2024-09-17, 13:01
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
tack att du delade med sig, nej det är inte för långt.

Ang protein, jag inser att jag äter inte tillräcklig mkt på långa vägar. 3 ägg har jag inte kunnat äta även när jag inte var på diet, så det går inte alls. (btw äter inte frukost öht)
Fick du kanske nån tips om nån protein tillskott?

Ang psykologidelen, förstår vad du menar, så jag unnar mig ibland, oftast glass och öl faktiskt, ibland lite snacks, nötter , eller salta pinnar, ibland blir det nån kaka om man blir bjuden... etc. Så jag kör inte "total förbud" utan DRASTISKT minskning i jämförelse med förut.

Det är protein i sånt man inte tänker att det är protein i tex pasta, mjölk och bröd. Så det behöver inte vara just ägg och massa kött. Kvarg är rätt proteinrikt. Om man är nyfiken tycker jag det är ett bra redskap att kostregistrera under en period (finns bra gratis-appar) så får man en bra bild.

Jag kör proteinpulver också men vet inte om jag kan rekommendera det fullt ut, det känns inte som man blir så mätt av det. Känns rätt processat också med ett pulver med massa sötningsmedel i som det ofta är. Men det är säkert helt okej om man vill ha upp proteinintaget. Dietisten har rekommenderat att äta de proteinkällor jag brukar men öka mängderna.

Här är lite info från Livsmedelsverket bara så vi har en källa till mängderna som rekommenderas:

"Du som är vuxen behöver 0,83 g protein per kg kroppsvikt per dag. Väger du 64 kg behöver du alltså 53 g protein per dag. Äter du 2500 kilokalorier (kcal) om dagen och följer rekommendationen om att få 10-20 procent av kalorier från protein får du i dig 63-125 g protein per dag.
För dig som är över 65 år kan ett större intag av protein motverka minskningen av muskelmassa som kommer när man blir äldre. Proteinet bör bidra med 15-20 procent av energin så att det du får i dig motsvarar 1,2-1,5 g protein per kg kroppsvikt."
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein

Angående förbud och sånt; jag är helt övertygad om att utifall man haft problem med mat, överätning etc så ska man äta onyttigheter emellanåt (kanske något litet varje dag eller ett par gånger i veckan) och verkligen inte förbjuda något. Men det är viktigt, som du skriver, att ha koll på mängderna.
Citera
2024-09-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Jättekul att höra att det fortsätter gå bra för dig, och på 0,5 mg också. Själv var jag kanske lite väl otålig i början och gick upp till 0,75 och 1,0 relativt snabbt.

Träningsbiten tänker jag man kan vänta med tills man gått ner en del som du gjort, men det är bra att komma i gång så man inte tappar för mycket muskelmassa.

Jag jobbar med att bli av med det sista av magen nu och det är inte lätt.
Ja, jag börjar äntligen känna mig lite lättare i kroppen, som att musklerna "orkar med" att bära fram en mer normalt, även att den absoluta stryrkan kanske gått ner lite. Men kroppskontrollen är det viktigaste måttet på styrkan för ett hälsosamt liv tänker jag. Börjar få hopp om att få tillbaka en del spänst och snabbhet som jag hade som yngre. Eller rättare sagt, det har jag fått tillbaka, och hoppas fortsätta åt det hållet för man känner sig ju yngre av det.

Försöker du bli av med mage med bibehållen vikt så att säga, eller tänker du att det är ok att tappa ännu lite vikt? Min plan är att hitta rätt vikt och sedan fixa det "estetiska" så att säga, men det kan vara lite naivt av mig att tro att det går. Jag lägger mitt hopp till ett gammalt rön som säger att kardio-träning kan uppmuntra kroppen att "omfördela" fettdepåer i kroppen med bibehållen total fettprocent. Något jag läste för 20 år sedan som säkert motbevisats och återbevisats 10 ggr om sedan dess, så vem vet...
Citera
2024-09-17, 13:13
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Ja, generellt så verkar det vara enklare i början ju mer övervikt man bär på.

Jag har kommit fram till att jag nog aldrig kan låta BMI styra min målvikt. Jag är helt enkelt inte byggd "rätt" för det. Men jag är spänd på att se om 85 kilo ser ut och känns lika bra som det gjorde för 20 år sedan om/när jag når dit, trots att det motsvarar BMI 28,5 ungefär för min del. Om det stämmer så borde jag ha ca 36% kvar.

Jag börjar också fundera lite i de banorna, att BMI kanske inte är ett klockrent mått för mig heller. Har tränat styrka i många år och när jag var yngre gick jag ned några kilon så att jag låg på BMI 22 (dvs ungefär i mitten av normalviktspannet). Då ville min chef ha ett samtal med mig för att hon var orolig för att jag blivit så smal 😅 Är rätt bred över bröstet, bredaxlad och motsatsen till späd. Så tror jag kanske är normalviktig för att vara jag utifrån min kropp även om jag skulle ha BMI 25 dvs övervikt.
Senast redigerad av Dishy 2024-09-17 kl. 13:15.
Citera
2024-09-17, 15:08
Medlem
Citat:
Försöker du bli av med mage med bibehållen vikt så att säga, eller tänker du att det är ok att tappa ännu lite vikt? Min plan är att hitta rätt vikt och sedan fixa det "estetiska" så att säga, men det kan vara lite naivt av mig att tro att det går. Jag lägger mitt hopp till ett gammalt rön som säger att kardio-träning kan uppmuntra kroppen att "omfördela" fettdepåer i kroppen med bibehållen total fettprocent. Något jag läste för 20 år sedan som säkert motbevisats och återbevisats 10 ggr om sedan dess, så vem vet...

Jag vill väl bli av med det fett jag känner att jag har kvar precis på magen och bryr mig inte riktigt om ifall jag går ner något kilo till i vikt eller inte.

Förhoppningen är att också bygga lite mer muskler så jag får en mer atletisk framtoning. Jag hade relativt lätt att bygga muskler när jag var yngre, så det kanske fortfarande går.
Citera
2024-09-18, 09:15
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:

Håller ett öga på siffrorna varje vecka och är på det stora hela nöjd men behöver börja bromsa ner mig mot 0,5 kg/vecka känner jag. Vet inte riktigt vart min målvikt är än, men tror att den ligger runt 85 kg / 20% viktminskning. Sen borde jag i alla fall stanna upp och utvärdera för så låg vikt har jag inte haft i vuxen ålder ens när jag bitvis tränade och instruerade 7-8 pass i veckan.
Fråga för dig och andra i tråden som har lyckats med stora viktminskningar:
hur reagerar er omgivning och HAR NI BERÄTTAT ATT NI KÖR OZEMPIC?

Själv har jag inte berättat för NÅN om att jag kör den. De som märker att jag blivit smalre förklarar jag att jag äter mindre, avstår från sötsaker och rör mig mer (som allt är sant iofs)

BTW", idag visade vågen -10kg, milstolpe!!! wohooo
Citera
2024-09-18, 09:52
Medlem
Eg0x3s avatar
En liten uppdatering från mig…

Det händer inte jättemycket med vikten.. har 1,7kg kvar till BMI 25

-20 cm runt midja sedan start den 1/5-24
Citera
2024-09-18, 10:47
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
En liten uppdatering från mig…

Det händer inte jättemycket med vikten.. har 1,7kg kvar till BMI 25

-20 cm runt midja sedan start den 1/5-24

Det var inte dåligt uppdatering, -20cm!
Senast redigerad av autostoperka 2024-09-18 kl. 11:33.
Citera
2024-09-18, 12:27
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Fråga för dig och andra i tråden som har lyckats med stora viktminskningar:
hur reagerar er omgivning och HAR NI BERÄTTAT ATT NI KÖR OZEMPIC?

Själv har jag inte berättat för NÅN om att jag kör den. De som märker att jag blivit smalre förklarar jag att jag äter mindre, avstår från sötsaker och rör mig mer (som allt är sant iofs)

BTW", idag visade vågen -10kg, milstolpe!!! wohooo

Grattis till milstolpen 😃

Jag håller det inte hemlig… jag har berättat för ”familj” … om jag inte missminner mig så har nog ingen utanför familjen frågat el sagt något om viktminskningen.

Citat:
Det var inte dåligt uppdatering, -20cm!

Även om inte vågen visar några stora minus längre så är det kul att magmåttet ändå fortsätter att minska.
Jag ångrar att jag inte började mäta stuss/höft från start oxå men sedan 17 juli så har det måttet minskat 3 cm.
Citera
2024-09-18, 12:47
Medlem
Hej, hur kan Ni som INTE har diabetes kunna intaga diabetesmedicin utan att hamna i Hypoglykemi?
Hamnar Ni i under 3-3,5 mmol/l fastesocker. LIVSFARLIGT !

Jag har haft Diabetes 2 sedan 2015 och testat olika sockernedsättande mediciner:
Metformin, Ozempic, Jardience och Touejo. Alla dessa enskilt fungerar så där, MEN Touejo 100enheter/dag är det enda som fungerar bäst på mig.

❌ Metformin skall man ju gå ner i vikt av = Enbart diarré varje dag.
❌ Ozempic = Injektion plus Metformin 2tabletter/dag… hände noll med viktnedgång under 8mån.
❌ Jardience = Injektion plus Metformin 2tabletter/dag… hände noll med viktnedgång.
⭕️ Touejo = Injektion 100enh/dag inget annat. Ligger på snitt 4,5 mmol/l fastesocker STABILT !

Mäter Ni vad Ni har i blodsocker på fastande mage?
Citera
2024-09-18, 14:43
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Ni som INTE har diabetes kunna intaga diabetesmedicin utan att hamna i Hypoglykemi?
Hamnar Ni i under 3-3,5 mmol/l fastesocker. LIVSFARLIGT !
...

Mäter Ni vad Ni har i blodsocker på fastande mage?
jag mäter inte, inget som jag hört att man ska göra
gjorrde blodprov inan och då hade jag 6 mmol/l glukos
Citera
2024-09-18, 15:04
Medlem
Citat:
jag mäter inte, inget som jag hört att man ska göra
gjorrde blodprov inan och då hade jag 6 mmol/l glukos

Okej, var det på fastande mage?

Hur mycket Ozempic tar du per dag eller vecka?

Fungerar det?
Citera
2024-09-18, 15:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Okej, var det på fastande mage?

Hur mycket Ozempic tar du per dag eller vecka?

Fungerar det?
ja, fastande
tar nu 1mg per vecka, hade från början 0,25, sen 0,5 och 0,75
hållit på i 4 månader, -10kg visade vågen idag, så det funkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här