2024-09-23, 21:59
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vad då aktivera? Du kan väl inte som garant för ett lån dra dig ur eller sätta kriterier för dina garantier det är ju rakt av oetiskt mot de som faktiskt lånar ut pengar.

Riksgälden har gått in som garanti för Nordvolts 51 miljarder lån och enligt uppgift står riksgälden för majoriten av garantin bakom detta, har väldigt svårt att tro att de inte "aktiverat" eller är giltigt i kontrakt.

https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt

80% av 51 miljarder, alltså 40.8 miljarder står riksgälden för- jag tror inte ett skit på att det är något som inte aktiverat eller är juridiskt bindande.

Men det är väl 1,5 miljarder USD som garanteras dvs drygt 15 miljarder inte 51 miljarder. Eller 80% av 15 miljarder.
Citera
2024-09-23, 22:00
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men det är väl 1,5 miljarder USD som garanteras dvs drygt 15 miljarder inte 51 miljarder. Eller 80% av 15 miljarder.

15 miljarder är den svenska delen.
Citera
2024-09-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ja jag vet inte, jag är ingen expert eller enormt insatt i nordvolt överhuvudtaget, jag läste bara vad som skrivits i affärsvärlden osv senaste tiden när rubriken kom ut.

Men ja jag anar att det är något försök till att suga ut staten lite mer pengar, det är trots allt en massa jobb det rör sig om i dessutom den region av Sverige som det utlovats jobb i- i åtskilliga år, den norra.

Personligen hoppas jag bara ansvariga för en gång skull blir just ansvariga, precis som Maud Olofsson och relaterade borde blivit lagförd för sin inblandning i Nuon affären.
Ja miljö är ju hett nu, det finns allehanda scambolag som får investeringar i de mest dumma ideer världen runt, särskilt btrf miljö. Men de kommer oftast undan, kanske för att politikerna är mutade, eller för att de skäms ögonen ur sej.

Se bara på den snespacklade sopfittan här i Sverige, som tuttade eld på sin sk miljöhantering, hon lär få sitta ett tag.
Hon som var så duktig.

Hoppas några i styrelsen i Nw får sitta med, samt några politiker
Citera
2024-09-23, 22:02
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen

Men Riksgälden garanterar väl bara den svenska delen?
Citera
2024-09-23, 22:02
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen

Källa på det?
Citera
2024-09-23, 22:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Källa på det?
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt
Citera
2024-09-23, 22:05
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
De flesta är inskrivna, svårt att köra fly in n out när du är gubbe på golvet. De bor i läget eller hyresrätter.

Indierna har väl köpt på sig senaste bilarna som nu blir stående när de flyr landet.

Kan bli lite jobbigt att köra dem I Indien som har vänstertrafik.
Citera
2024-09-23, 22:05
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Källa på det?

Källan finns tidigare i tråden.
Citera
2024-09-23, 22:06
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:

Du har rätt i att 51 miljarder är felaktigt, jag försöker hitta källa till detta men 15 miljarder verkar däremot summan av kreditgarantierna vara (så inte 80% av 15 miljarder utan 15 miljarder).

Utöver detta ska staten redan gått in med 600 miljoner i bidrag, 2,5 miljarder i lån och som sagt 15 miljarder i
kreditgarantier (som förvillande nog skrivs som "inte aktiverats" eftersom nordvolt fortfarande anses betalningsföra).
Citera
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Källa på det?

Pressmeddelande från riksgälden:
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Som sagt var, företagsledningen hade storhetsvansinne och var naiva. Kineserna bestämde vilken kvalitet de levererade.
Må vara så men ledningen har det säkert inte gått någon nöd på, de tillhör en del av vinnarna på detta. Med vi arma skattebetalare får ta smällen.
Citera
2024-09-23, 22:07
Medlem
En VD som som berikar sig med ett par hundra miljoner med vetskap om att skeppet sjunker har noll trovärdighet. Han är ytterst ansvarig tillsammans med styrelsen för att bolaget är en luftpastej som inte klarar producera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in