (måste vara en ligavinnare, kan ej vara Hammarby även om de har högre ranking), t ex Slavia/Sparta Prag eller möjligen Brann. Alla ligor är inte klara än så går inte att säga.

Hade t ex Hammarby vunnit Europa cup hade Sverige kunnat få två lag i Champions path, men som det nu blev bara ett (Häcken) då Hammarby hade direktkvalat.
Citera
2026-05-03, 19:38
Medlem
Champions League betyder just en liga för mästare. Det är grundtanken, och för länge sen var det väl så, det var bara mästare med.

På herrsidan har man gått ifrån det helt, hälften av lagen som deltar utgörs av topp 4 lag från de bästa ligorna. Det är i praktiken en superliga mycket mer än en mästerliga. Men man har fortfarande kvar ett mästarkval, Champions path, även där. 4 st ligavinnare från lägre rankade ligor tror jag det är, av 36 lag. Men de flesta av mästare från lägre rankade ligor får spela i Europa League och Conference League istället.

På damsidan har man haft en högre andel mästare, som regel 10-11 st av totalt 16 lag. Dels för att man haft färre lag än på herrsidan, och dels för att det inte har funnits några ”lägre divisioner” av Champions League att placera dem i istället. Det finns ju nu med Europa cup. Andelen har minskat med det nya formatet för i år. Det är fortfarande 4 platser från Champions path, men 18 lag totalt. Det garanterar deltagande från 10-11 (beroende på vem som vunnit CL) olika länder i turneringen.

Men det är alltså därför det finns ett särskilt kval, Champions path, som endast är till för mästare. Om inte det fanns skulle man nog inte få fler än 6-7 länder max representerade och kanske max hälften faktiskt skulle vara nationella mästare/Champions.
Citera
2026-05-03, 20:13
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hammarby får inte kvala i Champions path, de har inte vunnit sin liga.

Jo,jag anade det men min fråga är om Bajen har ngn nytta av sin relativt höga Uefaranking när kvalet börjar.
Citera
2026-05-03, 20:22
Medlem
1efter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Att Sverige inte får något lag i Champions Path när Häcken får en direktplats är inte konstigt. Champions path är endast till för ligavinnare = Champions. England, Spanien, Frankrike, Tyskland, Italien och Portugal har inte heller något lag med i Champions path eftersom alla deras ligavinnare har direktplatser (därför det kvalet är mycket lättare för övriga). Det är ingen skillnad för Sverige.

Enda sättet att ta sig in i Champions path utan att vinna sin liga var genom att vinna Europa cup. Det var det man garanterat fick. Att det nu blir en direktplats istället är en bonus som inte var garanterad. Det blir en tom plats i sista rundan av Champions path som Häcken skulle ha haft, den kommer att fyllas av det högst rankade laget i Champions paths andra runda (måste vara en ligavinnare, kan ej vara Hammarby även om de har högre ranking), t ex Slavia/Sparta Prag eller möjligen Brann. Alla ligor är inte klara än så går inte att säga.

Hade t ex Hammarby vunnit Europa cup hade Sverige kunnat få två lag i Champions path, men som det nu blev bara ett (Häcken) då Hammarby hade direktkvalat.

Ja, det är egentligen ganska rimligt. Men det var snack att vinna UWEC innebar en gratis Champion's path och att det då handlade om en extra sån till ligan, inte laget. Mest därför jag reagerade. Nu är det som det är. Men är det något så är det väl att våra LP-lag "riskerar" mindre att möta lag som Brann (eller vilket lag det nu blir) när de byter spår. Det är väl det.
Citera
2026-05-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ja, det är egentligen ganska rimligt. Men det var snack att vinna UWEC innebar en gratis Champion's path och att det då handlade om en extra sån till ligan, inte laget. Mest därför jag reagerade. Nu är det som det är. Men är det något så är det väl att våra LP-lag "riskerar" mindre att möta lag som Brann (eller vilket lag det nu blir) när de byter spår. Det är väl det.

Nej precis, det blir Chelsea eller Real Madrid istället för Brann (som både Häcken och Hammarby ändå hade undvikit i CP tack vare seedning).

Det kan ju bli Frankfurt, Juventus eller Paris FC också. Lite mer överkomligt.
Citera
2026-05-03, 21:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jo,jag anade det men min fråga är om Bajen har ngn nytta av sin relativt höga Uefaranking när kvalet börjar.

Hammarby blir väl seedade inför andra omgången i kvalet och får därmed möta ett oseedat lag i sin semifinal i miniturneringen. Så har jag i alla fall tolkat det.
Citera
2026-05-03, 21:01
Medlem
Citat:

Jag har svarat på det tidigare så du kan titta på mitt tidigare svar?

Men kort sagt så:

I miniturneringen lär det hjälpa, så man slipper ett topplag redan där förhoppningsvis.

I sista rundan, om man tar sig dit, tror jag inte Hammarbys rankning räcker för att bli ett av de 5 seedade lagen. Titta på rankingen.
Citera
2026-05-03, 21:44
Medlem
Chelsea
Wolfsburg
Real Madrid
Juventus
Frankfurt
—————
Paris FC
Hammarby

Eller

Chelsea
Wolfsburg
PSG
Real Madrid
Juventus
——————
Frankfurt
Hammarby

Lagen ovan är i ranking-ordning i varje exempel och jag tror att det är en ganska sannolik lista på lag som kommer att vara seedade i den sista rundan av League path. Antagligen exempel 1. De 5 översta alltså potentiella motståndare till Hammarby om de når sista rundan.

Alla där utom Juventus och Frankfurt går dessutom direkt till sista rundan, de spelar ingen miniturnering.

Om minst två av nedan saker händer så borde Hammarby bli seedade i en eventuell sista runda:

- Frankfurt missar CL alt åker ut i miniturneringen
- Juventus missar CL alt åker ut i miniturneringen
- Nantes tar den sista franska platsen istället för Paris SG/FC (jag vet inte ens om det går för har inte klart för mig hur Frankrikes platser bestäms, det kan vara så att tredjeplatsen ges via ligan och att Nantes enda chans att nå CL är att slå Lyon i playoff och i så fall få en direktplats)

Miniturnering:
Man kan i alla fall inte få den engelska trean redan i miniturneringen den här gången, eftersom England har högre ranking i det här kvalet än förra året. Inte den spanska heller tror jag (som ser ut att bli ett ”nytt” lag och därmed låg ranking). Däremot den tyska trean. Och Italienska och Portugisiska. Frankfurt och Juventus bör man undvika genom seedning, om inte både Twente och St Pölten båda spelar i League path.

Sen är det väl den norska tvåan (Vålerenga), den holländska tvåan (ser ut att bli Ajax eller Twente) osv som man kan få som värsta motstånd i miniturneringen kanske. Alla kan ju inte bli seedade. Vet knappt ens hur funkar. Men tror att de 4 högst rankade i miniturnerings-fasen undviker varandra.
Citera
2026-05-09, 04:04
Medlem
Manchester City med svenska tränare vinner WSL, men de blir förmodligen samtidigt av med världens bästa spelare Khadija 'Bunny' Shaw. Så de behöver ersätta henne snabbt

https://www.skysports.com/football/news/11095/13541017/khadija-bunny-shaw-man-city-striker-expected-to-leave-womens-super-league-club-when-contract-expires -this-summer
Citera
2026-05-09, 13:32
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Manchester City med svenska tränare vinner WSL, men de blir förmodligen samtidigt av med världens bästa spelare Khadija 'Bunny' Shaw. Så de behöver ersätta henne snabbt

https://www.skysports.com/football/news/11095/13541017/khadija-bunny-shaw-man-city-striker-expected-to-leave-womens-super-league-club-when-contract-expires -this-summer

Tipsa Sjögran om Schröder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in