2024-09-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
(Klicka bakåt för referensinlägget.)

Det är föga meningsfullt att försöka svara på det ena kalkoninlägget efter det andra från ditt håll.

Att Aftonbladet redan kl 23.25 fick in tipset om att Olof Palme blivit skjuten diskuteras i det länkade inlägget av Sheerluck, som citerar ur Bengt Michaneks bok "Murvel 20 år på Aftonbladet".

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Du verkar heller inte begripa att trovärdigheten i en vittnesuppgift är avhängig både uppgiftslämnarens och uppgiftsmottagarens trovärdighet. Du målar upp en bild av Jan Länninge som inkompetent eller korrupt men utan att begripa att du då sågar trovärdigheten i allt denne gjort i utredningen, inklusive den här tidsuppgiften från Ingrid Zetterström.

Kalkontoppen nås i ditt inlägg när du påstår att Zetterströms tidsuppgift är trovärdig därför att hon kan knyta den till en särskild händelse, varvid du förklarar att händelsen ifråga är att hon tittar på klockan! Sådant här är ju guld, sådant man kan att garva åt i åratal framöver. Det blir inte mindre skojigt av att det av allt att döma sägs på fullt allvar.

Jag har också problem med Länninge, men bara i vissa avseenden och under vissa förhållanden. Från Zetterströms sida sägs ingenting om tiden för när Hans Johansson ropade på radion, annat än möjligen hennes inledande uppgift den 5/3 1986 om att klockan var "cirka 23.20". Även den uppgiften kan dock tänkas ha varit ord lagda i hennes mun, men om man accepterar den som hennes egen så betyder den ju att klockan lika gärna kan ha varit 23.18 som 23.22. Som sådan är den inte användbar för mordtidsanalysen, vilket jag hela tiden sagt.

Att Länninge omsider blir inkopplad beror helt enkelt på att han är "tidsmannen" i utredningen, som har stoppuret framme och provgår och provspringer, klockar och räknar på olika förlopp. I det gebitet kan man visserligen kritisera honom på en del punkter, men på det hela taget tycker jag ändå att han är en "normalpolis" som utför sitt arbete på ett för Stockholmspolisen normalt sätt.

I normalpolisens beteende ingår då att följa "partilinjen" (dvs de direktiv och önskemål som utgått från ledningen) och att man håller sig till vad "kårandan" föreskriver. Ibland får det till följd att man inte håller sig strikt till sanningen, utan att man tar ut svängarna lite – "för den goda sakens skull".

Att Länninge blir inkopplad på Zetterström och Solna Taxi i början av maj 1986 är heller inget förvånande, för då har man precis beslagtagit LAC-bandet (den 25/4 1986) och lagt på "tidsmannen" Länninge att ta fram utskrifter och i största allmänhet analysera innehållet. Det utgör i sin tur ett led i den motkampanj som ledningen satte igång mot Gösta Söderström, som redan då var ute och bullrade om att tiden för mordet blivit fel. Länninges implicita uppdrag är alltså att skaffa fram de uppgifter som behövs för att smälla Söderström på fingrarna och förhoppningsvis få tyst på det här om tiderna en gång för alla. Det vill säga: att försvara "partilinjen" att mordet begicks kl 23.21.

När Länninge första gången hör Zetterström (den 13/5 1986) så har hon redan fått höra att mordet begicks kl 23.21, och då är det ju inte så konstigt om hon vill vara Länninge till lags genom att bistå med falska minnesbilder som att "klockan slog precis om till 23.22" efter att ha manipulerats och fått ledande frågor om det.

Att först meddela vittnet vilken tid mordet begicks och sedan ställa frågorna om var tiden var när Hans Johansson ropade "tio sekunder efter mordet", det är ju likvärdigt med att visa bilder på den misstänkte som sedan ska identifieras, alltså rena Börje Wingren-metoder. Länninge är visserligen lite mer slipad än Wingren, men i grund och botten är det samma sak de håller på med.

För Länninges del handlar det om att "lägga tidspusslet" dvs se till att han masserar fram de uppgifter som behövs för att "bekräfta" den på förhand bestämda slutsatsen, att mordet begicks kl 23.21. Så alltihop rör sig i en cirkel, där Zetterström bara blir ett verktyg som ska bekräfta den slutsats som Länninge vet att han måste komma fram till – om han vill undvika Gösta Söderströms öde att falla i onåd med ledningen och därmed få se baksidan av det mynt vi kallar "kårandan".

Innan Länninge blev inkopplad har tidsfrågan inte haft någon särskild betydelse vad Zetterström och Solna Taxi beträffar. Ifall det vore sant som Länninge påstår i referatet, att Zetterström sett minutvisaren på klockan hoppa fram från 23.21 till 23.22 medan hon pratade med Hans Johansson på radion, ja då skulle hon väl ha sagt det redan vid första tipset den 5/3 1986 istället för att kalla det för "cirka 23.20". Det finns heller ingen dokumentation av tiden.

Trovärdigheten i Zetterströms tidsuppgift är lika med noll, precis som trovärdigheten i samtliga dina kalkonanalyser.

Den enda tidsuppgiften i "taximaterialet" som inte har trovärdighet noll, det är uppgiften från Stockholms Taxi om att de antecknat larmet kl 23.24 i loggboken. Den uppgiften sägs vara kollad internt på Stockholms Taxi, men Länninge verkar ju inte ha tagit sig för att åka dit och själv titta i loggboken, låt vara beslagta den eller ens ta en kopia på sidan ifråga.

Ändå tycker jag att den tidsuppgiften har tillräckligt hög trovärdighet för att vara värd att tröska igenom vilket jag gjorde i mitt förra inlägg. Resultatet blev att den sätter en högergräns för mordtiden, som i alla fall inte kan ha begåtts mycket senare än den officiella mordtiden. Vi talar om en halvminuts marginal till höger på sin höjd. Men det är ju ingen särskilt intressant slutsats eftersom ingen ändå hävdar att mordet begicks senare än 23.21.30.

Stockholms Taxis uppgifter ger däremot ingen vägledning om hur mycket tidigare än 23.21.30 som mordet kan tänkas ha begåtts. Kombinerar man den med Hans Johanssons egna uppgifter så kan man i viss mån få sådan vägledning, men den är mycket svag – inte minst beroende på att Hans Johansson är ett svagt vittne överlag, men även på att han helt uppenbart manipuleras och pressas av Länninge. Vid en rimlighetsbedömning framgår att tidsutdräkten varit större än Johansson uppfattat den, och detsamma kan ganska säkert sägas gälla för uppgifterna från Stockholms Taxi.

Det här gick jag igenom i förra inlägget och slutsatsen är att det inte finns något i det här materialet som hindrar att mordet kan ha begåtts ett par, tre minuter tidigare än den officiella tiden. Eftersom det är själva föremålet för studien så blir slutsatsen också att det här materialet inte är användbart för det syftet.

Allt jag sagt i de här två senaste inläggen är sedan länge genomgånget och "lagt till handlingarna", men jag har aldrig tidigare gjort en så detaljerad redovisning av saken här på forumet som jag nu tagit mig för med att göra. Det är också skälet till att jag överhuvudtaget skriver de här svaren på dina nonsensinlägg, nämligen så att andra läsare i tråden kan få "hela storyn" med alla detaljerna redovisade. Slutsatsen förblir naturligtvis densamma som tidigare, det är bara resonemangen bakom dem som nu lagts fram i minsta detalj.

Vid analysen av mordtiden har jag alltså inte tagit med "taxitiderna" i den sammanvägda tidsskattning som jag kallar för "det kollektiva tidsankaret". Tidigare hade jag bara tagit med "privata" tidsuppgifter från enskilda vittnen i ankaret, men på senare tid har jag även inlemmat SBC:s och LAC:s systemklockor.

I Länninge-materialet rörande LAC-bandet finns en del intressanta diskrepanser, som även Bröderna Poutiainen berörde i sin bok "Inuti labyrinten", men som de aldrig klargjorde innebörden av. Här handlar det emellertid om sekunder och inte minuter, men likväl är det intressant att diskrepanserna överhuvudtaget existerar. Det röjer att det finns en tredje tidskälla i LAC:s ände, utöver Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet och LAC:s egen systemklocka för ambulansbordet.

Även om jag själv heller aldrig tröskat den frågan i botten så tänker jag likväl att den kan fälla avgörandet mellan de två olika hypoteser som finns rörande den redan påvisade manipulationen av LAC-bandets Fröken Ur.

Den ena hypotesen var att manipulationen gjorts "ex post", alltså genom att i efterhand spela över Fröken Ur-kanalen på LAC-bandet. Den andra hypotesen kallade vi "ex ante", nämligen att man redan i förväg sett till att leda in en felaktig Fröken Ur-inspelning enkom till telefonlinjen som gick till LAC:s bandspelarbord. Min intuition säger mig att den tredje tidskällan kan fälla avgörandet till förmån för ex ante-hypotesen. Men som sagt är det bara intuition i nuläget, som måste tröskas igenom och artikuleras bättre innan det kan framkastas som resultat.
Citera
2024-09-23, 09:45
Medlem
Kan detta vara av intresse?

Observation Snickarbacken.
Signalementsbeskrivning, cirka 35 år, längd 175-180 cm, mörk enfärgad keps, mellanblå täckjacka.
Något längre än midjejacka, ganska mörka byxor och skor.
Kan ha varit utlänning.

https://drive.google.com/file/d/18ZCsPVwYNKrrFAySGx-KUBKD0lzOZJZy/view
19860301
Citera
2024-09-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Signalementsbeskrivning, cirka 35 år, längd 175-180 cm, mörk enfärgad keps, mellanblå täckjacka.
Kan ha varit utlänning.

19860301

Var det inte nåt med kollegans registrerade botar som gjorde tidpunkten tveksam?
Citera
2024-09-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
(Klicka bakåt för referensinlägget.)

Den frenesi med vilken du staplar lögner på varandra säger om inte annat att tidsfrågorna innehåller "pudelns kärna". Bilden av Bröderna Poutiainen – den ene komvuxlärare, den andre vuxenstuderande – som sanningens härold i tidsfrågorna är dock svår att hålla med om. Det du säger om att vi ska vara tacksamma för deras mödosamma arbete med dokumentation, det instämmer jag helhjärtat i, men analytiskt sett är deras bok "Inuti labyrinten" ett misslyckande. Ett pinsamt misslyckande rentav, vilket inte minst framgår av Sigvard Marjasins hörning med bröderna under Palmekommissionens tid.

Även din analys är ett lika kapitalt som kalkonmässigt misslyckande. Att mordet skulle ha begåtts kl 23.21 finner överhuvudtaget inget stöd i materialet – annat än den bevisligen förfalskade Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet. Ingrid Zetterström på Solna Taxi och Kerstin Nordström är ju inga stöttepelare utan tvärtom utgör de hål som sänker skutan. De många övriga vittnesuppgifter som du ljuger om lyser naturligtvis med sin frånvaro.

Att "larmet", dvs Ulf Helins områdesanrop, skulle ha gått först kl 23.25 hör till de mest pinsamma sakerna i Bröderna Poutiainens bok, och den blir inte mindre pinsam av att du anammat den. Det skulle enligt din "analys" vara fyra minuter efter skotten. Men på fyra minuter hinner ju Nieminen & Zahir ledigt ner till mordplatsen. När de kommer dit ligger Palme redan på bår och med syrgasmask för ansiktet. Vad du hävdar betyder alltså att polisen skulle ha kommit flera minuter efter ambulansen.

Så här fortsätter det i dina utläggningar, med nonsens från början till slut, fast uppklätt i en språkdräkt och med hänvisningar som ger det hela en skenbar legitimitet. Att du verkligen skulle tro på vad du själv skriver, det tror jag inte ett ögonblick på. Utan hela din kampanj här handlar om ren och avsiktlig desinformation. Frågan är varför du håller på med det som du gör, och med sådan frenesi. Den frågan kan var och en grunna över, för egen del har jag i alla fall bildat mig en uppfattning om saken.

Bankomattiderna har aldrig haft någon framskjuten roll i min analys av mordtiden, och har heller aldrig ingått i det "kollektiva tidsankare" som jag tagit fram som indikator på svensk normaltid. Det ankaret fungerar alltså som ett alternativ till Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet, vilket är den tidskälla som hela den "officiella" tidsanalysen – inklusive Bröderna Poutiainens variationer på temat – hänger på.

Kärnfrågan är om LAC-bandets Fröken Ur-inspelning är rättvisande eller ej, och på den frågan svarar jag "definitivt inte". Själva kronometern för såväl hela den officiella analysen som Bröderna Poutiainens alternativa analys, den visar fel och ligger före svensk normaltid med cirka 2.15 minuter. Att mordtiden ändå hamnar vi 23.19.00 beror på att Leif Ljungqvist underdriver något den tid som förlöpte mellan skotten och det att han fick svar på sitt larmsamtal hos LAC.

Vad bankomaterna beträffar så utgick jag från början från att bankomaternas klockor kunde tänkas vara rättvisande, och att de kunde ha synkroniserats på morddagsmorgonen. Med tiden framkom emellertid, att de inte synkroniserats och att övervakningsapplikationen som larmade för avvikelser heller inte ställdes efter Fröken Ur. Det här har jag skrivit många inlägg om i en successiv evolution, som du nu fulciterar ur i syfte att förvränga och manipulera.

I sakfrågan om bankomattiderna så vet vi att Postens bankomatklocka låg cirka 2.45 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, men i och med att det senare ligger 2.15 minuter före svensk normaltid så hamnar Postens bankomat bara en halvminut efter svensk normaltid, eller "verklighetens Fröken Ur".

Att jag använt det uttrycket beror på att du tidigare försökt förvränga och manipulera genom att falskeligen låta påskina att jag skulle ha trott att den Fröken Ur som allmänheten kunde ringa till skulle ha varit manipulerad. Det har jag naturligtvis aldrig sagt och heller aldrig trott. Men tilltaget från din sida ställer i alla fall utom allt tvivel att du inte drar dig för någonting i dina lögn- och desinformationskampanjer.

Att LAC-bandets Fröken Ur visar fel med cirka 2.15 minuter är redan påvisat och ställt utom rimligt tvivel. Den intressanta frågan är inte "att" utan "varför". Där måste man ju börja någonstans med att formulera hypoteser, och jag har inte gått händelserna i förväg med den saken utan låtit dem växa fram naturligt med tiden.

Jag har skrivit ett antal inlägg tidigare om hur den manipulationen kan ha utförts rent tekniskt, och även påvisat att SKL:s forensiska analys av LAC-bandet på intet vis utesluter att svensk underrättelsetjänst kan ha manipulerat bandet. Att det skulle ha framkommit, som du påstår i ditt inlägg, är ren lögn. Faktum är att det är först nu som det framkommer, tack vare min tidsanalys.

Manipulationen kan ha skett "ex ante" (i förväg) eller "ex post" (i efterhand). Om den skett i förväg så förutsätter det inte alls att man spenderar ett helt dygn inne i LAC:s bandspelarrum, utan det går lika bra att lyfta ut "undre bandspelaren" ur konsolen på LAC och ta med den till Säpos laboratorium för att utföra arbetet där. Under tiden får man då sätta in en reservbandspelare på LAC.

Rent tekniskt kan manipulationen även ha gjorts inne på LAC, men då får man spela över Fröken Ur-kanalen i dubbel eller ännu hellre fyrdubbel hastighet för att hinna med hela 24-timmarsbandet medan den "undre bandspelaren" vilar (och den "övre bandspelaren" alltså går). Du låter falskeligen påskina, att jag skulle ha sagt att bara en del av bandets Fröken Ur skulle vara förfalskad, men det har jag aldrig sagt utan jag har hela tiden menat och sagt att hela 24-timmarsbandet förfalskats. Med andra ord finns inga "tidshopp" på bandet. Även i den saken drar du dig inte för att beljuga mig, i din antisociala desinformationskampanj. En pest utan like är du här i forumet.

Den andra möjligheten är alltså "ex ante"-hypotesen, att man lett in en missvisande Fröken Ur-inspelning enkom till LAC:s bandspelarbord just på mordkvällen. Den hypotesen har jag aldrig uteslutit utan tvärtom håller jag den för alltmer trolig i takt med att jag borrar vidare i "operationsscenariot" eller "Lingärde-hypotesen" rörande förloppen kring mordplatsen.

Under ett sådant scenario är det fullt rimligt att tänka sig att man skapar ett "tidshål" på cirka fem minuter runt tiden för det planerade gripandet av den högt uppsatte spion som Lingärde talade om. Då kan man även lätt tänka sig, att Ulf Helin på SBC liksom Claes Bystedt på LAC fått instruktioner om att "hålla larmet" i två och en halv minuter vardera, för att på så vis fördela ut de fem minuterna på två olika poster.

Med att "hålla larmet" menar jag då att hålla inne med att trycka in ärendet i respektive system. Ulf Helin ropar visserligen omgående på området när han fått in ärendet från Ann-Louise Paulsson på Järfälla Taxi, men han väntar ytterligare (till synes) tre minuter med att trycka in IM:et i SBC:s system. Han ropar redan 23.20.00 (i svensk normaltid) men IM-tiden ligger på 23.23 enligt SBC:s systemtid. Min analys av SBC:s systemklocka visar att den ligger något före svensk normaltid, vi talar om cirka 30 sekunder men det kan vara upp till en minut. Och då ser vi, att om Helin håller larmet i två och en halv minuter så höjs det till dryga tre minuter och med att SBC:s klocka går före.

Även i LAC:s ände har vi en liknande historia, där Claes Bystedt "tjuvhåller" på ärendet ända tills han ropar ut uttiden till Sabbatsbergs-ambulansen (som heter A912 och inget annat). Först då går ärendet in i LAC:s system och uttiden blir då 23.24 fastän det trycks in först vid 23.26.30 enligt LAC-bandets Fröken Ur.

Cirkeln sluts genom att SBC:s systemklocka uppenbarligen ligger 2-3 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, vilket framgår av att SBC:s Jan Hedlund inte hört talas om ärendet när Kenneth Ed kollringer för att höra om det verkligen är någon som blivit skjuten. Under tiden skickas ingen ambulans, utan det är först när Hedlund ringer tillbaka och bekräftar att IM:et kommit upp som ambulansen går iväg.

Det råder inget tvivel alls om att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning förfalskats, och det råder heller inget tvivel om att både SBC och LAC "tjuvhåller" på ärendet med sammanlagt cirka fem minuter. Hälften av fördröjningen ligger i SBC:s ände, den andra hälften ligger i LAC:s ände.

Om Ulf Helin omgående hade larmat ambulans när Ann-Louise Paulsson ringde in ärendet, och om LAC omgående skickat ambulansen, så skulle den ha varit på väg redan cirka två minuter efter mordet och kommit till mordplatsen dryga tre minuter efter mordet. Visserligen skulle Sollentuna-ambulansen ändå hinna före, men marginalen hade blivit mindre än en minut. Att genom fördröjningarna "hålla undan" Sabbatsbergs-ambulansen från mordplatsen ingår under "operationsscenariot" som en del i att låta Sollentuna-ambulansen (som i folkmun kallas för "Säpo-ambulansen") hantera det hela.

Ungefär så ser storyn ut bakom "ex ante"-hypotesen när det gäller förfalskningen av LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Det handlar om att utverka de fem minuterna, varav hälften som sagt ligger i LAC:s ände och då även måste inbegripa LAC-bandets Fröken Ur. Systemtiden bakom datalistorna över LAC:s telefontrafik ligger visserligen nära LAC-bandets Fröken Ur, men nära skjuter ingen Palme. Att en diskrepans överhuvudtaget existerar röjer att datalistorna är kopplade till en tredje tidskälla, alternativt förfalskade i efterhand. Den frågan är inte färdigborrad, och jag tänker heller inte tröska den med dig. Däremot tänker jag återvända till den längre fram och då redogöra för mina resultat.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-09-23 kl. 10:52.
Citera
2024-09-23, 18:03
Medlem
Citat:

Kan ha varit utlänning.

19860301

Påminner om Robrandts och Samsons signalement, på ungefär samma plats.
Citera
2024-09-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I ett tidigare förhör är han dock inne på ytterrock. Det var inte ens omöjligt med mockapäls.

Den blåa täckjackan dyker upp senare. Går det att samköra denna klarsyn med uppgifter i media?

Sent, 2020 närmare bestämt, förklarade han detta med att han inte gillade förhörsledaren som hade påtvingat honom utlåtanden. Men fan vet, Ljungqvist är väl lite svajig rent allmänt, påstår ju t.ex. att SE var lika lång som LP och bedömer denna längd till 170 cm...
Citera
2024-09-23, 18:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Var det inte nåt med kollegans registrerade botar som gjorde tidpunkten tveksam?

Jo, det förefaller som om observationen skedde innan mordet ens hade ägt rum.

Så den flyende mördaren undkom på Snickarbacken innan han ens hade utfört dådet?
Citera
2024-09-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, det förefaller som om observationen skedde innan mordet ens hade ägt rum.

Så den flyende mördaren undkom på Snickarbacken innan han ens hade utfört dådet?

Då måste det ha varit SE , han hade ju keps .
Alla som uppför sej underligt är ju Stig, eller hur?
Citera
2024-09-23, 19:38
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Då måste det ha varit SE , han hade ju keps .
Alla som uppför sej underligt är ju Stig, eller hur?

Var SE stressad iväg?
Citera
2024-09-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Var SE stressad iväg?

Signaturen Dalulven kopplar samman allt konstigt som händer 28 februari 1986 med SE
Citera
2024-09-23, 19:54
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Signaturen Dalulven kopplar samman allt konstigt som händer 28 februari 1986 med SE

Så det stämmer inte att han var stressad iväg? Hörde häromdagen att han hade nästan 30 minuter på sig till hans tunnebanetåg skulle komma. Och det var bara några minuters gångväg men jag har inte koll på denna informationen stämmer eller om det är desinformation.
Citera
2024-09-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Så det stämmer inte att han var stressad iväg? Hörde häromdagen att han hade nästan 30 minuter på sig till hans tunnebanetåg skulle komma. Och det var bara några minuters gångväg men jag har inte koll på denna informationen stämmer eller om det är desinformation.

Fråga signaturen Dalulven han verkar känna till allt som SE gjort i sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in