2024-09-24, 01:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, hon går för egen maskin. Det är ingen gissning. Det står så i klartext på Marinetraffic. Och bogseraren Amber ligger bakom henne, med samma fart, samma kurs (och kursändringar) och samma destination.
Jag menar förstås att själva gissningen är att jag tror på vad som rapporteras, att hon har roderproblem, vilket jag tycker att de märkliga kursändringarna indikerar.
Citera
2024-09-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, men Ruby har ändrat kurs lite väl ofta, och lite väl konstigt om man jämför med andra fartyg.
Dock är jag ganska övertygad om att det beror på problem med styrningen, snarare än att hon skulle vara någon sorts rysk trojansk båt som folk vill få det till...

Bogseraren hjälper väl till med styrningen antar jag.
Låt oss säga att hon har rodret låst lite åt babord , då skulle hon gå
i en vid cirkel. Med att ha draghjälp så motverkas ju detta.

Alternativt att bogseraren ligger bakom och sträcker ut fartygets pendlingsrörelser.

Greta måste gråta över hur mkt bränsle som går åt nu ?

Citat:
Å fy faan vad äckligt det verkar bli när ett fartyg med sådan last sjunker. Sträcker mig efter foliehatten då även detta fartyg har "Ruby" i namnet...

Javisst är det skumt. Libanon Syrien och Saudi, vad fan ska de med konstgödning till ?
De har ju mycket lite odlingsbar mark förhållandevis ?

Tänk vilken stank på Röda Havets stränder av all död fisk alltså ?

Till och med så kraftig stank så att flugorna dog visst i drivor stod det, typ...
Citera
2024-09-24, 01:16
Avslutad
Citat:
hon skulle vara någon sorts rysk trojansk båt som folk vill få det till...
Det är nog den övergripande uppfattningen i besättningen men det kan trots det finnas en cancersjuk besättningsman som har i uppgift att explodera det när det någon gång når slutlig destination. Det finns väl ingen lag som säger vad som måste hända med ett nödställt skepp.

Hur man kan NATOs parti i anfallskriget mot Ryssland är ett lika stort moraliskt dilemma i Sverige som skräckskeppet/bomben hade gjort nytta inseglad i Stockholm vid Södermalms Hammarbyhamn. Pang på er!
Citera
2024-09-24, 01:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har visst varken seglat på Nordsjön eller kollat på Marinetraffic.
Instämmer.
Nyttotrafiken på sjön håller nästan alltid väldigt rak och förutsägbar kurs.
Citera
2024-09-24, 02:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Executiveofficer
Det är nog den övergripande uppfattningen i besättningen men det kan trots det finnas en cancersjuk besättningsman som har i uppgift att explodera det när det någon gång når slutlig destination. Det finns väl ingen lag som säger vad som måste hända med ett nödställt skepp.

Hur man kan NATOs parti i anfallskriget mot Ryssland är ett lika stort moraliskt dilemma i Sverige som skräckskeppet/bomben hade gjort nytta inseglad i Stockholm vid Södermalms Hammarbyhamn. Pang på er!
I så fall måste ju den här presumtiva besättningsmannen också ha lyckats hälla ut diesel över hela lasten utan att någon märkt det...
Citera
2024-09-24, 02:23
Medlem
Malta: Nej!

Men ansvariga myndigheter på Malta ger andra besked. Landets transportministerium bekräftar visserligen att kaptenen har skickat en förfrågan om att få fartyget reparerat – men svaret är nej så länge ammoniumnitratet finns kvar ombord.

Källa: aftonbladet
Citera
2024-09-24, 02:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Malta: Nej!

Men ansvariga myndigheter på Malta ger andra besked. Landets transportministerium bekräftar visserligen att kaptenen har skickat en förfrågan om att få fartyget reparerat – men svaret är nej så länge ammoniumnitratet finns kvar ombord.

Källa: aftonbladet
Fan vad jag inte avundas kapten på den där båten.
Citera
2024-09-24, 02:30
Medlem
JustTrollings avatar
Varför åker inte skiten tillbaka till Naziryssland?

Skicka tillbaka skiten till Ryssland. Det här börjar bli patetiskt.

Malta kommer inte gå med på att låta båtajäveln anlöpa hamn där. Så länge det är last på.

A damaged Malta-flagged cargo ship carrying 20,000 tons of ammonium nitrate has not been allowed to port in Malta, a transport ministry spokesperson has confirmed with MaltaToday.

The ship will only be allowed to port in Malta if it empties the cargo, if not, it will not be allowed to enter Maltese territorial waters,” the spokesperson said, confirming that a request for servicing had been made by the ship’s captain.
https://www.maltatoday.com.mt/news/national/131347/damaged_cargo_ship_carrying_20000_tons_of_ammonium _nitrate_not_allowed_to_port_in_malta_
Citera
2024-09-24, 02:46
Medlem
JustTrollings avatar
Båtajävel ser ut att röra sig söder ut, väst om Danmark, i riktning mot Holland. Är nästan i höjd med Esbjerg nu.

Så förhoppningsvis rör den sig bort från Sverige och Lake NATO.
Citera
2024-09-24, 03:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför åker inte skiten tillbaka till Naziryssland?

...
Vad tror du själv?
Hur ser manöverdugligheten ut, och vad för väder väntas på Nordsjön?
Citera
2024-09-24, 03:10
Medlem
flashmaners avatar
Fartyget nekas anlöpa Malta också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xj5yjW/mv-ruby-fortsatter-sin-resa-i-europa
Citera
2024-09-24, 03:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Vad Malta har för skyldigheter som flaggstat kan du själv googla dig fram till. Jag kan omöjligen veta vad kaptenen har för syfte med kursen, men ifall jag vore kapten på den här båten i den här situationen, så skulle jag också sätta kurs mot Malta, i vetskap om att det ligger i maltesernas intresse att det inte händer något kladdigt. Andra länder kan två sina händer och säga att det inte här inte är deras problem, men det kan inte Malta.

Det tog inte lång tid att få bekräftat att du bara snackar skit.

Malta nekar också fartyget att anlöpa hamn där, så länge hon har lasten kvar. Därifrån fick skeppet ingen hjälp eller stöd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xj5yjW/mv-ruby-fortsatter-sin-resa-i-europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in