2024-09-23, 18:13
Medlem
Starobrnos avatar
Konstfrusna arenor är dyra.
Naturrinkar är billiga men nån eller några måste skotta bort snö till förbannelse.
Med allt detta snart övergivna plåttak öppnar sig en möjlighet för lättskötta uterinkar

För oss som aldrig trott på den här batterihypen .. tja vad ska man säga?
Citera
2024-09-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Intervjun blev ju inte bättre av att han inte pressades på det han (inte) sa. "Vi ska satsa på kärnverksamheten" exempelvis, vad betyder det? Är väl just den som de drar in på 🤔 Och vad har han för konstig brytning (amerikansk?) och för ovana att strössla sitt tal med "coola" engelska uttryck? Lät som en märklig man, väldigt oseriöst.

Att de dessutom lagt munkavle på sina arbetare är också sjukt Gör ju att inget vettigt sägs alls
Jag trodde kärnverksamheten var batterier, håller de på med annat också?
Citera
2024-09-23, 18:16
Medlem
Elvis avatar
Oavsett sparpaket bör det bli konkurs inom närmaste tiden, att de lyckats skala upp produktionen en aning är ju roligt men det spelar nog dessvärre ingen roll. Skulderna är för stora och vem har förtroende för ledning och VD förutom Mixen?
Citera
2024-09-23, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Sverige har provat planekonomi och "plan massinvandring" inget av de fungerar.
Men fan ändå ska de köra huvudet i väggen.
Våra narcissistiska politiker stoltserar med sina ideologier. Och gång på gång så går de på pumpen.

Våra politiker är fan livsfarliga.
Många av de som drog igång skiten har vi fortfarande som politiker och ser dem i tv eller tidning varje vecka. De kommer vara knäpp tysta 6 månader framöver. För att sedan låtsas som inget har hänt.

Någon som har namn på de inblandade så vi inte glömmer
Det gäller hela gröna omställningssoppan

Harald MIX.... glöm aldrig det namnet. ytterst skyldig till detta haveriet samt även H2GS.
Samt vd för batteriföretaget men han är nog mest en nyttig idiot till riskkapitalisten Mix som har en alldeles speciell plats i helvetet.
Man kanske inte får säga så men den dagen jag får dödlig cancer så är det mannen jag ämnar leta efter med min 30-06. Ett as av aldrig skådat slag.

Kör allt igenom enbart "gröna projekt " där han kan suga ut statliga pengar. Alltså våra pengar.

Undrar hur han tänker föra samtalet med Skellefteå kommun nu för de borde väl också känna sig blåsta av han samt ett par stycken till riskkapitalister?

Samma förbannade as HARALD MIX. Var även han inbjuden till sommarprata i år i svensk radio för han var en så mysig man som tänkte på miljön och sina gröna projekt.
Dumskallarna på SR fattade nog inte vilken varg de släppt in i studion.

Men lugn Harald. Din adress fanns att hitta på nätet.
Citera
2024-09-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad får dig att tro att det rör sig 250 ingenjörer? De efterföljande finns väl i Skellefteå redan nu om de finns där över huvud taget så det är väl inget problem i sig.

Nej, det är ju än så länge oklart vilka som får gå, men Northvolt har haft svårt att hitta kompetent folk, så det kan ju vara ett gäng inkompetenta typer som får gå.

Din matematik går ändå knappast ihop. Underleverantörer och serviceyrken kommer att få friställa folk när arbetare flyttar eller bara får studiemedel att leva på. Kommunen får färre skatteintäkter och drar in på personal. Så bara 250 inkompetenta snubbar som enkelt kan omplaceras som vårdbiträden lär det knappast bli. Dessutom måste en hel del av de utländska friställda få nytt jobb inom tre månader, vilket givetvis kan bli svårt.

Du är hittills den enda person jag hört som ställer dig positiv till uppsägningarna, förutom gänget på presskonferensen då.
Citera
2024-09-23, 18:19
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fast den idioten kan inte säga Northvolt om så hans liv hänger på det, han säger "nuvolt" och "novolt" eller något liknande!
Det här med Northvolt känns som ett klassiskt bondfångarknep. Denna gången drog tydligen Skellefteå nitlotten.
Sverige kryllar av stendumma politiker, som kan låta sig lura till vad som helst, efter en flådig middag.
Det är nog inte så noga, utan det skrivs nog miljardkontakt på baksidan av en krognota i den sena kvällen.

Har alltid tyckt att våra obildade politiker är de sämsta personerna att förvalta skattebetalarnas pengar.
Varje förskingrad skattekrona är en stöld från folket.
Senast redigerad av Rimbert 2024-09-23 kl. 18:33.
Citera
2024-09-23, 18:20
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Vi får väl se om man byter ut ledningen. Men Harald Mix har fullt förtroende för Peter Carlsson.

https://www.di.se/digital/harald-mix-har-fullt-fortroende-for-northvolts-ledning/

Blir spännande att se hur finansieringen ser ut...

"Northvolts vd Peter Carlsson hoppas att krympt kostym och sänkta ambitioner ska rädda det krisdrabbade bolaget.

Han siktar på att presentera nyheter om finansieringen inom kort.

”Så länge styrelsen och aktieägarna ger mig fortsatt förtroende ska jag kämpa”, säger han till Di."

https://www.di.se/nyheter/peter-carlssons-lofte-kampar-sa-lange-styrelsen-vill-ha-mig/

Är ju solklart att bolaget nu kommer koncentrera sig på kärnverksamheten. Dvs dra in bidrag i massor. EU delar ut galet med pengar till bolag som jobbar med vätgas.dvs man kör en vända med det alternativet nu. Tex vätgas som man laddar batterier med.
Citera
2024-09-23, 18:20
Medlem
En batteri fabrik som ska vara grön men som inte klarar av att framställa viktiga delar på batteriet själva utan måste importera dessa från konkurenten i Kina (inte specielt grönt) sen har man ingen egen fungerande maskinpark utan man har fått köpa in /hyra mediokra maskiner från Kina där instruktionerna är på kinesiska och på så sätt så klarar man inte montera batterierna själva utan måste ta ditt kinesiska anställda från konkurenten och är helt beroende av dessa för att klara av producera. tro fan att det blir dyrt och inte går runt Fattar inte hur Vd tänker jag tror också på konkurs inom snar framtid. (Får lite SAAB vibbar av det hela vi vet ju hur det slutade för dom)
Citera
2024-09-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Bostadsbyggandet låg ca 20 år efter innan Northvolt blev aktuellt. Skulle säga att man ungefär hunnit bygga ikapp det just nu. Tror inte det blir särskilt många tomma lägenheter (annat än i nybyggen i typ Kåge och Byske). Jag skulle tro att många av de 1000 som får gå nu bor i modul/baracklägenheterna.

Kraschar Northvolt totalt och ingen annan kliver in och tar över så blir det så klart en rejäl smäll för kommunen då man investerat mycket i infrastruktur m.m.

Har förstått att bostadspriserna i Skellefteå blivit rejält höga. Frågan är om det är Northvolts högutbildade som bidragit till ökningen, isåfall bäddar det för katastrof ifall de får gå och bostadsmarknaden svalnar.
Citera
2024-09-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Säg att 500 vänder hem igen, 250 sätts på skolbänken. Utan några problem finns det säkerligen jobb för resterande 250. Då var det problemet löst.

Hur stort tror du Skellefteå är egentligen?

Tror nog det är tillräckligt svårt för dom som bor där och redan är arbetslösa att hitta jobb, och ska det då hipsvips finnas 250 till arbetssökande där till dom få jobb som finns? Lycka till.
Citera
2024-09-23, 18:23
Bannlyst
Varit på intervju hos detta företag. Rekryteraren var sen, aning förvirrad och visste inte vart jag skulle passa in i organisationen när jag sökt en specifik tjänst (kunde båda uppvisa min arbetslivserfarenhet inom samma roll och har bred kompetens inom området). Kommer aldrig sätta min fot på detta stället igen, så oseriöst företag får man leta efter. Kommer garanterat gå i konken inom 1 år.
Citera
2024-09-23, 18:25
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Hur stort tror du Skellefteå är egentligen?

Tror nog det är tillräckligt svårt för dom som bor där och redan är arbetslösa att hitta jobb, och ska det då hipsvips finnas 250 till arbetssökande där till dom få jobb som finns? Lycka till.
Det finns inga arbetsdugliga arbetslösa i Skellefteå. Har du två ben och två armar så har du jobb. Skellefteå har lägst arbetslöshet i hela Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in