2024-09-25, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Som jag minns gärningsmannaprofilen beskrevs där en ostraffad, inte märkbart psykiskt sjuk eller missbrukande sexkund som aldrig hade träffat CdC tidigare.

Det är lite tankeväckande att profilen är motsatsen till Vinof på nästan samtliga punkter, som var straffad, hade uppenbar psykisk problematik och missbruk samt kände Catrine.

Med tanke på ovanstående, att 1999-utredningen aldrig granskade Vinof och GW:s vaga angivelse av var FP2 egentligen var belägen kan man fundera på om den ständigt ljugande och skrävlande Vinof faktiskt för en gångs skull talade sanning när han påstod sig känna GW och att han kunde kontaktas angående Vinofs leverne:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag15576-01-B

Med tanke på GW:s kompetens, är hans antaganden fullständigt obegripliga. GW vet likaväl som andra, att gärningsmannnens personlighet är omöjlig att precisera.

Huruvida GM var psykiskt sjuk, sexkund eller inte, ostraffad eller inte, det står skrivet i stjärnorna.

Men att mördare brukar känna sina offer, det vet ju GW mycket väl.

Ja, det är intressant att GW:s profil i stort sett utesluter Vinof.

Jag tror att vi börjar förstå problemet med Vinof.
Problemet var antagligen att han var bekant med flera poliser, bla Leif GW Persson.

Vinof kunde nog dupera vem som helst.
Klart att han kunde nästla sig in hos polisen.

Om Vinof var nere med polisen, förstår man varför polisen hoppade över honom två gånger.

Att inte damma av Eugenia-spåret 1999, var på gränsen till tjänstefel.
Citera
2024-09-25, 06:06
Medlem
Citat:
Jag undrade om du hade belägg för att det existerar ett erkännande, eller om detta var en del av en teori, eller en logisk slutledning, om du så vill.

Vilka förfrågningar syftar du på?

I Dropboxen, box 36, finns flertalet förfrågningar från polisen till Marie Allen om att testa olika misstänktas DNA. Eftersom namnen är maskade framgår det inte vilka som ska testas.

Samtliga av dessa förfrågningar är från 2004 - 2005, förutom en intressant begäran om kroppsbesiktning från 2009-01-23.

Ingen av dessa förfrågningar kan rimligtvis vara relaterade till LV:s brev, eftersom det är registrerat den 8 juni 2009.

Därutöver finns ett brev från advokat Anders Frigell till åklagare Stefan Bergman, där Frigell begär DNA-testning även av Vinof, samt anger att han är skäligen misstänkt. Är det detta dokument du syftar på?

Det är daterat 27 april 2009, det vill säga innan LV-brevet.

Självfallet innehåller inte Dropboxen den fullständiga polisutredningen, men exempelvis DNA-resultatet har ju redovisats, om än i anonymiserad form. Av de sex män som testades fick man enbart en svag träff på läkaren BB.

Det övriga materialet du nämner, som samtal och förhör med LV och MGM kan ju saknas på grund av att det inte existerar.

Jag anser att LV:s brev är intresseväckande och med hänsyn till att det är utförligt och namnger en gärningsman kan det tyckas självklart att förhöra honom, men det finns ännu inte några belägg för att så har skett.

Än mindre finns det belägg för att den utpekade gärningsmannen skulle ha förhörts och lämnat någon form av erkännande, som i sin tur skulle leda till att Vinof blev skäligen misstänkt.
Återigen, eftersom Vinof, enligt Frigell, redan var misstänkt när polis och åklagare tog del av brevet.

Om polis och åklagare hade kännedom om innehållet i ett ännu inte inkommet brev torde det krävas att de var fjärrskådare.

Jag tänker därför dels att det är viktigt att vara transparent med vad man vet och vad man tror, dels att det är väsentligt att granska kronologin för att kunna undersöka orsakssamband.

Framför allt tänker jag att Vinof, enligt Frigell, var skäligen misstänkt redan innan LV-brevet och jag är nyfiken på orsakerna till detta.

Den korrespondens som Frigells brev ingick i, är av största intresse. Men jag misstänker att det blir ett h-e att navigera i arkivariernas snårskog.

Jag skulle gärna lägga ner flera månader på detta, men jag har inte den tiden.
Citera
2024-09-25, 06:16
Medlem
Vinof påstod att han kände Leif GW Persson, och även Allan Larsson, vara meriter jag har glömt bort. Var han samhällsdebattör, journalist?

Det vore ytterst intressant att veta om Vinof verkligen kände dessa herrar. Det är inte omöjligt. Att Vinof nästlade sig in i klientel där han egentligen inte hörde hemma, vet vi sedan tidigare.
Citera
2024-09-25, 07:48
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vinof påstod att han kände Leif GW Persson, och även Allan Larsson, vara meriter jag har glömt bort. Var han samhällsdebattör, journalist?

Det vore ytterst intressant att veta om Vinof verkligen kände dessa herrar. Det är inte omöjligt. Att Vinof nästlade sig in i klientel där han egentligen inte hörde hemma, vet vi sedan tidigare.
Kort kommentar, svarar utförligare sedan:

Jag tror att Vinof syftade på https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Allan_Larsson

På något sätt känns det inte onaturligt att föreställa sig att Vinof och GW skulle sitta och pokulera tillsammans...
Senast redigerad av costa-mop 2024-09-25 kl. 07:53.
Citera
2024-09-25, 08:05
Medlem
Citat:
Kort kommentar, svarar utförligare sedan:

Jag tror att Vinof syftade på https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Allan_Larsson

På något sätt känns det inte onaturligt att föreställa sig att Vinof och GW skulle sitta och skrävla tillsammans...

Tack! Ja det bör vara den Larsson som Vinof syftade på.
Han namedroppade lite hur som helst, och jag det är tveksamt om AL och Vinof var bekanta.

Vinof och GW Persson känns som en ganska naturlig kombo, ja.
Båda var ute i krogsvängen på 80-talet och besökte bla på Café Opera (precis alla verkar ha hängt där).

Vinof verkar ha varit tät på 80-talet och även GW Persson hade pengar att spendera.
Detta var innan han blev GW med hela Sverige, och jag vet inte var stålarna kom ifrån.

Andra möjliga kontaktpunkter är travsporten och jakt.

Det är fö synd att GW är så självupptagen, och han verkar bara vara intresserad av att prata om da Costa-fallet om han själv får spotlighten. Jag har aldrig hört honom credda Lindeberg, Agell, Olle Torge eller någon av de andra som jobbat intensivt med da Costa-fallet.

Teve-programmet (Debatt) som jag länkade till nyligen, är talande för hela situationen. Det var ju eg Lindeberg och Borgenäs som var programmets "stjärnor", eftersom de forskat (Borgenäs forskade iofs helt åt h-e-) och skrivit varsin bok om fallet. Men det var iaf GW Persson som var det stora dragplåstret. Han nedsteg från sin kändishimmel, syntes på en specialskärm och upprepade ju egentligen bara det som Lindeberg skrivit om. Lindeberg kunde ju själv ha sagt det som GW Persson sa.

Det är Lindeberg och inte GW Persson som har analyserat och paketerat justitiemordet, så att det blir begripligt för alla. Han är ju någon sorts folkbildningshjälte. GW Persson har faktiskt inte bidragit med någonting konkret alls. När det gäller detta fall, har han bara babblat lite allmänt + att han har varit inblandad i ett haveri (utredning nr 2) som han inte vill kännas vid längre.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-25 kl. 08:16.
Citera
2024-09-25, 08:27
Medlem
Citat:
Som jag minns gärningsmannaprofilen beskrevs där en ostraffad, inte märkbart psykiskt sjuk eller missbrukande sexkund som aldrig hade träffat CdC tidigare.

Det är lite tankeväckande att profilen är motsatsen till Vinof på nästan samtliga punkter, som var straffad, hade uppenbar psykisk problematik och missbruk samt kände Catrine.

Med tanke på ovanstående, att 1999-utredningen aldrig granskade Vinof och GW:s vaga angivelse av var FP2 egentligen var belägen kan man fundera på om den ständigt ljugande och skrävlande Vinof faktiskt för en gångs skull talade sanning när han påstod sig känna GW och att han kunde kontaktas angående Vinofs leverne:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag15576-01-B

Varför det finns en stark motvilja att arbeta seriöst med da Costa-fallet, kan man spekulera i dagar om. Att det finns "heta potatisar" i båda utredningarna (eventuellt är det bara en potatis) är hanska uppenbart.

Vinof & Co har polisen hoppat över två gånger, som sagt var.

Och granskar man de föreslagna gärningsmän som har lanserats offentligt (dvs Härm Allgén Gonerka Uffe/väktaren och Solnamannen), ser man att fyra av fem är 100% ointressanta. Uffe/väktaren har inte ens blivit utredd ordentligt (så menlös var han), och läkarna och Solnamannen har utretts, husrannsakningar har skett, och polisen har inte kommit fram till en skit.

80% av dessa män är alltså totalt ointressanta.

Den mest intressanta personen i gruppen, blev inte heller han utredd ordentligt.

Man kan skönja ett mönster, ett mönster av felprioriteringar.

Polisen har försökt utreda detta brott två gånger, och de enda påtänkta gärningsmän man hittar, är snövita, enligt vad lagen säger. Det går inte att bevisa att de gjort nånting mot BO som är straffbart. Det är högst anmärkningsvärt.
Citera
2024-09-25, 08:29
Medlem
Man måste fråga sig: var klämmer skon? varför vill polisen inte hitta sanningen?
Citera
2024-09-25, 10:18
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Med tanke på GW:s kompetens, är hans antaganden fullständigt obegripliga. GW vet likaväl som andra, att gärningsmannnens personlighet är omöjlig att precisera.

Huruvida GM var psykiskt sjuk, sexkund eller inte, ostraffad eller inte, det står skrivet i stjärnorna.

Men att mördare brukar känna sina offer, det vet ju GW mycket väl.

Ja, det är intressant att GW:s profil i stort sett utesluter Vinof.

Jag tror att vi börjar förstå problemet med Vinof.
Problemet var antagligen att han var bekant med flera poliser, bla Leif GW Persson.

Vinof kunde nog dupera vem som helst.
Klart att han kunde nästla sig in hos polisen.

Om Vinof var nere med polisen, förstår man varför polisen hoppade över honom två gånger.

Att inte damma av Eugenia-spåret 1999, var på gränsen till tjänstefel.
GW:s mantra om att inte krångla till saker i onödan blir onekligen ironiskt i den här kontexten. Om man ska föreställa sig en enkel lösning vore Vinof det mest avskalade och okomplicerade svaret.

Ett scenario vore att Vinof och CdC träffar varandra på grund av sex-/knarkaffärer eller bara för att umgås, på Eugeniavägen.

Något går snett och C dör, antingen av en olycka eller av någon form av våld. Vinof inser att han måste göra sig av med kroppen och har tidigare slaktat djur.

Sedan dumpar han kroppsdelar i närområdet, lite halvdant och hafsigt. Av en ren slump lyckas han göra sig av med de säckar som innehåller de saknade kroppsdelarna och C:s tillhörigheter på ett ställe där de förblev oupptäckta.

Därefter städar han upp efter sig, avyttrar bilar och håller sig undan polisförhör.
När det hela verkar ha lugnat ner sig ställer han upp på förhör, men är så stressad att han överdoserar benso innan och i förhöret försäger han sig med ett uttalande som indikerar att han känner till att C:s kvarlevor var dumpade redan vid midsommaren 1984.

Jag säger inte att det här är lösningen och jag har utelämnat möjliga kopplingar i form av Robert, Stig, Monika och andra intressanta personer. Men scenariot ovan är på intet sätt orealistiskt utifrån vad vi känner till.

Det märkliga är att detta scenario aldrig har undersökts och jag är övertygad om att det är avsiktligt bortprioriterat.

Trots svensk polisiär inkompetens under 80-talet var det den här typen av fall de ägnade sig åt att utreda: en missbrukare hade av det ena eller andra skälet ihjäl en annan missbrukare och försökte dölja spåren efter sig.

Styckningen är självklart apart och skymmer sikten för en ganska krass förklaring, men jag kan inte tro att det är av misstag Vinof förbisågs både under 80-talet och 1999.
Citera
2024-09-25, 10:32
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Den korrespondens som Frigells brev ingick i, är av största intresse. Men jag misstänker att det blir ett h-e att navigera i arkivariernas snårskog.

Jag skulle gärna lägga ner flera månader på detta, men jag har inte den tiden.
Det jag är mest nyfiken på är dels det PM som Frigell hänvisar till, dels den "skrift" som han skickade till Åklagarmyndigheten i Solna 2009-02-25.

PM:et ska ju vara en bilaga till Frigells brev och borde kunna preciseras på det sättet vid begäran och "skriften" vet vi ju avsändare, mottagare och datum för.

Har tyvärr också ont om tid för närvarande... Hoppas på att kunna ägna mig mer åt detta lite längre fram, för dessa två dokument bör gå att få tag i, om än maskade.
Citera
2024-09-25, 11:15
Medlem
Citat:
GW:s mantra om att inte krångla till saker i onödan blir onekligen ironiskt i den här kontexten. Om man ska föreställa sig en enkel lösning vore Vinof det mest avskalade och okomplicerade svaret.

Ett scenario vore att Vinof och CdC träffar varandra på grund av sex-/knarkaffärer eller bara för att umgås, på Eugeniavägen.

Något går snett och C dör, antingen av en olycka eller av någon form av våld. Vinof inser att han måste göra sig av med kroppen och har tidigare slaktat djur.

Sedan dumpar han kroppsdelar i närområdet, lite halvdant och hafsigt. Av en ren slump lyckas han göra sig av med de säckar som innehåller de saknade kroppsdelarna och C:s tillhörigheter på ett ställe där de förblev oupptäckta.

Därefter städar han upp efter sig, avyttrar bilar och håller sig undan polisförhör.
När det hela verkar ha lugnat ner sig ställer han upp på förhör, men är så stressad att han överdoserar benso innan och i förhöret försäger han sig med ett uttalande som indikerar att han känner till att C:s kvarlevor var dumpade redan vid midsommaren 1984.

Jag säger inte att det här är lösningen och jag har utelämnat möjliga kopplingar i form av Robert, Stig, Monika och andra intressanta personer. Men scenariot ovan är på intet sätt orealistiskt utifrån vad vi känner till.

Det märkliga är att detta scenario aldrig har undersökts och jag är övertygad om att det är avsiktligt bortprioriterat.

Trots svensk polisiär inkompetens under 80-talet var det den här typen av fall de ägnade sig åt att utreda: en missbrukare hade av det ena eller andra skälet ihjäl en annan missbrukare och försökte dölja spåren efter sig.

Styckningen är självklart apart och skymmer sikten för en ganska krass förklaring, men jag kan inte tro att det är av misstag Vinof förbisågs både under 80-talet och 1999.

Vi tänker övergripande likadant, och det faktum att kvarlevor lämnades 70 m från Billiga Andersson, talar inte emot Vinofs inblandning, eller hans polares inblandning.

Scenariot kan ha varit hur slafsigt och kaotiskt som helst.

Kollar man på de husrannsakningar som gjorts, är det fullständigt uppenbart att utredarna gått som katten kring het gröt. Listan är ytterst märklig:

Eugeniavägen 1
Eugeniavägen 38 (mittemot Billiga Andersson!).
Allgéns bostad
Härms bostad och arbetsplats
Solnamannens bostad

Detta är husrannsakningar gjorda 1984-1999.

Dessutom spanade polisen på en mystisk lastbil på Eugeniavägen, på hösten och vintern 1984.

Men Vinofs lokaler undersöktes inte, trots Vinofs koppling till BO, trots vittnesmål om knarkare och prostituerade som besökte Eugeniavägen 25, och trots att Vinof envetet höll sig undan polisen.

Och Stig, Robert och de andra galningarna, de förhördes inte överhuvudtaget.
Citera
2024-09-25, 11:18
Medlem
Citat:
Det jag är mest nyfiken på är dels det PM som Frigell hänvisar till, dels den "skrift" som han skickade till Åklagarmyndigheten i Solna 2009-02-25.

PM:et ska ju vara en bilaga till Frigells brev och borde kunna preciseras på det sättet vid begäran och "skriften" vet vi ju avsändare, mottagare och datum för.

Har tyvärr också ont om tid för närvarande... Hoppas på att kunna ägna mig mer åt detta lite längre fram, för dessa två dokument bör gå att få tag i, om än maskade.

Det arkivarierna vill ha, är ett diarienummer.
Har man rätt diarienummer, bör de ge med sig, men jag vete fan hur man får ta på rätt diarienummer.
Citera
2024-09-25, 11:32
Medlem
Citat:

Han har också ägnat sig åt komplicerade bedrägerier, som är över R:s funktionsnivå.

Vad gjorde han för komplicerade bedrägerier? Pratar vi om att blåsa, sälja saker som aldrig levererades, eller mer avancerade saker som bolagsfiffel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in