2024-09-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
En VD som som berikar sig med ett par hundra miljoner med vetskap om att skeppet sjunker har noll trovärdighet. Han är ytterst ansvarig tillsammans med styrelsen för att bolaget är en luftpastej som inte klarar producera.
Det är och var en scam från första början.
Är det någon som är värd att avrättas så är det han!
Citera
2024-09-23, 22:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Du har rätt i att 51 miljarder är felaktigt, jag försöker hitta källa till detta men 15 miljarder verkar däremot summan av kreditgarantierna vara (så inte 80% av 15 miljarder utan 15 miljarder).

Utöver detta ska staten redan gått in med 600 miljoner i bidrag, 2,5 miljarder i lån och som sagt 15 miljarder i
kreditgarantier (som förvillande nog skrivs som "inte aktiverats" eftersom nordvolt fortfarande anses betalningsföra).

https://www.affarsvarlden.se/kronika/riksgalden-eller-riskgalden-hamnar-northvolt-hos-elisabeth-svantesson

I början av året blev det klart att Northvolt får 51 miljarder kronor i kreditgarantier där svenska Riksgälden står för huvuddelen av garantierna. På Riksgäldens webbplats framgår att den svenska delen uppgår till omkring 15 miljarder kronor. Det är emellertid enligt Dagens Industri 6 september oklart hur stor andel av lånen och garantierna som betalats ut. DI skriver den 9 september att Riksgäldens del ännu inte är aktiverad.

Jag vet inte vem som har garanterat resterande 36 miljarder?
Citera
2024-09-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Pressmeddelande från riksgälden:
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt/
Förklarar varför Northvolt är så högt belånade och inte i huvudsak finansierade av div. finansiärer som tror på verksamheten.
Citera
2024-09-23, 22:17
Medlem
AndersABs avatar
Har Northvolt kollektivavtal, vilket isf?
Läste nånstans att vissa fick uppsägning på första arbetsdagen.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Förklarar varför Northvolt är så högt belånade och inte i huvudsak finansierade av div. finansiärer som tror på verksamheten.

Det är väl ett av problemen.
Citera
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp

Det är en av anledningarna till att jag tror Northvolt går under inom en snar framtid.

Hur ska de börja producera nu?
Konkurrensen med CATL och BYD minskar knappast.
Tyskland är knappast intresserade av att pumpa in pengar i en batterifabrik i Skellefteå. De lär vilja ha den i Tyskland.
Något statligt stöd kommer de knappast få. Det är väl bara verklighetsfrånvända MP som tycker det verkar vara en bra idé.

Det är lite boo.com över det här. Högriskprojekt som ska etablera sig i hela världen samtidigt. Brukar inte sluta väl.
Citera
2024-09-23, 22:19
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.affarsvarlden.se/kronika/riksgalden-eller-riskgalden-hamnar-northvolt-hos-elisabeth-svantesson

I början av året blev det klart att Northvolt får 51 miljarder kronor i kreditgarantier där svenska Riksgälden står för huvuddelen av garantierna. På Riksgäldens webbplats framgår att den svenska delen uppgår till omkring 15 miljarder kronor. Det är emellertid enligt Dagens Industri 6 september oklart hur stor andel av lånen och garantierna som betalats ut. DI skriver den 9 september att Riksgäldens del ännu inte är aktiverad.

Jag vet inte vem som har garanterat resterande 36 miljarder?

Ja det var från den artikeln jag fick min ursprungliga 51 miljarder siffra från, eftersom artikeln skriver att riksgälden står bakom majoriten av kreditgarantierna så går det inte ihop om någon annan skulle stå för 36 miljarder.
Citera
2024-09-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Har Northvolt kollektivavtal, vilket isf?
Läste nånstans att vissa fick uppsägning på första arbetsdagen.

IF Metall var väl där för några veckor sedan med krav på bättre arbetsmiljö om jag inte missminner mig.

Men det är väl inte samma sak som att alla indier/pakistanier osv är medlemmar.
Senast redigerad av Dreparenn 2024-09-23 kl. 22:28.
Citera
2024-09-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det är en av anledningarna till att jag tror Northvolt går under inom en snar framtid.

Hur ska de börja producera nu?
Konkurrensen med CATL och BYD minskar knappast.
Tyskland är knappast intresserade av att pumpa in pengar i en batterifabrik i Skellefteå. De lär vilja ha den i Tyskland.
Något statligt stöd kommer de knappast få. Det är väl bara verklighetsfrånvända MP som tycker det verkar vara en bra idé.

Det är lite boo.com över det här. Högriskprojekt som ska etablera sig i hela världen samtidigt. Brukar inte sluta väl.
Christian Sandström, docent och forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping:
”Produktionsproblemen framstår enligt våra intervjuer som knutna till att man gjort sig beroende av kinesiska leverantörer. Tekniken är enligt våra källor i flera fall 30 år gammal. Hundratals kinesiska gästarbetare från leverantören är på plats för att sköta underhållet på usel utrustning.”
Känns mer som att Northvolt är en sorts legotillverkare av kinesiska batterier som bygger på gammal teknik, med affärside att skattebetlare och naiva "klimat" investerare ska göra det "lönsamt" för kineserna.
Citera
2024-09-23, 22:28
Medlem
Jan-As avatar
Är det någon som vet varför de inte har lyckats få upp volymerna?
Det ryktas om extremt hög kassation på producerade batterceller....
Vad i processen är det som felar?
Citera
2024-09-23, 22:29
Medlem
Jag tror scamvolt kommer göra en IPO för att få in nytt kapital. Det gör dem till ett publikt bolag med öppna kort, men de blir tvungna om de ska överleva åtminstone ett tag till. Då kan de sedan göra nyemissioner om och om igen och lura av gemene man nu när storkapitalet och svenska staten vänder dem ryggen.
Citera
2024-09-23, 22:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det är och var en scam från första början.
Är det någon som är värd att avrättas så är det han!

VD:n Peter har jobbat på tesla så han har väl lärt sig av mr. Musk hur man får all hjälp man behöver och med tanke på sverige och att politiker älskar allt som går på el så var det inte direkt svårt att få pengarna att ösa in i bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in