2024-09-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Så varför fraktar de inte ammoniumnitratet redan med denna tillsats?
Inte en aning, kanske det är de som tillverkar gödslet som vill ha det rent. Sen tillverkas det sprängämne av det med, Anfo.
Citera
2024-09-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
För ordningens skull. Nej, jag har inte illusioner om Ryssland och absolut inte Putin. Men likväl vill jag ha fakta på bordet, inte gissningar och skräckslagna människor.

Ingen här som är skräckslagen. Varken för ryssens kärnvapenhot, hybridkrigföring eller deras fartyg med eventuellt explosiv last. Däremot ytterst medvetna om att Ryssland kommer vara ett problembarn ända tills de bytt ut sin regim samt gjort upp med sitt storhetsvansinne och solkiga förflutna. Fanns en tid då Ryssland räknades som ett "nästan normalt" land, 1990-2022. Nu är de värre än Sovjet. Finns ingen anledning att känna panik dock eftersom undergången av "Ny-Sovjet" är lika given som undergången av "Gammel-Sovjet". Alla ruttna system faller till slut.

Slutligen: det är inte möjligt, eller intressant, att bara diskutera "fakta" kring fartyget Ruby eftersom ingen av oss har tillgång till den hela och fullständiga sanningen. Vi får lägga pussel med de fakta som finns samt fylla ut tomrummen med spekulationer. Det är så det brukar gå till på ett chatforum.
Citera
2024-09-23, 15:59
Medlem
Även om Malta har varv och dockor stora nog att inhysa Ruby så är frågan om de har möjlighet att ta hand om 27000 ton med ammoniumnitrat. Jag förutsätter att detta måste ske innan man kan torrsätta båten.
Jag tippar på att färden går vidare till den ryska svartahavskusten. Där är man på hemmaplan och har resurser.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-09-23 kl. 16:01.
Citera
2024-09-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ingen här som är skräckslagen. Varken för ryssens kärnvapenhot, hybridkrigföring eller deras fartyg med eventuellt explosiv last. Däremot ytterst medvetna om att Ryssland kommer vara ett problembarn ända tills de bytt ut sin regim samt gjort upp med sitt storhetsvansinne och solkiga förflutna. Fanns en tid då Ryssland räknades som ett "nästan normalt" land, 1990-2022. Nu är de värre än Sovjet. Finns ingen anledning att känna panik dock eftersom undergången av "Ny-Sovjet" är lika given som undergången av "Gammel-Sovjet". Alla ruttna system faller till slut.

Slutligen: det är inte möjligt, eller intressant, att bara diskutera "fakta" kring fartyget Ruby eftersom ingen av oss har tillgång till den hela och fullständiga sanningen. Vi får lägga pussel med de fakta som finns samt fylla ut tomrummen med spekulationer. Det är så det brukar gå till på ett chatforum.

Jag är helt enig med dina sista rader. Men om du liksom jag följt denna tråd från början så har säkert även du noterat de mest märkliga inlägg och hypoteser. Tänk om de fick agera oemotsagda.
Citera
2024-09-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Ryssland var inte normalt då heller. Först bombade man sönder Tjetjenien i två krig på 1990-talet, sedan invaderade man Georgien 2008, och slutligen invaderade man Ukraina 2014.

Ja, jag vet. Med facit i hand tar man sig för pannan över hur idiotiskt det var att tro att ryssen någorlunda tillfrisknat. Många (alla nästan) gick i fällan. Tyskland och Frankrike inte minst. Men nu vet vi. Och eftersom vi vet så vet vi att ryssen behöver tillsyn. 24/7. De kan ställa till med nästan vad som helst. Även spränga upp ett fartyg med farlig last.
Citera
2024-09-23, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire

Hur vet du att Ryssland ligger bakom detta fartyg och utför hybridkrig?
Citera
2024-09-23, 16:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Vad vet du om konstïga roderutslag, var du ombord?
Det är ju bara att titta på Marine Traffic. Vid något tillfälle gjorde hon plötsligt en 360°-gir till exempel. Såg ut som rodret låst sig dikt babord.
Citera
2024-09-23, 16:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Enligt ChatGPT är det mycket ovanligt att frakta så stora mängder ammoniumnitrat som 27 000 ton på ett och samma fartyg. Transport av ammoniumnitrat är strikt reglerad och kontrollerad och ska transporteras i mindre mängder för att minska riskerna vid olyckor.

Internationella säkerhetsbestämmelser, som exempelvis de som regleras av International Maritime Dangerous Goods (IMDG) Code, har strikta regler för hur mycket ammoniumnitrat som får transporteras, hur det ska förpackas, och under vilka förhållanden det ska lagras och skeppas.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2024-09-23 kl. 16:20.
Citera
2024-09-23, 16:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Även om Malta har varv och dockor stora nog att inhysa Ruby så är frågan om de har möjlighet att ta hand om 27000 ton med ammoniumnitrat. Jag förutsätter att detta måste ske innan man kan torrsätta båten.
Jag tippar på att färden går vidare till den ryska svartahavskusten. Där är man på hemmaplan och har resurser.

Ska bli intressant om så är fallet. I så fall kommer vissa användare, (nämner inga namn) som skrikit sig hesa om att fartyget ABSOLUT inte har nånting med Ryssland att göra, försvinna spårlöst från tråden.
Citera
2024-09-23, 16:42
Medlem
Kommer Ruby passera här? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel
Citera
2024-09-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101

Eventuell annan infrastruktur, kritisk sådan? Som kan tänkas passeras.
Citera
2024-09-23, 16:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto