Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Sorry, men din filosofi verkar inte vara särskilt genomtänkt. Hur kan det kännas bra för dig att "mänskligheten och livet kommer att fortsätta att uppleva efter mig" när nuet är det enda som finns enligt dig? Eller också missar jag något.
I ö tycker jag ju att du skriver bra i den här tråden. Kanske just du, med liknande filosofi om tiden som trådens antinatalister, har en större förmåga än jag att nå fram till dem? Förklara för dem hur framtiden efter din död t o m kan kännas som något bra.
Kanske för att det är i nuet jag kan se på framtiden. Jag förstår faktiskt inte motsättningen. Vi lever förstås i nuet. Det är det enda som finns just nu. Om du kunde resa bak i tiden, skulle det även vara nu för dig då. Samma i framtiden. Hur ska du undvika nuet. Det är omöjligt. Nuet för dig, är den del i tiden där du existerar just nu. Oavsett hur fort eller långsamt tiden går, relativt någon annanstans, där du inte är.
Vi kan minnas det som varit och föreställa oss framtiden utifrån hur det varit, men vi kan inte gå bakåt. eller bortanför nuet. Så vi kan planera och drömma om framtiden i nuet, eller minnas hur det var. Det är förstås trevligt att kunna det. Njuta av olika saker just nu, minnas njutningar från förr och drömma om kommande njutningar.
Läste faktiskt din artikel sen och enligt den är jag väl en presentist. Men kritiken av det tycker jag inte håller. Det existerar inget före eller efter nuet, men det har existerat och kommer att komma en framtid, som kommer att existera. Aristoteles existerar inte idag, men har existerat. Det finns ingen materia utanför nuet, utan materien följer med tiden. Materien idag är samma materia som i går, men i nuet. Lite förändrad av entropin eller hur man ser på förändringarna och vad som orsakat dem. Du finns inte kvar igår, det är väl uppenbart?