2024-09-21, 09:19
Medlem
”Åh nej, tänk om det sprängs!”

Att denna tråden ligger etta måste vara för folk är rädda för ett nytt Libanon KABOOM fast 500 ggr MER ammoniumnitrat på båten än ”bomben” i Libanon för några år sedan.
Tro mig, det är på gränsen omöjligt för att det skulle hända.
Sedan så ska du bara veta hur ofta du kör om bilar/lastbilar med bra mycket farligare gods än detta och det pratas det inte om? Nä, för det görs på ett säkert sätt!

Men skulle det omöjliga ändå inträffa t.ex precis under Öresundsbron så kan jag lova er att det knappt kommer finnas ett spår kvar av en bro. Hahahah
Citera
2024-09-21, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Snacka om att media gör en höna av en fjäder.....

Media har bara gjort det här till en nyhet bara för att öka på rysskräck och hatet......

Är inte förstagången ett fartyg har så mycket av denna last samt en del fartyg som rör sig i östersjön är gränsen att vara icke sjödugliga.

Vet inte hur många gånger man har fått rycka ut och lappa skroven på fartyg som har anlagt i svenska hamnar för då har de märkt att det har gått hål i barlasttanken eller helt i skrovet och när man ska försöka lappa det så blir området minst 2ggr så stort för skrovet är i så uselt skick.....

Ni kan tänka på att det rör sig dagligen bra många lastbilar som är ute på svenska vägarna som transporterar bra många ton ammoniumnitrat och ska man börja leka med siffror och odds så är det betydligt större risk att lastbilar smäller än detta lastfartyg, är det bara motorn som har havererat så är det ju bara att hålla sig till bogsering så är allt lugnt. Är det skrovskador så är det ännu lugnare eftersom det är vattenlösligt så blir det bara säkrare om det blir blött....
MSM är helt kaputt sedan ett par år
Citera
2024-09-21, 09:27
Avslutad
Bara att torpeda båtjäveln
Citera
2024-09-21, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ja, jag har varit i Tromsö. Inget speciellt med den staden jämfört med andra liknande städer vid ev olycka.

Norrmännen är inte rädda för lasten som sådan, vad gäller explosion. Verkar mest vara något som okunniga journalister byggt upp. Men uppenbarligen vet de något om fartygets kondition som vi inte vet. Så möjligen var de rädda för en möjlig miljökatastrof. Men likväl är det konstigt om ett fartyg med stora skador skulle släppas iväg eftersom den även efter Tromsö åker flera dagar utmed norska kusten, dock på internationellt vatten.

Varför skulle fartyget återvända till rysk hamn? Vad finns det för anledning och legal anledning?
Finns det en torrdocka i Tromsö som kan ta Ruby?
Citera
2024-09-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Finns det en torrdocka i Tromsö som kan ta Ruby?

Mig veterligen inte så stor, mest för fiskebåtar.
Citera
2024-09-21, 09:37
Medlem
Ammoniumnitrat i sej kan väl inte detonera va? Samma substans, kvävegödsel kallas ju för ANFO när det blandats i diesel som bränsle.
Citera
2024-09-21, 09:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jahapp! Nu har fartyget med dess last fått såpass stor uppmärksamhet att varenda terrorist i mer eller mindre hela världen känner till det.
Så risken för ett attentat mot det bör ej ignoreras, frågan är väl huruvida ett skott från ett vanligt granatgevär skulle få fartyget att explodera?
Släpp inte in skiten på kustnära vatten i så fall, ett tips i all välmening.

Nu har jag dålig koll på hur stor skada ett ”vanligt” granatgevär kan åstadkomma men det måste väl ändå handla om flera decimeter stål och andra material mellan utsidan och de farliga ämnena på dessa båtar? Tror det krävs lite mer än ett vanligt granatgevär för att penetrera lastutrymmet.
Citera
2024-09-21, 09:55
Avslutad
Jag antar att ammoniumnitrat i kontakt med saltvatten kan sätta igång en enorm reaktion. Därtill 20000 ton.

Det minns man från kemin med natrium i vatten det bubblar och fräser väldigt explosivt.
Citera
2024-09-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu har jag dålig koll på hur stor skada ett ”vanligt” granatgevär kan åstadkomma men det måste väl ändå handla om flera decimeter stål och andra material mellan utsidan och de farliga ämnena på dessa båtar? Tror det krävs lite mer än ett vanligt granatgevär för att penetrera lastutrymmet.
En fullproj kan penitrera flera decimeter stål, men med dubbelskrov så penitrerar den endast det första skrovet.
Citera
2024-09-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Lotsen kör fartyget mot Malmö eller?
Enligt info på Vesselfinder så är destination Klaipeda Litauen. Men hon verkar ligga still söder om Norges sydspets just nu.
Citera
2024-09-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag antar att ammoniumnitrat i kontakt med saltvatten kan sätta igång en enorm reaktion. Därtill 20000 ton.

Det minns man från kemin med natrium i vatten det bubblar och fräser väldigt explosivt.

Ammoniumnitrat i sig är inte direkt explosivt bara genom kontakt med saltvatten, men under vissa förhållanden kan det bli farligt. Ammoniumnitrat är en oxidationsmedel och används ofta som gödningsmedel, men när det utsätts för höga temperaturer eller föroreningar, kan det orsaka en våldsam reaktion. Om 20 000 ton ammoniumnitrat skulle exponeras för en tillräckligt stark extern faktor, som en brand eller kraftig värme, kan det utlösa en explosion, som det hände vid Beirut-explosionen 2020.

Natrium reagerar däremot våldsamt med vatten eftersom det är en mycket reaktiv alkalimetall. När natrium kommer i kontakt med vatten bildas natriumhydroxid och vätgas, vilket kan antändas och explodera. Den reaktionen är snabbare och farligare i direkt kontakt än ammoniumnitrat i kontakt med vatten.

Den avgörande skillnaden är att ammoniumnitrat behöver ytterligare faktorer (som värme, tryck, eller en annan reaktion) för att bli explosivt, medan natrium reagerar direkt och häftigt med vatten.
Citera
2024-09-21, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Mig veterligen inte så stor, mest för fiskebåtar.
Så jag misstänkte också, troligen därför Ruby lämnade Tromsö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in