2024-04-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis. Min morfar har inget gott av att han var en av Sveriges bästa pingisspelare någonsin, eftersom han har varit död i snart 35 år. Vanitas vanitatum.

Konstant eufori är inte heller värdefullt om man är död.
Citera
2024-04-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Finns ingen som helst mening med något karaktärsbyggande genom lidande om allt försvinner med döden, alla dina lärdomar och alla dina erfarenheter och minnen.

Tolkiens erfarenheter och lärdomar hade förstås större chans att överleva hans död än någon som bara levde för att hela tiden få kickar.
Citera
2024-04-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Tolkiens erfarenheter och lärdomar hade förstås större chans att överleva hans död än någon som bara levde för att hela tiden få kickar.

Nej inte för honom. Han vet inte att han funnits.
Citera
2024-04-04, 17:59
Medlem
Citat:
Nej inte för honom. Han vet inte att han funnits.

Det vet inte kicksökaren heller.
Citera
2024-04-04, 18:01
Medlem
Citat:
Det vet inte kicksökaren heller.

Precis därför man bara skall ha det easy och så bekvämt som möjligt under tiden man lever.
Citera
2024-04-04, 18:04
Medlem
Citat:
Precis. Min morfar har inget gott av att han var en av Sveriges bästa pingisspelare någonsin, eftersom han har varit död i snart 35 år. Vanitas vanitatum.

Såvida han inte verkligen njöt av det mer än något annat medan han levde.
Citera
2024-04-04, 18:08
Medlem
Citat:
Precis därför man bara skall ha det easy och så bekvämt som möjligt under tiden man lever.

Ständig monoton eufori ger inte lika mycket som att åstadkomma något, under den tid man lever.

Så oavsett om jämförelsen utgår från ändligt eller oändligt liv så är konstant eufori ej lockande.
Citera
2024-04-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ständig monoton eufori ger inte lika mycket som att åstadkomma något, under den tid man lever.

Så oavsett om jämförelsen utgår från ändligt eller oändligt liv så är konstant eufori ej lockande.

Okej, kanske inte för dig men för mig. Allt är subjektivt, inget är mer rätt än något annat.
Citera
2024-04-04, 18:22
Bannlyst
Citat:

Håller inte med. Hade jag varit stenrik hade jag bara köpt horor och droger, ätit flotta middagar på restaurang och bott på ställen med varmt klimat och mindre patetiska människor än här i Sverige.

Att euforin inte är lika stark hela tiden beror som sagt på att hjärnan är "konstruerad" för överlevnad och inte njutning.
Citera
2024-04-04, 18:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Håller inte med. Hade jag varit stenrik hade jag bara köpt horor och droger, ätit flotta middagar på restaurang och bott på ställen med varmt klimat och mindre patetiska människor än här i Sverige.

Att euforin inte är lika stark hela tiden beror som sagt på att hjärnan är "konstruerad" för överlevnad och inte njutning.

Du saknar fantasi i dina drömmar och begär, du känner inte av estetiska harmonin i din omgivning och förstår dig inte på konst eller skapande. Inte undra på att du är så miserabel, det skulle du också vara ifall du hade varit stenrik.

Du misstar när du antar att din inre tomhet är en reflektion av världens tomhet, det är det motsatta förhållandet som gäller.
Citera
2024-04-04, 18:57
Medlem
Citat:
Uppoffring och lidande är ju förgäves.

"Mod är endast en underofficersdygd." Schopenhauer

Vad man finner lycka i beror på ens fysiologi. Ett lejon finner inte lycka i att sitta och onanera i eufori.
Citera
2024-04-04, 18:58
Medlem
Citat:
Och den riktiga världen, denna, kommer ändå förr eller senare att förstöras oavsett dina fantasier om heroiskt människosläkte. Allt skall bli som det aldrig någonsin varit, allt skall vara glömt av alla. Amen brother! Synd att det inte händer under ens livstid bara troligtvis.

"Some men just want to watch the world burn"

Förstöras? Okej, men vad händer efter att den förstörts. Är tid och rum borta, poff? Så länge tid och rum finns så kan det komma nya släkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in