2024-09-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad gjorde han för komplicerade bedrägerier? Pratar vi om att blåsa, sälja saker som aldrig levererades, eller mer avancerade saker som bolagsfiffel?

Med "komplicerade bedrägerier" menar jag inte att "manschettbrott", typ bolagsfiffel (även om jag antar att S hjälpte Vinof med sådant också). Jag menar bedrägerier som involverar flera personer, nätverk av personer.

Jag menar inte att det var raketvetenskap som S ägnade sig åt, men jag vill dra en linje mellan S och R vad gäller intelligens. S ägnade sig åt bedrägerier som krävde nätverkande, social kompetens och överblick och intellektuell kompetens som R saknade.

Som jag fattat det, ägnade sig S åt typiska "ziggis-bedrägerier". Ja, det handlade om att sälja dyra grejer som inte levererades, penningtvätt och falska säljprojekt osv.

Sen har han ju andra grenar på sitt brottsträd också, men det går tyvärr inte att undersöka vad han gjort när han var yngre. På den tiden när polisen var generös med material, visste jag inte hur intressant S var, och nu när jag vet det, är det nästan omöjligt att få ut hans förhör osv.

Att en sådan här kille var insyltad i Vinofs indrivarverksamhet, får ju nackhåren att resa sig.

Jag antar att han har anmälts för misshandel och olaga hot vid flera tillfällen. Och som sagt var, det skulle inte förvåna mig om han har haft ihjäl någon under att av hans tjackrace.

Jag har en lös idé (som antagligen är jättedum) om hur man skulle få information från S, och det är ju bråttom, med tanke på att S är runt 70 år gammal och han har levt ett stenhårt liv.

Han vårdades för covid för ett par år sedan (han är rökare) och han har missbrukat tjack och tabletter i ungefär 50 år. Hans hjärta kan ge upp vilken dag som helst.

Kanske skulle man kunna stämma träff med S på en offentlig plats och snacka med honom någon timme.

Självklart skulle han vilja ha betalt (han har urusel ekonomi) vilket är ett stort problem.
Men vill man ha tag i någon som kan beskriva Vinof och hur det såg ut på E-vägen 25, är det ju S som är bästa källan.

Jag har frågat R om E-vägen 25, hur det var innanför väggarna, men han ignorerade frågan totalt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 11:57.
Citera
2024-09-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Med "komplicerade bedrägerier" menar jag inte att "manschettbrott", typ bolagsfiffel (även om jag antar att S hjälpte Vinof med sådant också). Jag menar bedrägerier som involverar flera personer, nätverk av personer.

Jag menar inte att det var raketvetenskap som S ägnade sig åt, men jag vill dra en linje mellan S och R vad gäller intelligens. S ägnade sig åt bedrägerier som krävde nätverkande, social kompetens och överblick och intellektuell kompetens som R saknade.

Som jag fattat det, ägnade sig S åt typiska "ziggis-bedrägerier". Ja, det handlade om att sälja dyra grejer som inte levererades, penningtvätt och falska säljprojekt osv.

Sen har han ju andra grenar på sitt brottsträd också, men det går tyvärr inte att undersöka vad han gjort när han var yngre. På den tiden när polisen var generös med material, visste jag inte hur intressant S var, och nu när jag vet det, är det nästan omöjligt att få ut hans förhör osv.

Att en sådan här kille var insyltad i Vinofs indrivarverksamhet, får ju nackhåren att resa sig.

Jag antar att han har anmälts för misshandel och olaga hot vid flera tillfällen. Och som sagt var, det skulle inte förvåna mig om han har haft ihjäl någon under att av hans tjackrace.

Var dessa bedrägerier på 80-talet eller senare? Du trodde också att han hade någon psykossjukdom, menar du "riktig" schizofreni eller mer pundarschizofreni?
Citera
2024-09-25, 12:03
Medlem
Citat:
Var dessa bedrägerier på 80-talet eller senare? Du trodde också att han hade någon psykossjukdom, menar du "riktig" schizofreni eller mer pundarschizofreni?

Jag antar att han har ägnat sig åt denna typ av brott sedan 70-talet. De brott som jag har information om, skedde på denna sidan millenieskiftet.

Jag får intrycket att S är zigenaren 1A på många sätt: han gillar att bära kniv, han nätverkar med andra ziggisar och han är opportunist. Funkar inte det ena, funkar det andra. Han är multikriminell.
Ena dagen blåser han båtköpare, andra dagen skalar han kabel och tredje dagen gör han inbrott.

Jag kan inte säga exakt vad S lider av. Jag vet att han har en kronisk psykiska sjukdom, som gör honom farlig när han missbrukar. Huruvida sjukdomen är ärftlig eller orsakad av 50 års missbruk, vet jag inte.

Med tanke på amfetaminmissbruket, förmodar jag att S har en tydlig paranoid sida.

Denna typ av person var såklart inte unik i Vinofs kretsar.

Bland tunga missbrukare rör sig alltid otäcka personer, vars psykiska sjukdomar och hjärnskador gör dem farliga när de super och knarkar. Varannan tung missbrukare är ju hjärnskadad.

Men det är självklart intressant att notera "Stigs" närvaro på Norrmalm (på sommaren 1984) och hans täta kontakt med Vinof.

Att jag inte bad polisen skicka "Stigs" utredningar när jag hade chansen, retar mig till vansinne, men det är som det är. Jag kunde ha suttit på 50 läsvärda A4-sidor och fått veta allt om "Stigs" förflutna.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 12:15.
Citera
2024-09-25, 12:12
Medlem
Citat:
Jag antar att han har ägnat sig åt denna typ av brott sedan 70-talet.
Jag får intrycket att S är zigenaren 1A på många sätt: han gillar att bära kniv, han nätverkar med andra ziggisar och han är opportunist. Funkar inte det ena, funkar det andra. Han är multikriminell.
Ena dagen blåser han båtköpare, andra dagen skalar han kabel och tredje dagen gör han inbrott.
Jag kan inte säga exakt vad S lider av. Jag vet att han har en kronisk psykiska sjukdom, som gör honom farlig när han missbrukar. Huruvida sjukdomen är ärftlig eller orsakad av 50 års missbruk, vet jag inte.
Med tanke på amfetaminmissbruket, förmodar jag att S har en tydlig paranoid sida.

För om man har klassisk schizofreni så brukar man antingen bli så tungt medicinerad att man inte gör så mycket eller om den går obehandlad så brukar man ta så mycket stryk att hjärnan bildligt smälter bort och man blir med tiden mindre och mindre funktionell och det går över mer och mer till något som liknar en demenssjukdom där negativa symptom tar över helt och positiva klingar av.

Men det finns mildare varianter där det oftast är kopplat till antingen någon annan diagnos, t ex autism eller någon personlighetsstörning, eller till missbruk. Där personen är relativt funktionell.

Är han dömd för något de senaste 10 åren?
Citera
2024-09-25, 12:23
Medlem
Citat:
För om man har klassisk schizofreni så brukar man antingen bli så tungt medicinerad att man inte gör så mycket eller om den går obehandlad så brukar man ta så mycket stryk att hjärnan bildligt smälter bort och man blir med tiden mindre och mindre funktionell och det går över mer och mer till något som liknar en demenssjukdom där negativa symptom tar över helt och positiva klingar av.

Men det finns mildare varianter där det oftast är kopplat till antingen någon annan diagnos, t ex autism eller någon personlighetsstörning, eller till missbruk. Där personen är relativt funktionell.

Är han dömd för något de senaste 10 åren?

Jag förstår hur du tänker. Nej, S kan inte ha klassisk, degenerativ schizofreni.
Han är för funktionell för att vara en klassisk "schiz".

Jag gissar att S är ett "mixed case", typ schizoaffektiv eller så är han en tjackskadad maniker.
Han blandar ett organiserat beteende med ett totalt utflippat beteende, och jag får känslan av att hans mående pendlar kraftigt. Riktigt trasiga tjackisar blir iofs som "Stig", så alla hans problem kan ju bero på tjack. Att gamla tjackisar snackar för sig själva och blir psykotiska då och då, är allmänt känt.

Han har dragit på sig flera domar på 2000-talet och det verkar vara full fart på gubbfan, trots att han närmar sig 70 år. Att springa runt som en 20-åring trots att man är 70 år, är ett typiskt tjack-beteende.

Om en 70-årig missbrukare sätter en yxa i din ytterdörr, kan du ge dig fan på att det är en tjackis .....

De är ett märkligt släkte, de där gamla tjackisarna.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 12:27.
Citera
2024-09-25, 14:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Med tanke på GW:s kompetens, är hans antaganden fullständigt obegripliga. GW vet likaväl som andra, att gärningsmannnens personlighet är omöjlig att precisera.

Men om man lutar sig åt statistiken så är det inte alls omöjligt att försöka bilda sig en uppfattning om gärningsmannens personlighet, jag har dessutom för mig att GW är statistikbunden.

Citat:
Huruvida GM var psykiskt sjuk, sexkund eller inte, ostraffad eller inte, det står skrivet i stjärnorna.

Men att mördare brukar känna sina offer, det vet ju GW mycket väl.

Det där påståendet haltar till viss del eftersom CdC ägnade sig åt gatuprostitution och träffade många okända män likt dessa två kvinnliga mordoffer som också var prostituerade. De två kvinnorna kände inte gärningsmännen.

(FB) Dubbelt lustmord; Nacka december 1975, Vasastan januari 1976
(FB) Olöst koffertmord: Margareta af Forselles, Göteborg, 1969.

Och jo, utifrån statistiken så går det att utläsa vissa saker. 40 % av gärningsmännen vid styckmord är tidigare ostraffade, inte heller är psykisk sjukdom vanligt förekommande.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Man kan väl nästan säga att statistiken är din egen värsta fiende ☺️

Citat:
Att inte damma av Eugenia-spåret 1999, var på gränsen till tjänstefel.

Nja, att inte damma av arkitekt-spåret 1999 var nog istället ett misstag. BÅ (GW:s parhäst i utredningen kring millennieskiftet) fick faktiskt ett tips från en kollega (som skötte de två korta förhören i september 1984) att titta närmare på arkitekten. Den här omständigheten utelämnar du i princip alltid.
Citera
2024-09-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag undrade om du hade belägg för att det existerar ett erkännande, eller om detta var en del av en teori, eller en logisk slutledning, om du så vill.

Vilka förfrågningar syftar du på?

I Dropboxen, box 36, finns flertalet förfrågningar från polisen till Marie Allen om att testa olika misstänktas DNA. Eftersom namnen är maskade framgår det inte vilka som ska testas.

Samtliga av dessa förfrågningar är från 2004 - 2005, förutom en intressant begäran om kroppsbesiktning från 2009-01-23.

Ingen av dessa förfrågningar kan rimligtvis vara relaterade till LV:s brev, eftersom det är registrerat den 8 juni 2009.

Därutöver finns ett brev från advokat Anders Frigell till åklagare Stefan Bergman, där Frigell begär DNA-testning även av Vinof, samt anger att han är skäligen misstänkt. Är det detta dokument du syftar på?

Det är daterat 27 april 2009, det vill säga innan LV-brevet.

Självfallet innehåller inte Dropboxen den fullständiga polisutredningen, men exempelvis DNA-resultatet har ju redovisats, om än i anonymiserad form. Av de sex män som testades fick man enbart en svag träff på läkaren BB.

Det övriga materialet du nämner, som samtal och förhör med LV och MGM kan ju saknas på grund av att det inte existerar.

Jag anser att LV:s brev är intresseväckande och med hänsyn till att det är utförligt och namnger en gärningsman kan det tyckas självklart att förhöra honom, men det finns ännu inte några belägg för att så har skett.

Än mindre finns det belägg för att den utpekade gärningsmannen skulle ha förhörts och lämnat någon form av erkännande, som i sin tur skulle leda till att Vinof blev skäligen misstänkt.
Återigen, eftersom Vinof, enligt Frigell, redan var misstänkt när polis och åklagare tog del av brevet.

Om polis och åklagare hade kännedom om innehållet i ett ännu inte inkommet brev torde det krävas att de var fjärrskådare.

Jag tänker därför dels att det är viktigt att vara transparent med vad man vet och vad man tror, dels att det är väsentligt att granska kronologin för att kunna undersöka orsakssamband.

Framför allt tänker jag att Vinof, enligt Frigell, var skäligen misstänkt redan innan LV-brevet och jag är nyfiken på orsakerna till detta.

Det asymmetriska informationsflödet är väldigt påtagligt i detta fallet. Det hindrar i mångt och mycket transparensen många söker.

Så du litar blint på datumstämplarna och antar de är korrekt angivna?

Det gör inte jag helt utan ger de generellt ett större tidsprrspektiv i detta fall hela 2009-20090701 när förundersökningen läggs ner.

De handvridna datumstämplarnas tid är tack och lov förbi för alltid. Världens bästa fusk för övrigt

Att det förekommit incidenter med fel datum, medvetet eller omedvetet i fallet, vet vi sen tidigare i utredningen. Det har kanske aldrig lyfts i tråden förrän nu vad vet jag.

Se bla datumförfrågan angående handduken där datum anges efter likfynden men blir öppet ifrågasatt i Nybergs pm och först därefter revideras det.

https://gofile.io/d/O84G5D

Den logiska slutledningen kommer av de juridiska ramarna rättsväsendet jobbar inom. Mer specifikt handlar det om underlaget, dvs PM:et, som ej bifogas i dropboxen men som utgör grunden för Frigells hemställan.

https://gofile.io/d/33EPEB

Det innehåller underlag från utsaga/erkännande som juridiskt möjliggör för vidare dna testning.

Det utgör alltså grunderna till varför Vinhof och MGM skäligen misstänks, specifikt och i ordnad följd , en för mord/styckning och en enbart för gravfridsbrott (transporterat avliden typ).

Skäligen misstänkt är intressant för den misstankegraden innebär att advokaten bevisligen har något att gå på.
”Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser”.

Om vi ska prata Frigell och hans plötsliga brottsrubricering av Vinhof som ”skälig misstänkt för mord/styckning” är det högst troligt att E-vägen 25 kan spåras till uppgifter som kommer från MGM som är ”skäligen misstänkt” för gravfridsbrottet.

Sannolikt görs en koppling till bilen som de båda MGM plötsligt har tillgång till och som LV placerar de i samt väl beskriver i brevet som ” mörk, äldre modell Volvo amazon kombi”.

Kanske även denna bil är upptagen i advokatens inventeringslista av fordonsparken på på E-vägen 25 -84 som innehöll ett 10 tal fordon när Billiga Andersson läggs ner? Det är en teori som även idag går att undersöka.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-25 kl. 15:54.
Citera
2024-09-25, 15:48
Medlem
Citat:

Jag har en lös idé (som antagligen är jättedum) om hur man skulle få information från S, och det är ju bråttom, med tanke på att S är runt 70 år gammal och han har levt ett stenhårt liv.

Han vårdades för covid för ett par år sedan (han är rökare) och han har missbrukat tjack och tabletter i ungefär 50 år. Hans hjärta kan ge upp vilken dag som helst.

Kanske skulle man kunna stämma träff med S på en offentlig plats och snacka med honom någon timme.

Självklart skulle han vilja ha betalt (han har urusel ekonomi) vilket är ett stort problem.
Men vill man ha tag i någon som kan beskriva Vinof och hur det såg ut på E-vägen 25, är det ju S som är bästa källan.

Jag har frågat R om E-vägen 25, hur det var innanför väggarna, men han ignorerade frågan totalt.

Ja det låter som pengar är svagheten men kanske även att han är allt ensammare med minnena från förr. Skulle du vilja säga att han är i väldigt dåligt fysiskt skick? Vad gör han om dagarna? Äter ute på något ställe? Spelar? Dricker eller är det är bara droger? Var umgås han?

Möjligen kan det finnas en naturlig pratöppning nu med tanke på hans vän R s bortgång.

Han kanske skulle vilja följa med ut en tur till kyrkogården sen och en bit mat på det eller något? Sen tror jag kanske inte beloppet behöver vara så stort.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-25 kl. 16:03.
Citera
2024-09-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det låter som pengar är svagheten men kanske även att han är allt ensammare med minnena från förr. Skulle du vilja säga att han är i väldigt dåligt fysiskt skick? Vad gör han om dagarna? Äter ute på något ställe? Spelar? Dricker eller är det är bara droger?

Möjligen kan det finnas en naturlig pratöppning nu med tanke på hans vän R s bortgång.

Han kanske skulle vilja följa med ut en tur till kyrkogården sen och en bit mat på det eller något? Sen tror jag kanske inte beloppet behöver vara så stort.

Ja, han bör vara riktigt sliten, pga missbruk, tidigare hemlöshet, rökningen och covid.

Jag vet inte hur S fördriver tiden. Jag tror att han pysslar med småbrott och umgås med anhöriga. Och tabletterna och narkotikan slutar han väl aldrig med.

Ja, det kan finnas en öppning, pga R:s bortgång osv.

Skulle man kontakta honom, tror jag att man måste koncentrera sig på en tredje person, tex Vinof.

Om ett par okända kufar mailar och ber att få prata om Stig, som person, kommer han inte att svara. Han har ju ett fett bagage, och gillar nog inte uppmärksamhet.

Ja du, detta tål att fundera på.

Bland pundarna han umgicks med, stack han ju ut också. Han är en ganska intressant figur, och jag är lite nyfiken på vad det blivit av honom.
Citera
2024-09-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ja, han bör vara riktigt sliten, pga missbruk, tidigare hemlöshet, rökningen och covid.

Jag vet inte hur S fördriver tiden. Jag tror att han pysslar med småbrott och umgås med anhöriga. Och tabletterna och narkotikan slutar han väl aldrig med.

Ja, det kan finnas en öppning, pga R:s bortgång osv.

Skulle man kontakta honom, tror jag att man måste koncentrera sig på en tredje person, tex Vinof.

Om ett par okända kufar mailar och ber att få prata om Stig, som person, kommer han inte att svara. Han har ju ett fett bagage, och gillar nog inte uppmärksamhet.

Ja du, detta tål att fundera på.

Bland pundarna han umgicks med, stack han ju ut också. Han är en ganska intressant figur, och jag är lite nyfiken på vad det blivit av honom.

Du har rätt det måste göras med stor omsorg samtidigt naturligt utan att det väcks onödiga misstankar.

Han ska definitivt inte underskattas, han är ”streetsmart” samtidigt psykiskt labil, en farlig kombo.

Hade man kunnat lokalisera honom hade det kanske varit möjligt att bilda sig en uppfattning om hans liv på håll innan man planerar något?

Förtroende/tillit är A och O för att folk ska vara bekväma med att öppna upp. Krimnördar på fb slår nog inte lika mycket som vårdhjälpen om han har någon

Ja några tankevändor till!
Citera
2024-09-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du har rätt det måste göras med stor omsorg samtidigt naturligt utan att det väcks onödiga misstankar.

Han ska definitivt inte underskattas, han är ”streetsmart” samtidigt psykiskt labil, en farlig kombo.

Hade man kunnat lokalisera honom hade det kanske varit möjligt att bilda sig en uppfattning om hans liv på håll innan man planerar något?

Förtroende/tillit är A och O för att folk ska vara bekväma med att öppna upp. Krimnördar på fb slår nog inte lika mycket som vårdhjälpen om han har någon

Ja några tankevändor till!

Ja han är ju inte korkad. Hade han inte varit bakslug och streetsmart, hade han nog varit död vid det här laget

Vi får höras i PM framöver, så kan vi spåna tillsammans.

Vi har ju ingenting att förlora heller. Han kan ju inte säga mer än nej.
Jag tycker att han är obehaglig, fast han är en sliten gubbstrutt, men jag tvivlar starkt på att han skulle agera mot okända personer som vill ställa frågor om Vinof, Robert, E-vägen osv.

Jag vet ungefär var han håller hus, och jag vet vad hans pappa och syster heter.
Det är väl bara att använda snigelposten och kasta iväg ett par meddelanden på sociala medier, så får man kontakt med nån som känner S. Han är också aktiv på sociala medier själv, och jag skulle nog kunna skicka ett meddelande direkt till honom, vilket skulle kännas extremt märkligt.

Mycket konstigt har jag gjort i mitt liv, men att kontakta Vinofs sjutitoåriga polare out of the blue, det hamnar definitivt på topplistan över konstigheter.

Jag säger då det...

Ett annat förslag är att börja med sonderande mail.

Vi får ta det försiktigt här.
Jag vill inte göra samma misstag som Rigmor Roberts och Olle Torge.
Om S får för sig att han utmålas som styckmördare på Flashback, är det ju kört.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 16:46.
Citera
2024-09-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ja han är ju inte korkad. Hade han inte varit bakslug och streetsmart, hade han nog varit död vid det här laget

Vi får höras i PM framöver, så kan vi spåna tillsammans.

Vi har ju ingenting att förlora heller. Han kan ju inte säga mer än nej.
Jag tycker att han är obehaglig, fast han är en sliten gubbstrutt, men jag tvivlar starkt på att han skulle agera mot okända personer som vill ställa frågor om Vinof, Robert, E-vägen osv.

Jag vet ungefär var han håller hus, och jag vet vad hans pappa och syster heter.
Det är väl bara att använda snigelposten och kasta iväg ett par meddelanden på sociala medier, så får man kontakt med nån som känner S. Han är också aktiv på sociala medier själv, och jag skulle nog kunna skicka ett meddelande direkt till honom, vilket skulle kännas extremt märkligt.

Mycket konstigt har jag gjort i mitt liv, men att kontakta Vinofs sjutitoåriga polare out of the blue, det hamnar definitivt på topplistan över konstigheter.

Jag säger då det...

Ett annat förslag är att börja med sonderande mail.

Vi får ta det försiktigt här.
Jag vill inte göra samma misstag som Rigmor Roberts och Olle Torge.
Om S får för sig att han utmålas som styckmördare på Flashback, är det ju kört.

Så han är aktiv på sociala medier, det var ändå att vara om sig och kring sig. Vad postar han om? Eller det är mest gamla kontakter eller det går kanske inte att se?

Nej deras misstag var fatalt. Undrar vad det skulle vara bra för?

Ja en smart mailkontakt kan vara en riktigt bra öppning att skapa ett merintresse för honom, låta honom suga på karamellen ett tag, för vidare kontakt.

Vet ett annat fall där privata tog kontakt med en gammal mgm som man misstänkte var mördaren. Ska se lite på det vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in