Citat:
Med "komplicerade bedrägerier" menar jag inte att "manschettbrott", typ bolagsfiffel (även om jag antar att S hjälpte Vinof med sådant också). Jag menar bedrägerier som involverar flera personer, nätverk av personer.
Jag menar inte att det var raketvetenskap som S ägnade sig åt, men jag vill dra en linje mellan S och R vad gäller intelligens. S ägnade sig åt bedrägerier som krävde nätverkande, social kompetens och överblick och intellektuell kompetens som R saknade.
Som jag fattat det, ägnade sig S åt typiska "ziggis-bedrägerier". Ja, det handlade om att sälja dyra grejer som inte levererades, penningtvätt och falska säljprojekt osv.
Sen har han ju andra grenar på sitt brottsträd också, men det går tyvärr inte att undersöka vad han gjort när han var yngre. På den tiden när polisen var generös med material, visste jag inte hur intressant S var, och nu när jag vet det, är det nästan omöjligt att få ut hans förhör osv.
Att en sådan här kille var insyltad i Vinofs indrivarverksamhet, får ju nackhåren att resa sig.
Jag antar att han har anmälts för misshandel och olaga hot vid flera tillfällen. Och som sagt var, det skulle inte förvåna mig om han har haft ihjäl någon under att av hans tjackrace.
Jag har en lös idé (som antagligen är jättedum) om hur man skulle få information från S, och det är ju bråttom, med tanke på att S är runt 70 år gammal och han har levt ett stenhårt liv.
Han vårdades för covid för ett par år sedan (han är rökare) och han har missbrukat tjack och tabletter i ungefär 50 år. Hans hjärta kan ge upp vilken dag som helst.
Kanske skulle man kunna stämma träff med S på en offentlig plats och snacka med honom någon timme.
Självklart skulle han vilja ha betalt (han har urusel ekonomi) vilket är ett stort problem.
Men vill man ha tag i någon som kan beskriva Vinof och hur det såg ut på E-vägen 25, är det ju S som är bästa källan.
Jag har frågat R om E-vägen 25, hur det var innanför väggarna, men han ignorerade frågan totalt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 11:57.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 11:57.