2024-09-25, 22:57
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Handla mer om att elledningar var klara, Skellefteå kunde leverera all el Northvolt behövde direkt till ett lågt pris, samt kraftledningar var redan klara.

Vad som oroa mig mest är Ebbas uttalande, vill ni ha kinesiska batterier i era bilar eller europeiska?
Kina har dumpat priserna, men som privat kund bryr man sig inte om vart batterier kommer ifrån, man bryr sig om priset, kvalitet/kapacitet tror jag inte har någon större skillnad.
jaha sa ni har elledningar där uppe. fint da fattar man ju logiken
Citera
2024-09-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
jaha sa ni har elledningar där uppe. fint da fattar man ju logiken
Inte bara det, tar man Umeå gjorde man en brakvinst på bara Stornorrfors, närmare en miljard i ren vinst, Skellefteå var inte sämre , dom gjorde mer vinst.

Självklar handlar det inte om fattiga kommuner som tog hem northvolt. Utan om kommuner som kunde leverera. Klaga istället på sossar/mp som avveckla kärnkraften i söder, vattenkraften den levererar.
https://www.vilarare.se/nyheter/neds...para-i-skolan/
Citera
2024-09-25, 23:06
Medlem
Kineserna har levererat maskiner som inte fungerar.
Trots att de skickade hundratals kineser för att sätta igång dom.
Allt detta för att göra oss europeer oberoende av Kina....
Mix, Sundström Östros och ett gäng till kunde gärna strippas på sina tillgångar och få några år bakom lås och bom.
Politikerna som låtit sig luras likaså.
Sverige har like Tyskland blivit ett skräckexempel på "Grön Omställning".
Tur detta tog slut så snabbt så vi kan återgå till normal verksamhet.
Stäng ute kineserna ta hem produktionen.
Citera
2024-09-25, 23:21
Medlem
Citat:
Handla mer om att elledningar var klara, Skellefteå kunde leverera all el Northvolt behövde direkt till ett lågt pris, samt kraftledningar var redan klara.

Vad som oroa mig mest är Ebbas uttalande, vill ni ha kinesiska batterier i era bilar eller europeiska?
Kina har dumpat priserna, men som privat kund bryr man sig inte om vart batterier kommer ifrån, man bryr sig om priset, kvalitet/kapacitet tror jag inte har någon större skillnad.
vad som oroar mig är att du inte vet att Northvolt köper en stor del av sina komponenter från KINA... Så oavsett vad du väljer får du kinesiska batterier.
Citera
2024-09-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nu tänker du plötsligt tvångsförflytta 400 från Västerås och 200 från Stockholm till Skellefteå. Samtidigt ifrågasätter du myndighetsförflyttning i samma inlägg.

Jag får inte din logik att gå ihop riktigt....
Vad du glömmer är batteri fabriken volvo cars har i Göteborg, den har inte varslat. den är ansluten till Northvolt.
Citera
2024-09-25, 23:26
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Vad du glömmer är batteri fabriken volvo cars har i Göteborg, den har inte varslat. den är ansluten till Northvolt.
Den är väl långt ifrån färdigbyggd? "Första spadtaget" togs i våras (se bildtexten): https://www.affarsvarlden.se/artikel...r-utvecklingen
Citera
2024-09-26, 01:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det gjordes ett experiment där arbetslösa malmöbor fick söka jobb på Nortvolt -ingen kallades ens till intervju.

Northvolt har velat ha svensk arbetskraft, men högutbildad sådan, vilket funkade dåligt när Skellefteå inte har ett universitet och umebor som är ingenjörer, inte vill pendla 20 mil per dag.
Detta är också ett tecken på att den s.k. fabriken är bluff. De stora "drivar" för att söka jobbare som Northvolt påstods ha haft i Sverige rapporterades bara i efterhand av media. Något arrangemang rapporterades i samband med att det skedde men det gällde hur de sökte jobbare i Finland. Media redovisade intervjuer med ett par finländare som skulle "flytta till Sverige för att jobba på Northvolt".

Det påstods att Northvolt hade stora arrangemang för att söka jobbare. Massmedia borde gärna ha redovisat dessa. Men det såg man mycket lite om i tidningarna.

Mycket få som påstod sig anställda på Nv skrev i tråden. Både jag och andra misstänkte att de som skrev kunde vara troll som fantiserat ihop diffusa uppgifter om företaget.

Om företaget verkligen velat söka jobbare hade de redan anställda flödat sociala media med hur trevligt det är att jobba där och hur man söker. Istället såg man mest reportage om brist på bostäder, dyra lägenheter eller byggbaracker för de anställda att bo i.

Jag misstänker att den stora byggnaden som vi sett mycket lite av från insidan kan vara en kuliss som använts för att spela upp ett drama med ekonomiska manipulationer, främst att skada Scania och Volvo.

De startade produktion för snart 3 år sedan. Men var är batterierna? Scania är de enda som säger sig fått leveranser men Scania har inte redovisat försäljning av bilar med Northvolt-batterier.

...

Jämför Tesla som flyger drönare genom sin fabrik (eller kanske animerar flygningen?).

https://youtu.be/7-4yOx1CnXE

Ett tag skrevs det ju om hur Northvolt skulle anställa hundratals programmerare från företag i USA, med erfarenhet inom IT och virtuell verklighet som skulle bygga upp fabriken "i datorn". Då kunde man misstänka att videos liknande Teslas skulle produceras, men så skedde inte.

Citat:
”Vi har byggt upp ett digitaliseringsteam på ungefär 120 personer, där kärnan kommer från Spotify, Amazon och Apple, med flera. Många har flyttat till Sverige för att bygga datasimuleringsstöd i vår produktutveckling och bygga en datamodell av vår produktion.”
https://www.di.se/nyheter/sa-ska-nor...ukt-spannande/
Senast redigerad av wwr 2024-09-26 kl. 02:01.
Citera
2024-09-26, 04:00
Medlem
Kaptagons avatar
Kan det vara så att Northvolt är vår tids Vasa Skepp. Ett projekt som det pumpas in stora mängder offentliga medel, ett projekt med stormaktsambitioner, när det påpekas att projektet är för instabilt tystas kritikerna ner, projektet sjunker precis när det lämnat hamn. Det som skiljer dom åt är att Northvolts lokaler troligtvis inte kommer att bli det mest besökta muset i Sverige om 400 år.
Citera
2024-09-26, 06:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Kan det vara så att Northvolt är vår tids Vasa Skepp. Ett projekt som det pumpas in stora mängder offentliga medel, ett projekt med stormaktsambitioner, när det påpekas att projektet är för instabilt tystas kritikerna ner, projektet sjunker precis när det lämnat hamn. Det som skiljer dom åt är att Northvolts lokaler troligtvis inte kommer att bli det mest besökta muset i Sverige om 400 år.

Så kan det mycket väl vara!
"Too big to fail" visar sig vara "Too big to fly".
Citera
2024-09-26, 06:50
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Förklaringen till tyskarnas är att Volkswagen och Northvolt just nu bygger en stor batterifabrik i Heide i Tyskland. Den har fått 1 miljard Euro i stöd av tyska staten. Och Volkswagen är,största ägare i Northvolt.

En inte alltför djärv gissning är att Volkswagen och tyska staten vill prioritera Heide-fabriken och lägga ned den i Skellefteå. Vips, så är Northvolt i praktiken ett tyskt företag.

I ärlighetens namn så tror jag också att det här är det egentliga skälet. Klart de kommer vilja ha nåt tillbaka för sina pengar.
Citera
2024-09-26, 06:53
Medlem
Du har rätt, jag har ej varit in överallt. Det fanns en skylift och 2 truckar. Jag har bilder, måste bara lista ut var jag kan lägga upp dom

Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Någonting bör finnas, de skadar sig ibland.
Citera
2024-09-26, 07:18
Medlem
Det vore bättre om vi höll oss till förkammardieslar och bensinbilar.
Vi vill givetvis på alla sätt stödja den fortsatta arabiseringen av Europa.

Hur skulle islam annars kunna överleva om inte oljepengarna fanns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in