2024-09-23, 21:51
Medlem
Det är förvånande att AIK gör en dålig säsong med katastrofstart, byter tränare och ändå sniffar på top-5. Det är verkligen inte ngt lag förutom Malmö som bjuder upp till dans.

Efter 23 omgångar ifjol hade Elfsborg 48p på andra platsen och Häcken 47p på tredje platsen.

Med det sagt, så har Djurgården och Hammarby, nuvarande 2:a & 3:a fler poäng än vad just de lagen hade i fjol. Men långt i från fjolårets utmanare
Citera
2024-09-23, 22:31
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Årets största mirakel är vad fan hände med vackra Djurgår'n?

Ingen kunde i sina vildaste drömmar förutse det som nu utspelar sig.

Är inget allsvensk lag förutom kanske Mff som orkar spela två matcher i veckan. Häcken var ju också helt slutkörda. Måste vara för dåligt tränade eller så kanske man ska rotera spelare mer, men det fattar ju inte Kim och Tolle.
Citera
2024-09-23, 23:53
Medlem
Citat:

Att djurgården skulle säcka ihop, jo.

Att AIK däremot har 6-1-0 på dom 7 senaste, nej, den var svår att förutspå.
Citera
2024-09-24, 05:30
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Åker du till Sthlm? Isåfall bjuder jag på bira innan match som en tröst för ditt förlorade vad.
Det var generöst men en torsdag är verkligen helt omöjligt för mig att hinna förflytta mig så.
Citera
2024-09-24, 06:23
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Herregud vilka brösttoner från supportrar som desperat måste hitta någon förklaring till att de tappar poäng eller förlorar mot oss. Vi "trasar sönder" spelare, spelar "grisigt". Fel. Vi spelar hårt och kompromisslöst. Alla försvarare i Allsvenskan drar och sliter i motståndarlaget (Danielsson höll ju livtag om AAH i varje duell i går, så jag antar att Djurgården är lika grisiga).

Vi har många gula, men samtidigt får vi en mängd gula som "storlagens" spelare inte får. Danielsson kapar Lundgren i en omställning i går men slipper gult och i första karatesparkar Schüller Milovanovic i huvudet. Axel Henriksson skulle inte klarat sig undan gult i någon av de situationerna. Extra kul blir det när en malmöit gnäller, samtidigt som man ser Christiansen bensaxa motståndare. Briljant spelare när han lirar. Men fult spelar han.

Vi har inte en endaste utvisning på grund av vårdslöst spel och har inte ens en utvisning för två gula kort. Hade vi spelat medvetet fult hade vi inte klarat oss undan sådana. Höj er. Prata lite om Gustav Lundgrens briljans i stället.

Nej precis, inte ens för orsakad hjärnskakning har ni fått rött(eller ens gult).

Gustav Lundgren var riktigt bra mot dif, det måste man säga.
Citera
2024-09-24, 06:42
Medlem
goseigens avatar
Uj uj uj, kanske man skulle köra en ramsa som äng äng äng - la la la, osv. Något gör ju GAIS rätt, och kanske sitter det i ramsorna.

Det här är hittills IFKs sämsta säsong sedan de åkte ur allsvenskan, och de kan mycket väl ryka.

Vinster mot Västerås och Kalmar är nog nödvändiga nu.

Passar på att gratulera GAIS också. Supportrarna har väl konstant orgasm. Snygga mål mot DIF också.
Citera
2024-09-24, 08:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Du kan börja med att vänta med att hylla nyförvärv innan de har bevisat något. Då kanske du skulle få realistiska förväntningar i framtiden.
Citera
2024-09-24, 10:26
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Helt rätt. Otroligt fåniga och på många sätt ganska omanliga kommentarer från främst stockholmarna här. Ett problem med svenska lag man alltid ser när de spelar i Europa är att de är allra längst ifrån motståndet i just det fysiska spelet. Lag som GAIS och Elfsborg som de här fjollorna gnäller över är precis såna lag som är mer internationellt gångbara. De här människorna lever i sin egen värld, och de vill inte se svenska lag lyckas i Europa. Att GAIS (och andra) lyckas med energiskt och fysiskt spel är bra för svensk fotboll.

Vad bra. Då mår du bra och blir glad om AIK får spela i Europa nästa säsong och skulle det få bra där så exploderar du av glädje?
Citera
2024-09-24, 10:48
Medlem
bananjuices avatar
Häcken tar verkligen till vilka fula knep som helst inför årets viktigaste match mot världens vackraste lag..
Citera
2024-09-24, 10:55
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Vad bra. Då mår du bra och blir glad om AIK får spela i Europa nästa säsong och skulle det få bra där så exploderar du av glädje?
Jag vill att det ska gå bra för alla svenska lag i Europa så absolut. Min poäng var att jag tror man maximerar svenska lags chanser om man får ut fysiskt starka lag som inte har en tendens att gnälla om motståndarlaget tacklar. AIK tror jag kan bli riktigt Europakompatibla under Thomassen.
Senast redigerad av baggebo1 2024-09-24 kl. 10:57.
Citera
2024-09-24, 11:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vill att det ska gå bra för alla svenska lag i Europa så absolut. Min poäng var att jag tror man maximerar svenska lags chanser om man får ut fysiskt starka lag som inte har en tendens att gnälla om motståndarlaget tacklar. AIK tror jag kan bli riktigt Europakompatibla under Thomassen.

Bland det sista ett svenskt lag ska göra för att slå bra lag är att sätta hög press. Då blir man överspelad enkelt.

Receptet i Europa är noggran defensiv och rakt spel. Så som Djurgården och Elfsborg ofta spelar och som vi gjorde med Hareide och Rösler.
Citera
2024-09-24, 11:55
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Bland det sista ett svenskt lag ska göra för att slå bra lag är att sätta hög press. Då blir man överspelad enkelt.

Receptet i Europa är noggran defensiv och rakt spel. Så som Djurgården och Elfsborg ofta spelar och som vi gjorde med Hareide och Rösler.
Det är inte nödvändigtvis var man sätter pressen som avgör. Det viktiga är att du har ett högt tempo i kroppen, att du klarar det fysiska spelet. Malmös långsamma flumfotboll synades av Sparta Prag (som lyckades i Europa genom att sätta hög press...) på samma sätt som Häckens finlir synades av bl.a Qarabag förra året. Två lag som var för "sköna" för att vara Europakompatibla. Elfsborg däremot fick de storväxta afrikanerna i Sheriff och de storväxta kroaterna i Rijeka att se ut som småpojkar. De gjorde det genom högt tempo och kraftfullt närkampspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in