2024-09-23, 19:58
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Att Aftonbladet redan kl 23.25 fick in tipset om att Olof Palme blivit skjuten diskuteras i det länkade inlägget av Sheerluck, som citerar ur Bengt Michaneks bok "Murvel 20 år på Aftonbladet".

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Du verkar heller inte begripa att trovärdigheten i en vittnesuppgift är avhängig både uppgiftslämnarens och uppgiftsmottagarens trovärdighet. Du målar upp en bild av Jan Länninge som inkompetent eller korrupt men utan att begripa att du då sågar trovärdigheten i allt denne gjort i utredningen, inklusive den här tidsuppgiften från Ingrid Zetterström.

Kalkontoppen nås i ditt inlägg när du påstår att Zetterströms tidsuppgift är trovärdig därför att hon kan knyta den till en särskild händelse, varvid du förklarar att händelsen ifråga är att hon tittar på klockan! Sådant här är ju guld, sådant man kan att garva åt i åratal framöver. Det blir inte mindre skojigt av att det av allt att döma sägs på fullt allvar.

Jag har också problem med Länninge, men bara i vissa avseenden och under vissa förhållanden. Från Zetterströms sida sägs ingenting om tiden för när Hans Johansson ropade på radion, annat än möjligen hennes inledande uppgift den 5/3 1986 om att klockan var "cirka 23.20". Även den uppgiften kan dock tänkas ha varit ord lagda i hennes mun, men om man accepterar den som hennes egen så betyder den ju att klockan lika gärna kan ha varit 23.18 som 23.22. Som sådan är den inte användbar för mordtidsanalysen, vilket jag hela tiden sagt.

Merci beaucoup, Monsieur. C'est amusant d'être insulté par toi.

Invektiven börjar när argumenten är slut. Som alltid.

Bra att du hittade Bengt Michaneks bok. Den kom 2003. Michaneks bok var inte känd för bröderna Poutiainen när deras bok kom 1995.

"Den mystiske journalisten" på sidan 152 - 154 i bröderna Poutiainens bok kan inte ha varit någon annan än Aftonbladets Tomas Sjöberg.

Den som tipsade Aftonbladet kan inte ha varit någon annan än Ingrid Zetterström hos Solna taxi. Eller hennes kollega. Maskningen döljer svaret. Vittnet "taxikvinnan" dök upp i samband med rättegångarna mot Pettersson 1989 och saknar trovärdighet.

Tipset till Aftonbladet (23.26 snarare än 23.25) är ännu en oberoende tidsuppgift som styrker Zetterströms tidsuppgifter på minuten och styrker att skotten kom 23.21.

Att klockan slog om från 23.21 till 23.22 och inte bara visade 23.22 styrker Zetterströms uppgift.

Att Länninge letade efter bevis att larmet sändes 23.23 och missade bevis att larmet sändes 23.25 är inget nytt. Den misstanken fanns redan på 80-talet. Det sågar inte trovärdigheten i allt han har gjort.

Holmér (och därmed Länninge) hade ett motiv. Vittnena Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir kan inte ha mött gärningsmannen på David Bagares gata om larmet sändes senare än 23.23. Som framgår av Länninges mätningar den 10 mars (A1969) och förhöret med Kjell Östling den 13 mars (A14205). Länninge var inte inkompetent. Då blir man inte kriminalkommissarie.

Holmér var rädd för tanken att Yvonne och Ahmed skulle underkännas som vittnen. Fantombilden av mannen i Smala gränd skulle framstå som ett misstag. Båda var alkoholpåverkade. Holmér påstod i sin bok att Yvonne var "fullständigt nykter" (trots att ingen frågade henne i förhören). När Yvonne intervjuades av journalister framkom att både hon och Ahmed var alkoholpåverkade.

Därför hölls inga fler förhör med Yvonne under Holmérs tid. Förhöret den 2 mars var det första och sista (bortsett från konfrontationsförhör). Trots att vittnet Stig Engström hade en likadan handledsväska som den som Yvonne såg. Det fick Ström veta den 10 mars (när han förhörde Stig). Självklart borde Ström ha förhört Yvonne på nytt. När han fick veta att Stig hade en likadan handledsväska som den som Yvonne såg.

Yvonne och Ahmed var på kollisionskurs med Stig. När Yvonne och Ahmed lämnade poliserna som Stig sprang efter. Stig hade en likadan handledsväska som den som Yvonne såg.

Bör jag förhöra Yvonne på nytt om jag heter Håkan Ström och nyss har fått veta det?

Ring Lasse-Majas detektivbyrå och fråga.

Tyvärr fanns ett problem. Det var fyra dagar försent att förhöra Yvonne på nytt. Fantombilden kom den 6 mars. Holmér var rädd för tanken att Yvonne och Ahmed skulle underkännas som vittnen. Fantombilden av mannen i Smala gränd skulle framstå som ett misstag. Det borde Steude och Blombergsson ha frågat Ström om 2018. Tyvärr gjorde de inte det.
Citera
2024-09-23, 19:59
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, det förefaller som om observationen skedde innan mordet ens hade ägt rum.

Så den flyende mördaren undkom på Snickarbacken innan han ens hade utfört dådet?

Så det stämmer inte att han var stressad iväg? Hörde häromdagen att han hade nästan 30 minuter på sig till hans tunnebanetåg skulle komma. Och det var bara några minuters gångväg men jag har inte koll på denna informationen stämmer eller om det är desinformation.
Citera
2024-09-23, 20:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Att mordet skulle ha begåtts kl 23.21 finner överhuvudtaget inget stöd i materialet – annat än den bevisligen förfalskade Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet.

Originell idé.

Lycka till med den.

Ha en fin dag.
Citera
2024-09-23, 20:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Då måste det ha varit SE , han hade ju keps .
Alla som uppför sej underligt är ju Stig, eller hur?

Å fasen, jag trodde att senaste nytt var att alla passade in på CA.

Nej, någon SE på Snickarbacken har jag svårt att se. Däremot stämmer han som bekant in på den s.k. "Tensonmannen" och mannen som sprang på David Bagares gata.

Mannen på Snickarbacken var för tidigt ute för att vara GM. Mordet hade inte ens skett när han pilade förbi.
Citera
2024-09-23, 20:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Signaturen Dalulven kopplar samman allt konstigt som händer 28 februari 1986 med SE

Nej, jag kopplar samman SE med den man som gick efter LOP och sedan, efter skotten, sprang på åsen.

I ett nyligen upplagt dokument i arkivet var det däremot någon som såg en man med keps och rock på 19-föreställningen inne på Grand. Det tyckte jag var lite lustigt. Kan man pressa in SE där?
Citera
2024-09-23, 20:14
Medlem
Citat:
Å fasen, jag trodde att senaste nytt var att alla passade in på CA.

Nej, någon SE på Snickarbacken har jag svårt att se. Däremot stämmer han som bekant in på den s.k. "Tensonmannen" och mannen som sprang på David Bagares gata.

Mannen på Snickarbacken var för tidigt ute för att vara GM. Mordet hade inte ens skett när han pilade förbi.

Vet vi med säkerhet att det var för tidigt?
Citera
2024-09-23, 20:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Så det stämmer inte att han var stressad iväg? Hörde häromdagen att han hade nästan 30 minuter på sig till hans tunnebanetåg skulle komma. Och det var bara några minuters gångväg men jag har inte koll på denna informationen stämmer eller om det är desinformation.

Ja, om han hade gått direkt till stationen hade han 30 minuter på sig?

Anslutningen vid Hötorget gick dock 23:32?
Citera
2024-09-23, 20:15
Medlem
Citat:
Nej, jag kopplar samman SE med den man som gick efter LOP och sedan, efter skotten, sprang på åsen.

I ett nyligen upplagt dokument i arkivet var det däremot någon som såg en man med keps och rock på 19-föreställningen inne på Grand. Det tyckte jag var lite lustigt. Kan man pressa in SE där?

Ja varför inte, allting verkar ju vara möjligt när det gäller SE
Citera
2024-09-23, 20:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vet vi med säkerhet att det var för tidigt?

Ja, utifrån kontrollantens berättelse. Men även detta har ifrågasatts för att pressa in en GM.

Alla mystiska saker i grannskapet har emellertid inte med MOP att göra.
Citera
2024-09-23, 20:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja varför inte, allting verkar ju vara möjligt när det gäller SE

Kämpigt, eller hur!
Citera
2024-09-23, 20:26
Medlem
Citat:
Kämpigt, eller hur!

Jag tycker utpekandet av SE som gm gjordes på ganska lösa boliner.
Det blev viktigare att avsluta utredningen än att försöka få fram sanningen.
Citera
2024-09-23, 20:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tycker utpekandet av SE som gm gjordes på ganska lösa boliner.
Det blev viktigare att avsluta utredningen än att försöka få fram sanningen.

Det är en utbredd uppfattning. Men tänk om sanningen är att SE var GM.

Den sanningen är diverse konspirations-fantaster och CA-anhängare, m.m., inte så intresserad av.

Det finns tillräckligt för att ta in honom, extra förhör, husrannsakan ... om han hade levt.

Chefen för våldsroteln, Linder, var inne på detta redan i januari 1987. Frågan är varför det inte skedde.

Senaste utredningen nådde nog i stort sett så långt det gick med SE.

Nu står hoppet till att det ramlar fram något tidigare okänt, från allmänheten, från någon YouTuber ...

Skandiamannen-spåret lever och har hälsan. Vi kommer säkert sitta här och dividera om 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in