2024-09-23, 16:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De som tagit sig hit från andra delar av världen har väl till stor del flugits in och bara bott i Skellefteå temporärt? De blir av med jobbet, och det är i och för sig ett hårt slag, men de har väl inte investerat i ett liv i Skellefteå utan kan söka nytt jobb på annat håll.

Uppsägningarna minskar Northvolts utgifter, men nu måste företaget producera mångdubbelt mer för att stoppa det ekonomiska blodflödet. Kommer det att gå? Jag ser framför mig en situation där företaget kommer att hanka sig fram under en ganska lång tid med minskade förluster - men ändock förluster - och olika former av nödkrediter.

Lyckas man väcka hopp om att det finns en lönsam framtid kanske det dyker upp en eller annan investerare som köper in sig billigt. Men det är långt ifrån säkert.
Vilken tur att svenska staten bundit upp medborgarens plånbok som garanti..

Det var ju ett tag sedan vi hade Nuon och pandemin kan ju inte längre tömma kassan så då var man ju tvungen att komma på något nytt. Grattis Sverige! Bäst i klassen igen!
Citera
2024-09-23, 16:13
Medlem
Lyssnade på radio
Det är inte byggt för att klara kylan i Norr
Tänker på tunnelbanorna som inte heller klarade kylan i Sverige
Det är fan tragiskt
Citera
2024-09-23, 16:13
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nid4
Bolaget ligger risigt till - ja, men det kommer aldrig gå i KK. Det man ser idag är i princip en restrukturering. Bilföretagen rapporterar om sval efterfrågan för elfordon och NV får anpassa sig därefter

Gick inte tyska staten ut nyligen med att dom vill pumpa in miljarder i stödpaket för att hjälpa NV?

Det ligger i EUs intresse att hålla denna fabrik igång
Om det är tyska VW som förväntas hosta upp pengar så vill jag tipsa om att de är världens mest skuldtyngda företag.
https://middleeast-business.com/volkswagen-most-heavily-indebted-group-in-the-world-with-debts-of-192-billion-us/
Allt de gör är fel sedan 10 år, t.ex lånade de pengar och köpte hela Scania utan att kunna ta hem några vinster.

VW kommer att stänga fabriker i Tyskland. Det är första gången någonsin det händer. Beror på deras EV-katastrof.
https://www.euronews.com/business/2024/09/03/vw-considers-german-factory-closures-for-first-time-in-87-year-history

VW är lite som MP. Om de satsar på något, t.ex "vi tror på EVs" så vet man bergsäkert att det blir tvärtom.

Dagens VW-börskurs är lägre än 2007.
https://finance.yahoo.com/quote/VOW3.DE/
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-23 kl. 16:16.
Citera
2024-09-23, 16:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag hade väntat mig att de tre på presskonferensen från Skellefteå kommun hade anlitat Birgit Friggebo så att de i kör hade kunnat sjunga:
Oh, deep in my heart
I know that I do believe
We shall overcome, someday
Citera
2024-09-23, 16:18
Medlem
Jag känner till kommunen väldigt bra. Tycker att det är en tragisk händelse att 1600 måste gå. Skellefteå är ju Sveriges "Alaska" hoppas det går bra för nv och kommunen.
Citera
2024-09-23, 16:18
Medlem
RobbanUCs avatar
Kristersson pratar om "att hjälpa till" dvs. samma skit som med SAAB att skattepengar går rakt ut i intet till ingen nytta.
I slutändan så blir det skattebetalarna står kvar med Svarte Petter.
Man trodde att politikerna skulle lära sig - men inte!
Citera
2024-09-23, 16:19
Medlem
Kanske läge att döpa om tråden till att Skellefteå blev förlorare i slutänden. Nu sitter de med 1000 migranter i knät.
Citera
2024-09-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag hade väntat mig att de tre på presskonferensen från Skellefteå kommun hade anlitat Birgit Friggebo så att de i kör hade kunnat sjunga:
Oh, deep in my heart
I know that I do believe
We shall overcome, someday

Man får nog revidera befolkningsprognosen lite.

https://skellefteaworks.se/sa-har-manga-bor-i-skelleftea-2030-2035-och-2040/

"Nu har Skellefteå kommun tagit fram en prognos som är baserad på pågående etableringar och investeringar. Enligt den kommer kommunen uppnå en befolkning på cirka 95 000 år 2030. Fem år senare, 2035, ska befolkningen vara 101 000."
Citera
2024-09-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Stålverk 80 lades ner efter lite markarbeten och kom således aldrig i närheten av lika långt. Dessutom hade det av allt att döma varit en kassako, men en dipp i stålpriserna under slutet av 70-talet blev dödsstöten.

Nu blottar jag min okunskap, men var inte varvsindustrin en väletablerad industri som dödades av höga kostnader, t.ex. sosseskatter?
Det finns väl beskrivet i Wikipedia men löner och sociala avgifter var en stor del men inte bara det. En sorglig kombination av (s) och facket gjorde inte saken bättre.
Senast redigerad av HalHandyman 2024-09-23 kl. 16:28.
Citera
2024-09-23, 16:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Har de fortfarande bara producerat ETT enda batteri?
Citera
2024-09-23, 16:27
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Norhvolt ingår inte i den offentliga sektorn. Eller i den ofantliga sektorn heller för den delen, vad det nu är.
Staten har gått i borgen med många miljarder, så jo vi kan räkna med att få betala kalaset!
Citera
2024-09-23, 16:27
Medlem
Nollpunktnolls avatar
De borde stänga ner hela fabriken eftersom den är kaputt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in