2024-09-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Uppdatering, underhållsdos påbörjad.

När jag nådde min målvikt (76,5 kg) i mitten på augusti kände jag att jag var färdig med viktminskningen. Det nya målet är att båda behålla vikten långsiktigt, samt att omfördela vikten på kroppen lite.

14 januari 96,5 kg
1 februari 94,5 kg (-2,0 kg) Första sprutan
1 mars 90,4 kg (-4,1 kg)
1 april 86,6 kg (-3,8 kg)
1 maj 82,3 kg (-4,3 kg)
1 juni 81,1 kg (-1,2 kg)
1 juli 78,4 kg (-2,7 kg)
1 augusti 78,0 kg (-0,4 kg)
19 augusti 75,7 kg (-2,3 kg) Målvikt uppnådd!
1 september 75,3 kg (-0,4 kg)
19 september 74,6 kg (-0,7 kg)

Totalt: -21,9 kg.

Vecka 1-2 på 0,25 mg.
Vecka 3-4 på 0,5 mg.
Vecka 5-12 på 0,75 mg.
Vecka 13-32 på 1,0 mg.
Från och med vecka 33 (12 september 2024) går jag i samråd med läkare på 0,75 mg.

Sedan jag nådde mitt viktmål 19 augusti har jag gått ner 1,1 kg, mitt BMI har gått från 24,4 till 24,1 och mitt kroppsfett har gått från 19% till 18% (fluktuerar).

Det känns som en bra idé att fortsätta bygga lite mer muskler. Jag försöker springa 3-5 km varannan dag och har precis avslutat en period då jag gjort 100 armhävningar per dag i 30 dagar. Från och med 17/9 gör jag nu 120 armhävningar per dag.

Det hade varit kul att få ner andelen kroppsfett till 15%. Jag jobbar på. Kämpa på alla andra i tråden!

Grattis till så bra resultat!
Citera
2024-09-19, 19:45
Medlem
Hej på er.

En uppdatering från mig med.
Tog 3e sprutan igårkväll, så vecka 2 för mig avklarad.

Vecka 1: -1,5kg
Vecka 2: -1,4kg

Jag har känt av halsbränna, och lite uppstötningar. Har fungerat med omeprazol och samarin. Sedan haft huvudvärk vissa dagar, vet ej om det är biverkning eller inte. Brukar ha huvudvärk i perioder.

Men jag mår så bra. Är sååå skönt att allt sug är borta. Min läkare sa till mig att det är viktigt med mellanmål... Men jag har nog ätit det 2 ggr under dessa 2 veckor. Och det var 1 morot, haha. Men fokuserar på att få i mig frukost, lunch och middag. Ska bli spännande o se vad vågen visar framåt. Men detta har gett mig så mkt hopp om livet. Jag har mått så dåligt pga mitt utseende och vikt, och känner att det har inte spelat ngn roll vad jag gjort... vågen har knappt gått neråt. Bara uppåt de senaste 5 åren... Sen vet man ju inte alls hur det går framåt, har ju läst om flera som vågen knappt tickar neråt för eller att de har fått fruktansvärda biverkningar.

Älskar att läsa i denna tråden. Om alla era uppdateringar och alla andra funderingar som uppstår. Så tack för det
Citera
2024-09-20, 07:27
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelargonblad2022
Hej på er.

En uppdatering från mig med.
Tog 3e sprutan igårkväll, så vecka 2 för mig avklarad.

Vecka 1: -1,5kg
Vecka 2: -1,4kg

Jag har känt av halsbränna, och lite uppstötningar. Har fungerat med omeprazol och samarin. Sedan haft huvudvärk vissa dagar, vet ej om det är biverkning eller inte. Brukar ha huvudvärk i perioder.

Men jag mår så bra. Är sååå skönt att allt sug är borta. Min läkare sa till mig att det är viktigt med mellanmål... Men jag har nog ätit det 2 ggr under dessa 2 veckor. Och det var 1 morot, haha. Men fokuserar på att få i mig frukost, lunch och middag. Ska bli spännande o se vad vågen visar framåt. Men detta har gett mig så mkt hopp om livet. Jag har mått så dåligt pga mitt utseende och vikt, och känner att det har inte spelat ngn roll vad jag gjort... vågen har knappt gått neråt. Bara uppåt de senaste 5 åren... Sen vet man ju inte alls hur det går framåt, har ju läst om flera som vågen knappt tickar neråt för eller att de har fått fruktansvärda biverkningar.

Älskar att läsa i denna tråden. Om alla era uppdateringar och alla andra funderingar som uppstår. Så tack för det

Grattis till fint resultat!
Jag hade också lite biverkningar i början, mest trötthet, men det gick över.
Förstår känslan att detta ger hopp, man har försökt så mycket och så länge tidigare, sen kommer nåt som plötsligt funkar
Citera
2024-09-20, 07:32
Medlem
Dishys avatar
Hur funkar det för er andra med effekten, känner ni av den mest samma dag eller dagen efter ni tagit sprutan? Hur många dagar håller ordentligt effekt i sig?

För mig är det konstigt nog mest effekt dag 2 och 3 efter sprutdagen. Alltså känner inget samma dag, inte så mycket dagen efter men sen börjar det komma och håller i sig ett par tre dagar.

Märker ni skillnad på mättnaden beroende på vad ni äter? Blir det tex mer mättnad om ni äter vissa saker och mindre mättnad om ni äter annat?
Citera
2024-09-20, 12:58
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hur funkar det för er andra med effekten, känner ni av den mest samma dag eller dagen efter ni tagit sprutan? Hur många dagar håller ordentligt effekt i sig?

För mig är det konstigt nog mest effekt dag 2 och 3 efter sprutdagen. Alltså känner inget samma dag, inte så mycket dagen efter men sen börjar det komma och håller i sig ett par tre dagar.

Märker ni skillnad på mättnaden beroende på vad ni äter? Blir det tex mer mättnad om ni äter vissa saker och mindre mättnad om ni äter annat?
Samma hos mig
Mer mätt om jag äter feta saker, men brukar hålla mig till magert och sallader
Citera
2024-09-20, 13:29
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Jag mäter det regelbundet och det har varit normalt varje gång (läkare kollar mina provsvar).
Hur, var, hur ofta?
Citera
2024-09-20, 15:08
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Hur, var, hur ofta?

Via vårdcentral var tredje månad ungefär (för att kolla sköldkörteln främst men de kollar även fasteblodsocker och annat). Sen via Ozempic-nätläkaren också, har för mig att det ingår provtagning var 6:e månad.
Citera
2024-09-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Ni som INTE har diabetes kunna intaga diabetesmedicin utan att hamna i Hypoglykemi?
Hamnar Ni i under 3-3,5 mmol/l fastesocker. LIVSFARLIGT !
Erkänner, jag har noll koll på detta. Min "metod" hittills är endast att hålla dosen så låg som möjligt för att inte tappa hungern helt och att äta om jag skulle känna mig dåsig oavswtt hunger. Har inte sett detta som en stor risk, men kanske är jag naiv/tar onödig risk?
Citera
2024-09-20, 15:20
Medlem
Citat:
Fråga för dig och andra i tråden som har lyckats med stora viktminskningar:
hur reagerar er omgivning och HAR NI BERÄTTAT ATT NI KÖR OZEMPIC?

Själv har jag inte berättat för NÅN om att jag kör den. De som märker att jag blivit smalre förklarar jag att jag äter mindre, avstår från sötsaker och rör mig mer (som allt är sant iofs)

BTW", idag visade vågen -10kg, milstolpe!!! wohooo
Nix, håller det hemligt för precis alla utom mina behandlande läkare. Jag har dock bantat förr så /helt/ chockerande är det inte för min omgivning att jag går ner i vikt. Än...
Citera
2024-09-20, 18:54
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Känner ungefär lika.. tar onsdag morgon nu för tiden.. så onsdag, torsdag o fredag noll el minimal effekt.. lördag, söndag o måndag är precis allt äckligt.. t.o.m. att dricka äcklar mig.. tisdag ökad hunger men hyfsad mättnad.
Med tanke på mitt mönster så borde det optimala vara att ta var 5:e dag alt lägga till en mindre dos den dagen för att boosta.

Jag undrar vad det är som gör att effekten blir ojämn??
Är medicinen i sig ojämn el har vissa individer ojämnheten genetiskt?

När jag medicinerade med Elvanse (adhd) så va den så pass ojämn att jag till slut inte pallade med dom tvära kasten el den totalt uteblivna effekten.. fick fan nästan whiplash av skiten haha
Citera
2024-09-20, 21:05
Medlem
Citat:
Fråga för dig och andra i tråden som har lyckats med stora viktminskningar:
hur reagerar er omgivning och HAR NI BERÄTTAT ATT NI KÖR OZEMPIC?

Själv har jag inte berättat för NÅN om att jag kör den. De som märker att jag blivit smalre förklarar jag att jag äter mindre, avstår från sötsaker och rör mig mer (som allt är sant iofs)

BTW", idag visade vågen -10kg, milstolpe!!! wohooo

Jag har gått ner drygt 30 %. I början när folk frågade, när jag gått ner ca 15 %, så sa jag att jag åt bättre och börjat träna. Men när jag fortsatte att gå ner i vikt kändes det direkt lögnaktigt och fel att lura i andra att man kan gå ner så mycket på "naturlig väg". Vill inte vara delaktig i att få andra känna sig misslyckade när de inte lyckas äta och träna sig till normal vikt, såsom jag länge känt själv. Så nu är jag öppen med att jag gått ner i vikt med semaglutid (men jag säger Wegovy istället för Ozempic, för att jag skäms för att jag är delaktig i att diabetikerna inte får tag i Ozempic)
Citera
2024-09-20, 23:36
Medlem
Citat:

Intressant hur olika det är för folk. Jag känner absolut ingen skillnad mellan dagarna i veckan. Det är samma mättnadskänsla dagen innan jag tar sprutan som dagen efter.

Sen har jag ju gått på Ozempic i över 30 veckor nu. Större delen av tiden på 1,0 mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in