Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Dokumentet:

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

Tack, det tog lite tid att tolka det där dokumentet men jag antar att det är tiden 16:45 till 8:15 som ALG varit där, även om der inte står "Securitas" som kommentar som för de andra väktarna. Jag får inte rätt på AK arbetstider heller i det dokumentet och HO har inte skrivit ut sig? Det är lite svårtolkat som sagt, men kan mycket väl stämma att ALG tjänstgjorde tillsammans med AK från 16:45 trots allt.
Citera
2024-09-24, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Om du läser förhöret säger hon 20 tiden, till TP 21 tiden.

Men hon signerar in sig 16:45.

Kohut kan inte jobba själv, 16:45 till 20-21 tiden.

En väktare i receptionen en på rondering, alt båda i receptionen.

Min slutsats är att SE kom vid 20-21 tiden en annan kväll eller att han kom in runt 17.

Han kunde komma och gå som han ville genom cykelförrådet utan att väktarna behövde märka det.

Men jag bedömer det inte som att han kom in vid 20-21 tiden den 28 feb 1986.

Bild på loggen:

https://imgur.com/a/23UP0VQ

Tack för att du klargjorde detta en gång för alla i tråden.
Citera
2024-09-24, 19:43
Medlem
Knattarnas avatar
Och därmed försvinner också allt ”misstänkt” med att SE skulle ha nekat till att ha varit ute på kvällen. Om han kom in cirka 16:45 har han förstås inte varit ute på kvällen. Då har han bara varit ute på eftermiddagen.
Citera
2024-09-24, 20:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Kohut säger faktiskt också i sitt förhör att hon stöter på Engström ca kl 21 efter att han varit ute, men sen försöker hon släta över det, säger att det var dumt att hon sade så osv.

Jag tycker det är konstigt att Kohut sitter kvar i receptionen en halvtimme efter avslutat pass, trots att hon dessutom jobbat extra pass och ska upp tidigt dagen efter. Jag tolkar det som att hon och den andre vakten HO eventuellt hade en liten jobbflirt, eller att hon ska hålla koll på något särskilt. Hon försöker prata bort den larmade dörren också och vem som arbetat tillsammans med henne tidigare på dagen kan hon inte ens svara på. Det är varken A-S Olofsson eller ALG som gjort det men hon säger först den ena, sen den andra. Något försöker döljas, sen om det beror på oegentligheter eller bara slarv på jobbet det får vara osagt.

Kul att någon mer läser lite mer noggrant än Thurizas, som har lite otur när han tänker och analyserar. PH anade oråd redan 1986 och pressade dem på den här punkten: Han undrade om AK ens var där efter kl. 23. Någon kommer in kl. 23:13 och börjar åtgärda en del slarv. Antar att detta är HO med AK:s kod. Han växlar senare över till sin egen.

ALG menar att AK är där när hon passerar vid ett tillfälle, men att hon inte är där kl. 23:25 ... AK hävdar dock själv att hon gick vid halv tolv ungefär.

Det skulle kunna vara så att receptionen stod tom en stund, innan HO anlände, men att de täckte upp för varandra verbalt. De var rätt unga, och det kan ha varit viktigare att framstå som korrekt än att fundera över gubben SE:s mörka äventyr.

Något lurt är det med Skandia.
Citera
2024-09-24, 20:15
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jag tycker det är konstigt att Kohut sitter kvar i receptionen en halvtimme efter avslutat pass, trots att hon dessutom jobbat extra pass och ska upp tidigt dagen efter. Jag tolkar det som att hon och den andre vakten HO eventuellt hade en liten jobbflirt, eller att hon ska hålla koll på något särskilt. Hon försöker prata bort den larmade dörren också och vem som arbetat tillsammans med henne tidigare på dagen kan hon inte ens svara på. Det är varken A-S Olofsson eller ALG som gjort det men hon säger först den ena, sen den andra. Något försöker döljas, sen om det beror på oegentligheter eller bara slarv på jobbet det får vara osagt.

Ja. Och en annan konstig detalj i sammanhanget är att Anette Kohut är dotter till Andres (Andras?) Kohut som var medarbetare på tidskriften Contra, som ju får klassas som långt ut på högerkanten. Vissa skulle säga extremhöger.

Även det en slump?
Citera
2024-09-24, 20:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja. Och en annan konstig detalj i sammanhanget är att Anette Kohut är dotter till Andres (Andras?) Kohut som var medarbetare på tidskriften Contra, som ju får klassas som långt ut på högerkanten. Vissa skulle säga extremhöger.

Även det en slump?

Han hette/heter Andras, inte Andres. Jag skulle säga att Contra var höger om högern, dock tycker jag extremhöger i sammanhanget är väl hårt. Contra var ju inte rasistiska på samma nivå som dagens alternativmedia och annan brunslakig nätbulletin.
Citera
2024-09-24, 20:32
Medlem
Citat:
Tack, det tog lite tid att tolka det där dokumentet men jag antar att det är tiden 16:45 till 8:15 som ALG varit där, även om der inte står "Securitas" som kommentar som för de andra väktarna. Jag får inte rätt på AK arbetstider heller i det dokumentet och HO har inte skrivit ut sig? Det är lite svårtolkat som sagt, men kan mycket väl stämma att ALG tjänstgjorde tillsammans med AK från 16:45 trots allt.

Detaljstudera gärna loggen igen. Läs förhöret med HO så kan du ha loggen bredvid. Förhör 1-2

Alla signaturer är inte avkodade.
Citera
2024-09-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Och därmed försvinner också allt ”misstänkt” med att SE skulle ha nekat till att ha varit ute på kvällen. Om han kom in cirka 16:45 har han förstås inte varit ute på kvällen. Då har han bara varit ute på eftermiddagen.

Försvinner tycker jag är lite förhastat.

Jag tycker det finns starka tecken på det.

Jag kan ha fel också
Citera
2024-09-24, 20:42
Medlem
Citat:

AK "stämmer".

Hon jobbade avlönat till 20:45. Sedan var hon skyldig HO "tid". Så denna kväll täckte hon upp för att han skulle spela bridge.
Hon skulle byta jobb, så hon ville nolla alla tider innan.
Citera
2024-09-24, 20:47
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Han hette/heter Andras, inte Andres. Jag skulle säga att Contra var höger om högern, dock tycker jag extremhöger i sammanhanget är väl hårt. Contra var ju inte rasistiska på samma nivå som dagens alternativmedia och annan brunslakig nätbulletin.

Pja, jag skulle nog säga att nidbilder av det här slaget är extremt och göder endast hat på högerkanten:

https://www.contra.nu/tidningen-1/contra-nummer-4-1984/
Citera
2024-09-24, 20:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Pja, jag skulle nog säga att nidbilder av det här slaget är extremt och göder endast hat på högerkanten:

”Fidel Castro fick inspiration från Franco”.

Spontant tror jag inte att en sådan artikel skulle förekomma i en tidning som sympatiserade med Franco eller andra figurer så långt ut på högerkanten. För då blir ju Castro inget man vill förknippas med. Här verkar snarare både Castro och Franco användas som skräckexempel.
Citera
2024-09-24, 21:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Ja bilden är extrem, och dess tänkta användningsområde är ju häpnadsväckande. Dock var den ju som bekant flitigt använd även av Moderata ungdomsförbundet när det begav sig. Contra köptes likaväl av Moderater som bruna slaskpartier på den tiden (samt andra ska sägas), och kanske främst pga just det rådande Palmehatet, som ju fanns inom alla partier. Ville man sälja lösnummer, så skulle blaskan innehålla skitkastande på Palme, den saken är biff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in