Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Har du läst tråden? Det är ju inte direkt så att alla vill ändra på samma sätt. TS som är ett geni, tycker att det är fel att pojkar som mest vill springa runt och slåss, öht ska tvingas till att läsa tråkiga böcker, håller fram en nynazist och en terrorist som förebilder, och skriver svenska som en jäkla kratta. Du är på den helt andra sidan och vill införa decimaler i betygssystemet, men tycker dig se ännu en chans till att driva dina käpphästar om feminism. Det finns nog miljoner ändringar man kan göra, men det är ju precis sånt man redan gjort till förbannelse. Har det blivit bättre? Vissa saker är säkert bra, som t ex att skolan inte framhåller nazister och terrorister som förebilder.
Han har väl rätt till sina åsikter?
Men jag anser helt klart att han har poänger och kan vara anledningen till att han skriver som en kratta och anser som han gör? Alla har inte samma förutsättningar heller. Det är egentligen inte deras fel. Eller tror du att du tagit dig dit du är, genom egen kraft, eller var det bara för att du föddes med rätt gener?
Frågan är om de ändringar man gjort har varit till det bättre, eller om det som mycket idag, bara baseras på ideologiskt tyckande.Jag menar att skolan ska vara opolitiskt och fortsätter att kritisera dagens påhittade ideologiska vänsteråsikter. Men lustigt nog är jag inte mot feminismen som sådan, men anser att man måste göra sig av med de avarter och lögner som finns inom vänstern, vänsterfeminismen och även dagens vänsterliberaler. Hur vissa med akademisk bakgrund, som borde veta bättre, kan understödja det här, ser jag som helt oförståeligt.
En skola ska helt enkelt inte ta hänsyn till kön mer än att det finns och att de är olika, så man måste kanske försöka ordna så det är bäst för båda könen. Men om man säger att skolan ska vara jämställd, måste man faktiskt göra skillnad på könen. Det ger alltså motsatt effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Men ok, om det är någon ändring jag vill se själv, så är det att ta bort skolornas och lärares rätt till betygssätta sina egna elever. Det borde vara som med körkort, med en separat och omutlig myndighet som examinerar. DÅ kan skolan och lärarna vara 100 % på sina elevers sida, med målet att verkligen alla ska klara sig så bra som möjligt, utifrån just deras förutsättningar, som pojkar eller flickor osv. Då får man äntligen bukt med betygsinflationen. Detaljerna i betygssystemet tycker jag är sekundärt, men sluta ändra i det.
Fast man frågan om underkänt, anser jag man måste ändra. Så de som får det, faktiskt kan söka in på mer praktiska linjer. Jag kan hålla med om de nationella proven borde rättas centralt, men sätta betyg kan nog bli svårare, men varför inte. Men nu säger du själv att man borde ändra.
Däremot ser jag inte att det kommer att ändra något. Idag satsar man i stort sett allt på de som är längst ned och nästan inget på medelmåttorna och de duktigaste. Jag ser inte hur man ska förändra det. För någon gång måste både lärare och elev förstå att de är inte smartare än så här. Vad gör man då?
Men som jag även sagt tidigare, finns det metoder för att väcka upp de skoltrötta och busiga mer än att ge dem en diagnos eller som du, döma ut dem. Eftersom man vet det, anser jag att man borde införa det. Det skulle minska problemen med det betydligt. Men man vill inte. Även satsa mer på att lära ut kunskap. Inte tro att de kan söka sånt själva. Finns mycket vänsterdogmer inom utbildningen.