Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Dina resonemang bygger på flera missförstånd och en bristande förståelse för vad jämställdhet, kritiskt tänkande och vetenskap faktiskt innebär. Att du försöker dra paralleller mellan marxism och jämställdhet visar att du blandar ihop begreppen. Jämställdhet handlar inte om att "trycka ner" en grupp för att få den andra att framstå som jämlik. Det handlar om att skapa lika förutsättningar för alla, oavsett kön, så att individer har samma möjligheter. Det är inte en fråga om att utplåna individuella skillnader, utan om att minska de strukturella hinder som står i vägen för lika rättigheter.
Men se det så här när det gäller jämställdhet. Om männen skulle vara mer framgångsrika, få bättre betyg och inneha alla välbetalda jobb och kvinnor skulle bli andra klassens medborgare . Då skulle de inte vara jämställda, eller hur. Hur ska man lösa det i så fall? Ändra förutsättningarna? Trycka ned de som är bättre. Eller hur menar du man skulle göra då?
Kvinnor har alla rättigheter redan, finns inga strukturella hinder.
Att jag inte skulle förstå mig på vetenskap, är nåt du bara dragit ur arslet.
Kritiskt tänkande, är inte samma som att kritisera kritiskt tänkande, som inte är baserat på vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Att påstå att det inte finns en rätt att inte bli kränkt är också fel. I många demokratiska länder skyddas människor från diskriminering och hatbrott. Dessa lagar finns för att säkerställa att ingen blir utsatt för våld eller hat baserat på deras kön, etnicitet eller identitet. Detta är ingen "påhittad rättighet" utan en grundläggande del av mänskliga rättigheter.
Nej det finns ingen rätt att inte bli kränkt. Visa var det står? Om jag blir kränkt av dumheterna du skriver, har jag då rätt att anmäla dig för det och tvinga dig till tystnad. Kränkthet är självupplevt och går inte att definiera.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
När du hävdar att kön är enbart biologiskt och ignorerar den sociala dimensionen visar det en oförståelse för de komplexa interaktioner mellan biologi och sociala normer. Ja, kön har biologiska grunder, men hur vi beter oss, vilka förväntningar samhället har på oss, och hur vi uppfattar våra könsroller är starkt påverkat av sociala och kulturella faktorer. Det är inte "påhittat", utan en välkänd vetenskaplig teori som undersöker både biologi och sociala strukturer.
Kön är förstås bara biologiskt. Det har med fortplantning att göra.
Nej den är inte underbyggd. Jag bad dig att visa vad som är biologiskt och vad som är socialt beteende. Varför gör du inte det om de är så bevisat? Frågan är, hur visar man vad som är biologiskt och vad som är socialt, otvetydigt. Vetenskapligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Din kommentar om pojkars betyg ignorerar att skillnaderna i betyg inte är ett resultat av medveten diskriminering, utan av flera komplexa faktorer, inklusive hur prestationer bedöms över tid. Att reformer införts för att justera detta bekräftar att systemet inte är ofelbart, men det betyder inte att skolan är ute efter att "trycka ner" pojkar.
Jag säger att det visar att det är så gång på gång. Vad menar du är orsaken då? Vad menar du är troligast?
Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Ditt sätt att ifrågasätta vetenskaplig fakta och kalla det för "påhitt" visar en brist på kritiskt tänkande, eftersom du själv inte verkar vara öppen för att faktiskt förstå eller utmana dina egna fördomar.
Men du har inte visat på några vetenskapliga fakta. Du bara påstår saker.