2024-09-23, 17:55
Medlem
Det här var ingen dålig investering.

Den senaste kända värderingen av Northvolt är 120 miljarder kronor, vilket värderar Vargas post till 9,1 miljarder kronor.

Hur mycket har Vargas satsat?

I årsredovisningen för Vargas Holding redovisas det ackumulerade anskaffningsvärdet av “långfristiga värdepappersinnehav” till 107 miljoner kronor.

Det är alltså vad Vargas Holding sammantaget har investerat enligt sin egen redovisning.

Av den finansiella risken på 214,5 miljarder kronor som Northvolt hittills dragit på sig står alltså Harald Mix bolag för 0,05 procent.

Det är en investering som hittills förökat sig 85 gånger.
Citera
2024-09-23, 17:56
Medlem
Jag känner ingen oro alls. Fabriken kommer nog snart ordna fram fina power point presentationer som innehåller alla buzzword ord som Hållbarhet, Ansvar och Omställning. Kanske slänger de in ordet Effektivisering nu?
Är det inte alla flashiga presentationer som är själva produkten som fabriken ska producera va? Det är iaf det som säkert upprätthållt ett pengaflöde hittills för några batterier har de väl knappt producerat.

Undrar hur de blir med alla andra satsningar som sker i Skellefteå? Verkade som att de ansvariga politikerna där också är drabbade av klimakterie/klimatet. Kanske behövs det en Omställning i kommunen? Om det blir överskott av bostäder lär väl priserna säkert dyka lite
Citera
2024-09-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Vilken otroligt platt intervju med vd Peter äh-äh Carlsson. Expert på att inte säga äh-äh någonting.

Intervjun blev ju inte bättre av att han inte pressades på det han (inte) sa. "Vi ska satsa på kärnverksamheten" exempelvis, vad betyder det? Är väl just den som de drar in på 🤔 Och vad har han för konstig brytning (amerikansk?) och för ovana att strössla sitt tal med "coola" engelska uttryck? Lät som en märklig man, väldigt oseriöst.

Att de dessutom lagt munkavle på sina arbetare är också sjukt Gör ju att inget vettigt sägs alls
Citera
2024-09-23, 18:02
Medlem
Bra att det gröna vansinnet avtar. Det spelar ingen roll vad som görs åt växthusgaserna så länge Kina bygger två kolkraftverk i veckan (2022). I praktiken och ur globalt miljöhänseende torde detta innebära att även om Sveriges samtliga bensin- och dieselmotorer startades eller stoppades så skulle detta inte märkas överhuvudtaget sett till utsläppen. Är det miljön som skall förbättras är det i Asien man måste börja miljöomställningen, ingen annanstans.
Citera
2024-09-23, 18:04
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag är inte så säker. De flesta av EUs batterifabriker har svåra problem. EU kommer inte att ha råd att rädda alla.

https://www.di.se/nyheter/europas-ba...-an-northvolt/

Så går det med EU:s planekonomi, Kineserna trycker på overdrive och kör om på insidan 😁 här ser vi resultatet av EU sandlådan som har gjort sig beroende av Kineser och Rysk gas. Det kommer ta 50 år att ställa om till elbilar, ingen normal person går och köper en dubbelt så dyr elbil som är i princip färdig för skroten efter 7-8år
Citera
2024-09-23, 18:05
Medlem
Jan-As avatar
Min övertygelse är att man har en bra produkt, bra teknik.
Men!
Man har kraftigt underskottat utmaningarna med att industrialisera produkten och få kvalite i massproduktion.
Hybris och naivitet, ja ren inkompetens i ledningen.
Citera
2024-09-23, 18:06
Medlem
cerns avatar
Lagom till vintern där det blir hur många grader i Skellefteå? -30? Och så rekordhöga priser på el också.
Låter inte så fett att ha en stor batterifabrik där.
Citera
2024-09-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag sa det redan imorse…

Citat:
Ursprungligen postat av cern
Lagom till vintern där det blir hur många grader i Skellefteå? -30? Och så rekordhöga priser på el också.
Låter inte så fett att ha en stor batterifabrik där.

El priset är ju ganska billigt i Norr så kanske ändå är mer lönsamt än om fabriken låg söder ut typ malmö
Citera
2024-09-23, 18:09
Medlem
Människor från många olika länder, olika språk, olika referenser till arbetsmiljö-skydd,olika nivåer av utbildning. Minns Babels torn..
Det här är väl ett tydligt exempel på att mångkultur inte alltid funkar i arbetslivet. Lägg till det kinesisk utrustning som bara kineser kan sköta Förklaringen till att de inte förmått växla upp produktionen är ej svårare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Min övertygelse är att man har en bra produkt, bra teknik.
Men!
Man har kraftigt underskottat utmaningarna med att industrialisera produkten och få kvalite i massproduktion.
Hybris och naivitet, ja ren inkompetens i ledningen.

Vi får väl se om man byter ut ledningen. Men Harald Mix har fullt förtroende för Peter Carlsson.

https://www.di.se/digital/harald-mix...volts-ledning/

Blir spännande att se hur finansieringen ser ut...

"Northvolts vd Peter Carlsson hoppas att krympt kostym och sänkta ambitioner ska rädda det krisdrabbade bolaget.

Han siktar på att presentera nyheter om finansieringen inom kort.

”Så länge styrelsen och aktieägarna ger mig fortsatt förtroende ska jag kämpa”, säger han till Di."

https://www.di.se/nyheter/peter-carl...n-vill-ha-mig/
Senast redigerad av roddarn 2024-09-23 kl. 18:14.
Citera
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du kunde inte tolka mitt budskap rätt ser jag nu. Jag hoppas att detta innebär att även den ofantliga sektorn nu tvingas att dra ner på sin verksamhet. Skellefteå har ungefär lika stor befolkning som Luleå men Skellefteå har 2500 fler anställda inom den ofantliga sektorn.

Hur tror du att ex. Umeå alltid har kunnat undgå alla lågkonjunkturer?
Lorentz vill ju stoppa in dem i kommunen men du verkar lika optimistisk som han även om du har andra planer.

Umeå? De har ju levt på skattebetalarna i alla tider och kan ju inte ens stava till industri om det inte handlar om utlokaliserade fabriker som Volvo.
Citera
2024-09-23, 18:12
Medlem
Overminds avatar
Detta såg jag komma för många månader sedan. Det kanske är lika bra att låta hela skiten kollapsa.

Sparka hela Styrelsen då de inte håller vad de lovar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in