2024-09-23, 21:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Snyggt. Ytterligare ett bevis för att Bitcoin kan gå på energi som annars gott till spillo. Salvadorianerna kan nu kapitalisera på sin vulkanenergi och växa som land.
Nu är det ju tyvärr inte "energi som annars gott () till spillo".

Eller tror du att de har hunnit smälla upp ett kraftvärmeverk mitt i en vulkan på något enstaka år? Eller känns det mer sannolikt att de bara nyttjar befintliga kraftvärmeverk som funnits länge i landet?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Källa på det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power_in_El_Salvador
Citera
2024-09-23, 21:15
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nonsens, tror du att de har byggt ett helt nytt kraftvärmeverk? På två år?

De har sedan tidigare flertalet anläggningar och nyttjar helt enkelt elen därifrån till att minea bitcoin istället för att leverera el till befolkningen eller industrin.

Behovet av en trög industri förefaller bli alltmer obsolet.
Det är nationer som kan framställa Bitcoin för ett lågt pris som tenderar att utvecklas väl.
Citera
2024-09-23, 21:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Behovet av en trög industri förefaller bli alltmer obsolet.
Det är nationer som kan framställa Bitcoin för ett lågt pris som tenderar att utvecklas väl.
Ah, ja förstås. Vem behöver mossiga saker som industrier och produktion av varor, eller varför inte odling av mat, när man kan "producera" bitcoin. Om hela världen lade ner sina industrier och gjorde samma sak så skulle alla leva i överflöd.

Citera
2024-09-23, 21:21
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ah, ja förstås. Vem behöver mossiga saker som industrier och produktion av varor, eller varför inte odling av mat, när man kan "producera" bitcoin. Om hela världen lade ner sina industrier och gjorde samma sak så skulle alla leva i överflöd.

Tjaa, säg inte det.. MSTR har ju utvecklats bättre än Nvidia sedan drygt fyra år.
Citera
2024-09-23, 21:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tjaa, säg inte det.. MSTR har ju utvecklats bättre än Nvidia sedan drygt fyra år.
Lyckas du tänka logiskt överhuvudtaget?

Vem behöver välstånd och produktion av varor när man kan ha bitcoin?
Citera
2024-09-23, 21:39
Medlem
EgoistNs avatar
Bhutan och El Salvador minar Bitcoin.
Sverige satsar på grön energi, Ukraina och import av analfabeter...

Vissa går framåt, andra går kräftgång.
Citera
2024-09-24, 08:38
Medlem
Citat:
Bhutan och El Salvador minar Bitcoin.
Sverige satsar på grön energi, Ukraina och import av analfabeter...

Vissa går framåt, andra går kräftgång.

Hur ser bnp ut i dessa länder du nämner? Kommer vi att bli omkörda inom kort? Jag ska vara helt ärlig med dig att jag trodde att Sverige låg ganska långt framför dessa länder.
Citera
2024-09-24, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur ser bnp ut i dessa länder du nämner? Kommer vi att bli omkörda inom kort? Jag ska vara helt ärlig med dig att jag trodde att Sverige låg ganska långt framför dessa länder.

Är det inte framtiden som diskuteras? El Salvador rensar sitt land på kriminalitet och minear bitcoin, Sverige importerar lågkvalitativt humankapital och satsar på SEK. Vilken aktör vinner i längden?
Citera
2024-09-24, 20:54
Medlem
Här är Bhutans dryga 13k bitcoin på blockkedjan:

https://platform.arkhamintelligence.com/explorer/entity/druk-holding-investments
https://x.com/ArkhamIntel/status/1835712533854118072

Troligen kommer inget annat land att kunna matcha Bhutans innehav per capita. Garanterat kommer inget större land att klara det. Sverige skulle kanske kunna göra det (vi behöver bara 150k bitcoin), om vi hade en regering som visste att fokusera på detta, vilket vi inte har och inte lär få inom överskådlig framtid.
Citera
2024-09-24, 21:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Här är Bhutans dryga 13k bitcoin på blockkedjan:

https://platform.arkhamintelligence.com/explorer/entity/druk-holding-investments
https://x.com/ArkhamIntel/status/1835712533854118072

Troligen kommer inget annat land att kunna matcha Bhutans innehav per capita. Garanterat kommer inget större land att klara det. Sverige skulle kanske kunna göra det (vi behöver bara 150k bitcoin), om vi hade en regering som visste att fokusera på detta, vilket vi inte har och inte lär få inom överskådlig framtid.
Nu är det ju så att om Bhutan ens äger dessa coins så har de helt enkelt köpt dem och inte skaffat fram dem genom mining. Källa: https://finance.yahoo.com/news/bhutan-reveals-fourth-largest-government-061811505.html

Och vad tänker du att vår regering skulle göra med några miljarder kronor i bitcoin?
Citera
2024-09-24, 21:36
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Svenskarna blir allt fattigare medans Salvadorianerna och Bhutaneser spelar sin kort betydligt bättre.
När ungarna är utflugna flyttar jag med 60% sannolikhet till El Salvador.
Citera
2024-09-25, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Är det inte framtiden som diskuteras? El Salvador rensar sitt land på kriminalitet och minear bitcoin, Sverige importerar lågkvalitativt humankapital och satsar på SEK. Vilken aktör vinner i längden?
El Salvador rensar inte sitt land på kriminalitet, de buntar bara ihop sin befolkning i massfängelser utan rättegångar. Ska de sitta där för evigt och kosta skattepengar som inte finns, eller kommer de behöva släppas ut inom kort? Och medan landets extrema fattigdom växer så satsar dom på att få igång sitt eftersatta jordbruk och sin industri? Nej dom satsade allt på… bitcoin?!

Ett av världens främsta skräckexempel på hur man INTE gör. Inte undra på att omvärlden stoppat långivningen till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in