2024-09-24, 03:16
Medlem
flashmaners avatar
Fartyget gör antagligen klokast i att ankra på något säkert ställe i väntan på att de kan finna en köpare till lasten. Gå dit och lasta ur, och därefter få reparerat fartyget. Hon kan ju bevisligen gå för egen maskin. Hon gick till Tromsö, och från Tromsö ner till syd norge, och nu därifrån vidare söderut.
Citera
2024-09-24, 06:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fartyget gör antagligen klokast i att ankra på något säkert ställe i väntan på att de kan finna en köpare till lasten. Gå dit och lasta ur, och därefter få reparerat fartyget. Hon kan ju bevisligen gå för egen maskin. Hon gick till Tromsö, och från Tromsö ner till syd norge, och nu därifrån vidare söderut.

Detta är ju helt centralt i diskussionen - vem hade beställt lasten? Vart var de på väg från Murmansk?

Man lägger väl inte ut med 27 000 ton last på "vinst och förlust" och hoppas på en beställning under resan? Särskilt inte med skadad drivlina och grundstött skrov?

Hela caset bär en så typisk prägel av ryskt sabotage så man har aldrig hört om nåt liknande sedan ryssarna sprängde Nord Stream
Citera
2024-09-24, 06:29
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Fartyg ändrar kurs ganska ofta. Dom är ju liksom inte ensamma på havet och det finns regler.
Förklara gärna mer om dessa regler som kan förklara Rubys märkliga agerande.
Citera
2024-09-24, 07:08
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Detta är ju helt centralt i diskussionen - vem hade beställt lasten? Vart var de på väg från Murmansk?

Man lägger väl inte ut med 27 000 ton last på "vinst och förlust" och hoppas på en beställning under resan? Särskilt inte med skadad drivlina och grundstött skrov?

Kom på att jag faktiskt hört att det kan gå till precis så. I alla fall för frukt. Man lastar i Sydamerika och seglar iväg. Under resan är det budgivning. Kan bli dyrare ju närmare Europa man kommer, men ibland slår det fel. Men det var länge sedan, och högst osäker källa.

Någon som vet?

Som andra redan skrivit, att ryzztrollen flockas till tråden är en tydlig indikation på att ryska ledningen är högst medvetna om allt. Kanske är det inget medvetet fuffens från början, men nu trollar Kreml skiten ur hela affären.
Citera
2024-09-24, 07:18
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Kom på att jag faktiskt hört att det kan gå till precis så. I alla fall för frukt. Man lastar i Sydamerika och seglar iväg. Under resan är det budgivning. Kan bli dyrare ju närmare Europa man kommer, men ibland slår det fel. Men det var länge sedan, och högst osäker källa.

Någon som vet?

Som andra redan skrivit, att ryzztrollen flockas till tråden är en tydlig indikation på att ryska ledningen är högst medvetna om allt. Kanske är det inget medvetet fuffens från början, men nu trollar Kreml skiten ur hela affären.

Jag har hört att det är densamma med oljetransporter samt gas med.

Men likt dig är jag absolut ingen expert.
Citera
2024-09-24, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness

Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag har hört att det är densamma med oljetransporter samt gas med.

Men likt dig är jag absolut ingen expert.

Instämmer, jag vet att oljetankers kan göra helt om när bättre bud läggs.
Citera
2024-09-24, 08:08
Medlem
Tänk om man hade ägt ett varv och kunnat åta sig att laga skutan åt Putin mot ett par miljarder i betalning. Jag hade lätt gjort det. Medierna bedriver sådan skrämselpropaganda så det är sjukt. Att båten skulle explodera är sån lågoddsare lika med att någon i denna tråden skulle vinna euro jackpotten nästa vecka. Men visst plötsligt händer det.
Senast redigerad av Nebsom 2024-09-24 kl. 08:16.
Citera
2024-09-24, 08:09
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Båtajävel ser ut att röra sig söder ut, väst om Danmark, i riktning mot Holland. Är nästan i höjd med Esbjerg nu.

Så förhoppningsvis rör den sig bort från Sverige och Lake NATO.

Kan det vara ännu en provokation från ryssland? Järnväg mellan Sverige/Norge "går sönder" två gånger, högst osannolikt. information kring detta är begränsad, jag vet ej, men det låter som information finnes men icke för allmänheten.
Att ryssfittorna testar gränser för beredskap hos sina grannar är vanligt förekommande, metoderna kan skifta.
Citera
2024-09-24, 08:15
Medlem
Skall hon in igenom Gibraltarsund alltså?

Lycka Till 🤞🏼
Citera
2024-09-24, 08:23
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det tog inte lång tid att få bekräftat att du bara snackar skit.

Malta nekar också fartyget att anlöpa hamn där, så länge hon har lasten kvar. Därifrån fick skeppet ingen hjälp eller stöd.
Jag har svårt att förstå din önskan till polemik och att vinna något slags poänger genom övertolkning av vad man skriver. Jag skrev ingenstans att Malta har skyldighet att låta fartyget anlöpa hamn där, bara att de har vissa skyldigheter och ansvar som flaggstat. Det framgår också av nyhetsrapporteringen att Malta är engagerade i vad som händer med fartyget och i att försöka hitta en lösning, vilket beror på att de har ett ansvar för säkerheten hos de fartyg som seglar under deras flagg:

Citat:
Malta is the vessel's flag state and has been involved in the discussions over how to handle the repairs and the cargo.
https://maritime-executive.com/article/ammonium-nitrate-laden-bulker-turns-toward-malta-searching-for-port

Citat:
The authorities in Malta as the ship’s flag state, DNV and its class society, and its insurers have been working to find a solution to the current situation.
https://maritime-executive.com/article/denmark-sets-restrictions-for-transit-of-ammonium-nitrate-laden-vessel

Citat:
Norway previously said the authorities in Malta were managing the situation with DNV as the vessel’s class society, and the insurers.
https://maritime-executive.com/article/mystery-as-cargo-ship-laden-with-ammonium-nitrate-is-underway

Det jag skrev var att om jag vore kapten, så skulle jag också sätta kurs mot Malta efter att ha blivit nekad tillträde till hamnar i alla närliggande länder. Inte för att att det finns någon garanti att få anlöpa hamn i Malta, men för att bolla över problemet till malteserna. Besättningen har gjort vad de kunde för att försöka få gå i hamn och få skadorna på båten reparerade. Det de nu kan göra är att segla i riktning mot Malta för att till malteserna skicka budskapet: "Hur löser vi det här nu då?"

Du är välkommen att tro, tycka eller påstå något helt annat.
Citera
2024-09-24, 08:26
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emlaon
Fartyget Ruby, lastat med 27.000 ton rysk ammoniumnitrat, är trasigt, på väg in i Östersjön.

https://maritime-executive.com/article/mystery-as-cargo-ship-laden-with-ammonium-nitrate-is-underway

En potentiell flytande bomb, som kommer vägras tillträde till destinationshamnen Klaipeda. Det finns så mycket märkliga omständigheter kring detta fartyg. Det ägs av ett libanesiskt bolag sedan en tid. Egentligen är ägarna ett syriskt bolag, men i samband med oroligheterna skrevs ägandet över till det libanesiska bolaget. Det syriska bolaget har sin bas där ryska flottan har sin bas.

Hur mycket ska vi sätta på att fartyget kommer söka nödhamn i Sverige, och vi kommer ta emot det? Alternativt parkera sig utanför valfri NATO-hamn och användas som påtryckningsmedel? Parkera vid Öresundsbron, och där överges av besättningen?

En lösning skulle vara att ledsaga/bogsera till Murmansk och där ge tillbaks deras egendom. No niin, ryssar ÄR våra fiender, såväl Finlands som Sveriges! Muistaa Alpo Marttinen
Citera
2024-09-24, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nebsom
Tänk om man hade ägt ett varv och kunnat åta sig att laga skutan åt Putin mot ett par miljarder i betalning. Jag hade lätt gjort det. Medierna bedriver sådan skrämselpropaganda så det är sjukt. Att båten skulle explodera är sån lågoddsare lika med att någon i denna tråden skulle vinna euro jackpotten nästa vecka. Men visst plötsligt händer det.

Låga odds är hög sannolikhet.

Höga odds är motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in