2024-09-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hur funkar det för er andra med effekten, känner ni av den mest samma dag eller dagen efter ni tagit sprutan? Hur många dagar håller ordentligt effekt i sig?

För mig är det konstigt nog mest effekt dag 2 och 3 efter sprutdagen. Alltså känner inget samma dag, inte så mycket dagen efter men sen börjar det komma och håller i sig ett par tre dagar.

Märker ni skillnad på mättnaden beroende på vad ni äter? Blir det tex mer mättnad om ni äter vissa saker och mindre mättnad om ni äter annat?

Jag tar den på torsdagar, har alltid störst viktförlust direkt efter helgen, sen står det still resten av veckan. Upplever inte längre nån tidigare mättnadskänsla utan mer konstant lite illamående. Saker smakar inte som de brukar. Det påminner om hur jag mådde under tidiga graviditeter. Jag är ganska trött på det faktiskt. Tappat 13 kg på 2 mån. Börjar känna att det påverkar livskvaliteten att ha äckelkänsla inför mat och ätande.
Citera
2024-09-21, 17:02
Medlem
Citat:
Det går ju jättebra att göra det, man får köpa till extra nålar bara och ta reda på hur många "klick" du ska ha (tror att 0,25 mg är 18 klick). Vet inte om nålarna kanske också är på recept men det är bara be läkaren skriva ut i så fall.

Jag pratade igår med läkaren som hade rådgjort med både diabetessköterskor och en diabetesläkare på vårdcentralen och det gick tydligen inte göra så att man får en 1 mgs spruta Ozempic och dela upp i 4 (detta efterfrågade jag eftersom 0,25 som jag fått recept på är slut överallt och enligt henne har dom tillverkningsstopp på 0,25 och 0,5 året ut) utan hennes förslag är nu följande:

- Att börja med Trulicity istället.
- Att prova äta Metformin i tablettform igen vilket jag mått som en räv på de två gånger jag testat under sommaren.
- Alt. att börja med Wegovy men då får man ju betala själv.

Jag tänker att det lutar mot att börja med Wegovy 0,25 och sedan höra av mig till någon nätläkare som kanske kan skriva ut Ozempic 1 mg och räkna klick (för att det ska omfattas av högkostnadsskyddet) fram tills dess att lägre doser finns tillgängliga och då hoppa över till det.

Vad tänker ni? Hur hade ni gjort?
Citera
2024-09-22, 01:09
Medlem
PyjamasXLs avatar
18 days with Wegovy

- 5 kg
Citera
2024-09-22, 08:24
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holaunderkjola
Jag pratade igår med läkaren som hade rådgjort med både diabetessköterskor och en diabetesläkare på vårdcentralen och det gick tydligen inte göra så att man får en 1 mgs spruta Ozempic och dela upp i 4 (detta efterfrågade jag eftersom 0,25 som jag fått recept på är slut överallt och enligt henne har dom tillverkningsstopp på 0,25 och 0,5 året ut) utan hennes förslag är nu följande:

- Att börja med Trulicity istället.
- Att prova äta Metformin i tablettform igen vilket jag mått som en räv på de två gånger jag testat under sommaren.
- Alt. att börja med Wegovy men då får man ju betala själv.

Jag tänker att det lutar mot att börja med Wegovy 0,25 och sedan höra av mig till någon nätläkare som kanske kan skriva ut Ozempic 1 mg och räkna klick (för att det ska omfattas av högkostnadsskyddet) fram tills dess att lägre doser finns tillgängliga och då hoppa över till det.

Vad tänker ni? Hur hade ni gjort?

Är det pga av att en påbörjad penna håller i 6 veckor i kylen enligt bipacksedeln som de säger så? Nu kan säkert andra i tråden som tar lägre doser svara bättre, men jag tror att de som tar lägre doser ändå köper 1 mg-pennan och har den längre än 6 veckor och att det går bra alltså att effekten är kvar.

Det är väl i 16 delar du ska dela upp pennan i så fall (1 mg-pennan innehåller ju 4 x 1 mg)? Om du ska ta 0,25 i veckan.

Jag hade Trulicity i två månader innan jag började med Ozempic, den funkade bra.
Senast redigerad av Dishy 2024-09-22 kl. 08:26.
Citera
2024-09-22, 09:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Samma hos mig
Mer mätt om jag äter feta saker, men brukar hålla mig till magert och sallader

Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Känner ungefär lika.. tar onsdag morgon nu för tiden.. så onsdag, torsdag o fredag noll el minimal effekt.. lördag, söndag o måndag är precis allt äckligt.. t.o.m. att dricka äcklar mig.. tisdag ökad hunger men hyfsad mättnad.
Med tanke på mitt mönster så borde det optimala vara att ta var 5:e dag alt lägga till en mindre dos den dagen för att boosta.

Jag undrar vad det är som gör att effekten blir ojämn??
Är medicinen i sig ojämn el har vissa individer ojämnheten genetiskt?

När jag medicinerade med Elvanse (adhd) så va den så pass ojämn att jag till slut inte pallade med dom tvära kasten el den totalt uteblivna effekten.. fick fan nästan whiplash av skiten haha

Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Intressant hur olika det är för folk. Jag känner absolut ingen skillnad mellan dagarna i veckan. Det är samma mättnadskänsla dagen innan jag tar sprutan som dagen efter.

Sen har jag ju gått på Ozempic i över 30 veckor nu. Större delen av tiden på 1,0 mg.

Tror att den fördröjda effekten för vissa av oss kan ha att göra med att det är ett hormonellt system som reagerar olika snabbt. Medicinen i sig ger inte mättnad utan den sätter igång att mättnadshormoner bildas av kroppen om jag förstått det rätt. GLP-1 som är det aktiv ämnet är väl som en "nyckel" som gör att hormoner bildas av kroppen.

Kan tänka mig att hos många som varit tjocka länge är systemet allmänt vajsing. Kanske på liknande sätt som hos de med diabetes typ 2, alltså att insulin utsöndras i normal mängd av kroppen men cellerna svarar inte längre. Vi kanske har mättnadshormoner i normal mängd i vanliga fall men kroppen svarar inte på dem och att det därför behövs mer effekt genom medicinen. Obs bara ren spekulation och spånande.

Sen har man alltid en individuell variation och kan reagera olika på allt (som på andra läkemedel också tex Elvanse som du nämnde Eg0x3).

Önskar nästan att jag fick så stark effekt att jag blir äcklad av mat 😄 Idealiserar det säkert men hade varit skönt att vara riktigt mätt en längre tid, är tyvärr sällan det även med Ozempic. Har ju gått ned i vikt och har alltid haft ökad vrålhunger vid viktnedgång förr så misstänker att de liksom tar ut varandra nu (Ozempic-mättnaden och megahungern). Sen är jag inte stabil med min sköldkörtelmedicin än heller vilket säkert stökar till det lite extra.

Är sjukt tacksam för medicinen och att den fungerat. Höll på att bli tokig av att inget funkade, det var rent plågsamt att vara så hungrig men ändå se vikten ticka upp mot fetma under massa år, fy fan alltså höll på att bli galen och var så deppig. Väldigt tacksam att äntligen lyckats gå ned och ha hungern under kontroll. Självklart har säkert sköldkörtelmedicinen en positiv effekt på förbränningen, men då den är känd för att öka hunger men inte direkt bidra till viktnedgång så är jag tacksam att ha båda medicinerna.
Senast redigerad av Dishy 2024-09-22 kl. 10:07.
Citera
2024-09-22, 09:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Erkänner, jag har noll koll på detta. Min "metod" hittills är endast att hålla dosen så låg som möjligt för att inte tappa hungern helt och att äta om jag skulle känna mig dåsig oavswtt hunger. Har inte sett detta som en stor risk, men kanske är jag naiv/tar onödig risk?

Med tanke på att Ozempic funnits sedan 2017, studerats noga långt före det och använts för viktnedgång i flera år så borde vi i så fall hört om folk som randomly tuppat av på gatan av lågt blodsocker
Citera
2024-09-22, 10:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayle
Jag tar den på torsdagar, har alltid störst viktförlust direkt efter helgen, sen står det still resten av veckan. Upplever inte längre nån tidigare mättnadskänsla utan mer konstant lite illamående. Saker smakar inte som de brukar. Det påminner om hur jag mådde under tidiga graviditeter. Jag är ganska trött på det faktiskt. Tappat 13 kg på 2 mån. Börjar känna att det påverkar livskvaliteten att ha äckelkänsla inför mat och ätande.

Oj det låter inte så trevligt. Ska du minska dosen kanske eller ta medicinen mer sällan om du redan är på låg dos? En så snabb viktnedgång låter inte hälsosam och kommer kanske minska chansen att behålla den på längre sikt. Vad säger din läkare?
Citera
2024-09-22, 11:56
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Tror att den fördröjda effekten för vissa av oss kan ha att göra med att det är ett hormonellt system som reagerar olika snabbt. Medicinen i sig ger inte mättnad utan den sätter igång att mättnadshormoner bildas av kroppen om jag förstått det rätt. GLP-1 som är det aktiv ämnet är väl som en "nyckel" som gör att hormoner bildas av kroppen.

Kan tänka mig att hos många som varit tjocka länge är systemet allmänt vajsing. Kanske på liknande sätt som hos de med diabetes typ 2, alltså att insulin utsöndras i normal mängd av kroppen men cellerna svarar inte längre. Vi kanske har mättnadshormoner i normal mängd i vanliga fall men kroppen svarar inte på dem och att det därför behövs mer effekt genom medicinen. Obs bara ren spekulation och spånande.

Sen har man alltid en individuell variation och kan reagera olika på allt (som på andra läkemedel också tex Elvanse som du nämnde Eg0x3).

Önskar nästan att jag fick så stark effekt att jag blir äcklad av mat 😄 Idealiserar det säkert men hade varit skönt att vara riktigt mätt en längre tid, är tyvärr sällan det även med Ozempic. Har ju gått ned i vikt och har alltid haft ökad vrålhunger vid viktnedgång förr så misstänker att de liksom tar ut varandra nu (Ozempic-mättnaden och megahungern). Sen är jag inte stabil med min sköldkörtelmedicin än heller vilket säkert stökar till det lite extra.

Är sjukt tacksam för medicinen och att den fungerat. Höll på att bli tokig av att inget funkade, det var rent plågsamt att vara så hungrig men ändå se vikten ticka upp mot fetma under massa år, fy fan alltså höll på att bli galen och var så deppig. Väldigt tacksam att äntligen lyckats gå ned och ha hungern under kontroll. Självklart har säkert sköldkörtelmedicinen en positiv effekt på förbränningen, men då den är känd för att öka hunger men inte direkt bidra till viktnedgång så är jag tacksam att ha båda medicinerna.

Väldigt intressant … tror du har en poäng i ditt ”spånande”
Men visst tar du din dos var 5:e dag?
Citera
2024-09-22, 12:09
Medlem
Citat:
Oj det låter inte så trevligt. Ska du minska dosen kanske eller ta medicinen mer sällan om du redan är på låg dos? En så snabb viktnedgång låter inte hälsosam och kommer kanske minska chansen att behålla den på längre sikt. Vad säger din läkare?

Jag hade en telefonuppföljning förra veckan men hann inte svara. Så jag har inte pratat med henne. Jag skulle egentligen vara på 1,7 mg sprutan Wegovy nu men tar bara 0,75 mg pga. mådde skit när jag fick 1 mg. Jag har inte alltid varit överviktig, detta har kommit på två år, så jag hoppas ju kunna hålla vikten sen. Jag är egentligen klar nu men kör på lite till eftersom jag redan betalat för sprutorna. Jag kanske ska göra som du säger, dra ner till 0,5 mg?
Citera
2024-09-22, 14:17
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Väldigt intressant … tror du har en poäng i ditt ”spånande”
Men visst tar du din dos var 5:e dag?

Ja precis, är nog en low-responder.
Citera
2024-09-22, 14:18
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayle
Jag hade en telefonuppföljning förra veckan men hann inte svara. Så jag har inte pratat med henne. Jag skulle egentligen vara på 1,7 mg sprutan Wegovy nu men tar bara 0,75 mg pga. mådde skit när jag fick 1 mg. Jag har inte alltid varit överviktig, detta har kommit på två år, så jag hoppas ju kunna hålla vikten sen. Jag är egentligen klar nu men kör på lite till eftersom jag redan betalat för sprutorna. Jag kanske ska göra som du säger, dra ner till 0,5 mg?

Låter som en bra idé för du kan ju inte må sådär risigt, lät riktigt jobbigt.
Citera
2024-09-23, 00:13
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Bra jobbat, särskilt som du ligger kvar på 0,5 mg! Det kommer att göra det lättare när du ska gå ner i dos senare tror jag.

Fråga - du skriver att du har en målvikt på 70-75 kg. Hur och när kommer du att bestämma dig för att du är "färdig" med viktnedgången? Ska du titta på vågen eller i spegeln? Jag undrar därför att jag nu har nått min förutbestämda målvikt, men jag är inte 100% nöjd med mitt utseende än.

Väldigt bra fråga. Det viktigaste är hur jag känner mig (vilket ju tyvärr inte är ett mätbart mål utan tämligen diffust). Men typ: mår jag bra, sitter kläder okej, ser jag "okej" ut på foton och känner jag mig fin? Så för mig är det absolut mer spegeln/foton/känslan snarare än vad som står på vågen.

Mitt första mål är BMI 25 (77 kg) för att det känns lite symboliskt att komma ner till ett normalviktigt BMI. Baserat på tidigare viktminskningar så gissar jag att jag nog kommer vilja gå ner några kilon till (därav målet 70-75), men jag kommer absolut utvärdera löpande. Kan också tänka mig att lägga undan vågen någon månad när jag hamnat på en "ungefär här vill jag vara"-nivå, och använda kläder och känsla som måttstock ett tag.

Utifrån vad du skriver så tycker jag att du ska strunta helt i din förutbestämda målvikt! Den är väl i de allra flesta fall bara en gissning? Helt omöjligt ju att veta vad ens "optimala" vikt är, framförallt om man aldrig (eller för väldigt länge sen) varit nere på de nivåerna.

Tycker alltså att det känns helt rimligt att behöva ändra sitt mål längs resan. Det bästa är väl om man kan hamna på en vikt som man trivs med (oavsett om det visar sig vara en högre eller lägre vikt än vad man trodde innan man startade - och oavsett om det är BMI 21 eller 27 liksom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in