Citat:
tack att du delade med sig, nej det är inte för långt.
Ang protein, jag inser att jag äter inte tillräcklig mkt på långa vägar. 3 ägg har jag inte kunnat äta även när jag inte var på diet, så det går inte alls. (btw äter inte frukost öht)
Fick du kanske nån tips om nån protein tillskott?
Ang psykologidelen, förstår vad du menar, så jag unnar mig ibland, oftast glass och öl faktiskt, ibland lite snacks, nötter , eller salta pinnar, ibland blir det nån kaka om man blir bjuden... etc. Så jag kör inte "total förbud" utan DRASTISKT minskning i jämförelse med förut.
Ang protein, jag inser att jag äter inte tillräcklig mkt på långa vägar. 3 ägg har jag inte kunnat äta även när jag inte var på diet, så det går inte alls. (btw äter inte frukost öht)
Fick du kanske nån tips om nån protein tillskott?
Ang psykologidelen, förstår vad du menar, så jag unnar mig ibland, oftast glass och öl faktiskt, ibland lite snacks, nötter , eller salta pinnar, ibland blir det nån kaka om man blir bjuden... etc. Så jag kör inte "total förbud" utan DRASTISKT minskning i jämförelse med förut.
Det är protein i sånt man inte tänker att det är protein i tex pasta, mjölk och bröd. Så det behöver inte vara just ägg och massa kött. Kvarg är rätt proteinrikt. Om man är nyfiken tycker jag det är ett bra redskap att kostregistrera under en period (finns bra gratis-appar) så får man en bra bild.
Jag kör proteinpulver också men vet inte om jag kan rekommendera det fullt ut, det känns inte som man blir så mätt av det. Känns rätt processat också med ett pulver med massa sötningsmedel i som det ofta är. Men det är säkert helt okej om man vill ha upp proteinintaget. Dietisten har rekommenderat att äta de proteinkällor jag brukar men öka mängderna.
Här är lite info från Livsmedelsverket bara så vi har en källa till mängderna som rekommenderas:
"Du som är vuxen behöver 0,83 g protein per kg kroppsvikt per dag. Väger du 64 kg behöver du alltså 53 g protein per dag. Äter du 2500 kilokalorier (kcal) om dagen och följer rekommendationen om att få 10-20 procent av kalorier från protein får du i dig 63-125 g protein per dag.
För dig som är över 65 år kan ett större intag av protein motverka minskningen av muskelmassa som kommer när man blir äldre. Proteinet bör bidra med 15-20 procent av energin så att det du får i dig motsvarar 1,2-1,5 g protein per kg kroppsvikt."
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein
Angående förbud och sånt; jag är helt övertygad om att utifall man haft problem med mat, överätning etc så ska man äta onyttigheter emellanåt (kanske något litet varje dag eller ett par gånger i veckan) och verkligen inte förbjuda något. Men det är viktigt, som du skriver, att ha koll på mängderna.