2024-09-21, 15:33
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo men menar att detta kanske är en idé dom har med annat fartyg.. då eftersom fartyget är kopplat till Ryssland är bannat i Östersjön. Ingen hamn tar ju emot det för att gör en förflyttning av lasten då alla tror det är ett sätt som Ryssland ska använda sig av för att spränga hamnen.

så nu är enda sättet att göra det till havs.. ?

Märkligt strategiskt läge man har lagt sig drivande på, en slump?
Mitt i farleden till Skandinaviens tre störst hamnar?

Gud vad imponerade man blir av Ryssland, tror jag nog föredrar det dekadenta väst alla dagar i veckan.
Citera
2024-09-21, 15:35
Medlem
Citat:
Jo men menar att detta kanske är en idé dom har med annat fartyg.. då eftersom fartyget är kopplat till Ryssland är bannat i Östersjön. Ingen hamn tar ju emot det för att gör en förflyttning av lasten då alla tror det är ett sätt som Ryssland ska använda sig av för att spränga hamnen.

så nu är enda sättet att göra det till havs.. ?

Varför har du fått för dig att det är "bannat i Östersjön"? Tvärtom är det bekräftat att det ska lotsas genom danska farvatten.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-09-20-skadet-fragtskib-med-spraengfarlig-last-faar-hjaelp-i-dansk-farvand
Citera
2024-09-21, 15:41
Medlem
Amber II närmar sig Ruby. Hon har destiantion Klaipeda också. Ett Anchor Hoy-fartyg.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9547570
Citera
2024-09-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Egentligen det mest anmärkningsvärda är ifall det är sant att skeppet fick skador redan vid lastningen i Murmansk och man ändå lät skeppet börja sin färd. Vilken normal människa som helst hade reparerat innan avfärd liksom.

Tja, kan ha lastat för mycket och slagit i botten vid lågvatten ( osäker på tidvattnet i Kola).
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Om nåt så tror jag mer på en attack/utpressningssituation mot Europa rent generellt, i syfte att stoppa stödet till Ukraina. Så inte en riktad attack mot Sverige. Kommer fortsätta mitt liv som vanligt.

jaha, ok. vi vet ju svaret väldigt snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Varför har du fått för dig att det är "bannat i Östersjön"? Tvärtom är det bekräftat att det ska lotsas genom danska farvatten.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-09-20-skadet-fragtskib-med-spraengfarlig-last-faar-hjaelp-i-dansk-farvand

Ja men tanke var ju att Ryssarna skulle bomba någon hamn eller hybridkrig enligt Sverige? Hur blir det med det då?
Citera
2024-09-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Amber II närmar sig Ruby. Hon har destiantion Klaipeda också. Ett Anchor Hoy-fartyg.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9547570

Hon har följt med länge. Tror det var ett villkor för att Ruby skulle få lämna Tromsö att det finns support i beredskap.
Citera
2024-09-21, 15:52
Avslutad
Citat:
Ja men tanke var ju att Ryssarna skulle bomba någon hamn eller hybridkrig enligt Sverige? Hur blir det med det då?

Jag tror du behöver läsa på om begreppet hybridkrigföring.
Citera
2024-09-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Jag tror du behöver läsa på om begreppet hybridkrigföring.

Inte jag som påstår utan Svensk media.
Citera
2024-09-21, 15:56
Medlem
Jofs avatar
Båten, Ruby, har knappt rört sig ur fläcken sen igår.
Amber, som bogserbåten heter, ligger nästan stilla den också söder om Norge.
Citera
2024-09-21, 15:57
Avslutad
Citat:
Inte jag som påstår utan Svensk media.

Med stöd av en drös experter.

Att det här är en del av rysk hybridkrigföring är rätt uppenbart.
Citera
2024-09-21, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Med stöd av en drös experter.

Att det här är en del av rysk hybridkrigföring är rätt uppenbart.

Hmm skulle dom rent teoretiskt kunna spränga båten med kärnvapen på internationellt vatten, hade blivit en sjuhelvetes smäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in