Citat:
Ursprungligen postat av
autostoperka
Samma hos mig
Mer mätt om jag äter feta saker, men brukar hålla mig till magert och sallader
Citat:
Ursprungligen postat av
Eg0x3
Känner ungefär lika.. tar onsdag morgon nu för tiden.. så onsdag, torsdag o fredag noll el minimal effekt.. lördag, söndag o måndag är precis allt äckligt.. t.o.m. att dricka äcklar mig.. tisdag ökad hunger men hyfsad mättnad.
Med tanke på mitt mönster så borde det optimala vara att ta var 5:e dag alt lägga till en mindre dos den dagen för att boosta.
Jag undrar vad det är som gör att effekten blir ojämn??
Är medicinen i sig ojämn el har vissa individer ojämnheten genetiskt?
När jag medicinerade med Elvanse (adhd) så va den så pass ojämn att jag till slut inte pallade med dom tvära kasten el den totalt uteblivna effekten.. fick fan nästan whiplash av skiten haha
Citat:
Ursprungligen postat av
onewalker
Intressant hur olika det är för folk. Jag känner absolut ingen skillnad mellan dagarna i veckan. Det är samma mättnadskänsla dagen innan jag tar sprutan som dagen efter.
Sen har jag ju gått på Ozempic i över 30 veckor nu. Större delen av tiden på 1,0 mg.
Tror att den fördröjda effekten för vissa av oss kan ha att göra med att det är ett hormonellt system som reagerar olika snabbt. Medicinen i sig ger inte mättnad utan den sätter igång att mättnadshormoner bildas av kroppen om jag förstått det rätt. GLP-1 som är det aktiv ämnet är väl som en "nyckel" som gör att hormoner bildas av kroppen.
Kan tänka mig att hos många som varit tjocka länge är systemet allmänt vajsing. Kanske på liknande sätt som hos de med diabetes typ 2, alltså att insulin utsöndras i normal mängd av kroppen men cellerna svarar inte längre. Vi kanske har mättnadshormoner i normal mängd i vanliga fall men kroppen svarar inte på dem och att det därför behövs mer effekt genom medicinen. Obs bara ren spekulation och spånande.
Sen har man alltid en individuell variation och kan reagera olika på allt (som på andra läkemedel också tex Elvanse som du nämnde Eg0x3).
Önskar nästan att jag fick så stark effekt att jag blir äcklad av mat 😄 Idealiserar det säkert men hade varit skönt att vara riktigt mätt en längre tid, är tyvärr sällan det även med Ozempic. Har ju gått ned i vikt och har alltid haft ökad vrålhunger vid viktnedgång förr så misstänker att de liksom tar ut varandra nu (Ozempic-mättnaden och megahungern). Sen är jag inte stabil med min sköldkörtelmedicin än heller vilket säkert stökar till det lite extra.
Är sjukt tacksam för medicinen och att den fungerat. Höll på att bli tokig av att inget funkade, det var rent plågsamt att vara så hungrig men ändå se vikten ticka upp mot fetma under massa år, fy fan alltså höll på att bli galen och var så deppig. Väldigt tacksam att äntligen lyckats gå ned och ha hungern under kontroll. Självklart har säkert sköldkörtelmedicinen en positiv effekt på förbränningen, men då den är känd för att öka hunger men inte direkt bidra till viktnedgång så är jag tacksam att ha båda medicinerna.