Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
”– Skeppet utgör just nu ingen större risk än när det är under normal drift.
"Skeppet är godkänt och det är helt normalt last att frakta med lastskepp.” Enligt kustbevakningen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trasiga-fartyget-ruby-star-stilla-nya-besked-vantas-nasta-vecka
Ja, alltså ammoniumnitrat (= AN) har fraktats på båt, järnväg och lastbilar sedan 1930-talet i stora volymer.
1930-talet var då man började tillverka AN i större volymer.
Enligt Statista är världsproduktionen hela 47,9 miljoner ton, 47 900 000 ton årligen.
Alltså nästan 2000 fartyg av Rubys storlek.
https://www.statista.com/statistics/1287049/global-ammonium-nitrate-production/
Ni glömmer att det är så här världen ser ut. 8 miljarder människor ska ha mat.
AN är ett av de viktigaste konstgödningspreparaten, och nästan allt fraktas per fartyg.
Fartyg som ser ut som Ruby. Ja, de flesta är rostiga, särskilt EU-flaggade fartyg.
Detta beror väl i stort sett på att EU ser alla färger som giftiga,
så nu får de se rostiga ut istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Fartyget är sjöodugligt och det är därför den behöver få assistans av bogserare, det vet du, jag och alla andra.
Eftersom ägarförhållandena är höjt i dimridåer, brevlådeägande via bulvaner, bekvämlighetsflagg och detta med att den har kopplingar till Syrien (ett av de få länder som ännu är polare med Ryssland, du vet.) går det inte att utesluta kopplingar till ryssland angående ägarskap och kontroll av aktuellt rostschabrak. Ingen vet vem som kontrollerar och äger skorven, varken du, jag eller någon annan.
Det kan mycket väl vara en av putins oligarkpolare som kontrollerar den där pissjiggen. Ingen vet vid det här laget.
Nja, det är så här det ser ut i sjöfarten. Galningarna i EU stiftar så många regler att man måste flagga ut istället.
Om du vill se detaljer om ägare mm, så måste man köpa abonnemang på tex Vesselfinder etc.
EU har nu gjort det hela mycket värre med att låta migrantsmugglarfartygen, tex skojarna Läkarna Utan Gränser härja helt obehindrat och skita i allt normalt sjöfartsvett.
Helt oblygt och ogenerat schabblade de med flaggan så att de blev av med den inte mindre än 3 ggr, Aquarius hette fartyget. Det såldes till slut till Ryssland efter att ha legat i beslag/kvarstad i Cadiz hamn i Spanien i drygt ett år. Rederiet Jasmund Shipping Gmbh lär ha förlorat många miljoner på detta, och dessutom fått sparka folk.
Snyggt jobbat Lögnare Utan Gränser
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Antagligen har skepparn bara dragit till med en destination som han gjorde med Klaipeda. Det får bli som det blir tror jag han tänker. Hade han kunnat planera och haft förmåga att följa säkerhetsmanualer och SOLAS föreskrifter så hade allt varit annorlunda.
Nej, det är principellt rätt att de kan lägga till Malta eftersom hon har Maltas flagga.
Det är det som är meningen med flaggstaten att de ska ta ansvar för "sina fartyg".
Om de kan lasta av och göra nödvändiga reparationer där det vet jag inte ?
Det ser ut som att hon gör stadig fart på drygt 7 knop med hjälp av bogseraren AMBER II,
i så fall är hon framme i Malta på 15 dygn.
Det går alldeles rakt och fint och hon vinglar nästan inget alls, så gissningsvis har de kunnat låsa
rodret i ett enda läge.
Hon passerar snart Ringköbing på Jyllands, Danmarks västkust.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Har jag påstått att jag vet säkert?
Jag kan lova dig att vilken sjöbuse du än frågar kommer svara dig att vinglig kurs inte är normalt för ett lastfartyg.
Sedan hon satte igång att stäva för egen maskin har hon gått rakt och fint igen, så de kanske har fått ordning på styrningen.
Dock har hon nu gjort en ny gir åt babord, och håller nu 168°, en kurs som skulle ta henne mot gränsområdet mellan Nederländerna och Tyskland om hon fortsätter med den bäringen.
Nej det är bogseraren som drar. Den kursen ligger rakt på Bremerhaven, Tyskland.
En jättehamn alltså.
Där kan hon kanske få hjälp, jag vet inte ?