2024-09-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Bara exempel Helge om du tror att mobbing på jobbet beror på antal år på dagens högskola då har du inte fattat mycket. Dessutom är dagens högskola som gymnasiet var förr i tiden
Det påstod jag inte heller det jag däremot ville lyfta fram är att man inte bara kan hämta in någon från gatan för att ersätta oss. Och ska vi hacka på Sveriges Universitet och högskolor är jag gärna på då jag läste 4 år i USA och 2 år i England så har aldrig ens satt min fot inne på något svenskt universitet. Tror inte kollegan gjort det heller då jag är väldigt osäker på om det går att plugga det jag håller på med i Sverige.
Citera
2024-09-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Hör du väl själv hur dumt det låter flytta till kanada pga en idiot.

Arrangera en trafikolycka
Det kanske låter dumt men har inte mycket att förlora här i Sverige just nu ändå så varför inte?
Citera
2024-09-20, 18:02
Medlem
Stör på vilken sätt ?
Citera
2024-09-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Stör på vilken sätt ?
Allt ifrån att ständigt försöka prata med mig när jag sitter i olika möten till att dra ut sladden till skärmen och stänga av min dator medans jag jobbar. Är tur för hans skull att det mesta automatiskt sparas eller går att återställa. Finns många mer exempel men där har du några.
Citera
2024-09-20, 18:19
Medlem
Beror på hur han fungerar i övriga gruppen
Funkar han där så är han anställd för att peta dig

Är det tvärtom så att du fungerar bra i övriga gruppen är det du som är petarn
Senast redigerad av troligengud 2024-09-20 kl. 18:22.
Citera
2024-09-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosabadanka
Allt ifrån att ständigt försöka prata med mig när jag sitter i olika möten till att dra ut sladden till skärmen och stänga av min dator medans jag jobbar. Är tur för hans skull att det mesta automatiskt sparas eller går att återställa. Finns många mer exempel men där har du några.
Skaffa en laptop istället då gör det inget om sladden dras. Borde arbetsgivaren kunna betala
Citera
2024-09-20, 18:23
Medlem
Citat:
Han verkar retard 😀

Vet inte vad göra kanske nån annan här har bra lösning för dig 😔
Citera
2024-09-20, 18:28
Medlem
Citat:
Om du berättar mer konkret vad kollegan gör så tror jag det skulle vara konstruktivt för denna tråd och att folk kan ge mer handfasta råd. Nu finns det lite mer underlag med detta inlägg.

Några tankar jag får:
- Kräv eget kontor, låsbart såklart så att idioten inte kommer in.
- Behöver du jobba med idioten varenda dag? Kan ni ha era arbetsplatser lång bort från varandra?
- Interagera med idioten bara genom epost m.m.

Du har skrivit tidigare i tråden att ni är i princip oersättliga, så du borde ha en stark position att pressa arbetsgivaren på saker.

P.S. Beteendet du beskriver är lätt tillträckligt för att fack/skyddsombud ska kräva åtgärd av arbetsgivaren om det inte upphör omedelbart. Åtgärd skulle kunna vara omplacering av idioten, alternativt skriftliga varningar följt av avskedan om det fortgår (2st varningar sen är idioten rökt skulle nog vara det normala)
Citera
2024-09-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LowSCP
Om du berättar mer konkret vad kollegan gör så tror jag det skulle vara konstruktivt för denna tråd och att folk kan ge mer handfasta råd. Nu finns det lite mer underlag med detta inlägg.

Några tankar jag får:
- Kräv eget kontor, låsbart såklart så att idioten inte kommer in.
- Behöver du jobba med idioten varenda dag? Kan ni ha era arbetsplatser lång bort från varandra?
- Interagera med idioten bara genom epost m.m.

Du har skrivit tidigare i tråden att ni är i princip oersättliga, så du borde ha en stark position att pressa arbetsgivaren på saker.

P.S. Beteendet du beskriver är lätt tillträckligt för att fack/skyddsombud ska kräva åtgärd av arbetsgivaren om det inte upphör omedelbart. Åtgärd skulle kunna vara omplacering av idioten, alternativt skriftliga varningar följt av avskedan om det fortgår (2st varningar sen är idioten rökt skulle nog vara det normala)
Jag ska tänka på det tills nästa gång. Detta är min första tråd här så har nog mycket att förbättra. Dem håller på att se vad dem kan göra åt saken och har blivit lovad att få ett eget kontor. Problemet är att jag behöver prata jobba med honom ibland vilket gör att jag inte kan komma undan helt och hållet vilket både jag och alla runt om mig önskar. Jag har tidigare satt lite press på chef och hr men kanske borde sätta ytligare press dock lite osäker på hur då jag är den med kortast anställningstid har bara varit där i cirka 1,5 år. Facket har blivit inblandat förra veckan och håller på att jobba med det för fullt. Hoppas på att dem ska komma på en bra lösning på allt. Tack så jättemycket för feedbacken
Citera
2024-09-20, 18:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Har pratat med han ett antal gånger om det samt meddelat chefen dock är det i stort sätt omöjligt att göra något åt det då han i stort sätt är omöjlig att ersätta. även andra som klagat. men ska ta det en gång till med han.
Ta en facklig ombudsman till hjälp, först som bollplank och sedan som hjälp att tvinga din arbetsgivare att ta itu med problemet om det behövs.
Och gör det NU, låt det inte växa till sig till något som inte går att hantera på ett civiliserat sätt.

Det här ska du inte längre behöva hantera på egen hand, när du redan försökt reda ut det med personen själv och dessutom tagit upp det med din chef.
Har du något riktigt stöd från dina arbetskamrater, eller är dom fega och bara håller med dig när ingen annan hör på?
Citera
2024-09-20, 18:59
Medlem
Citat:
Jag ska tänka på det tills nästa gång. Detta är min första tråd här så har nog mycket att förbättra. Dem håller på att se vad dem kan göra åt saken och har blivit lovad att få ett eget kontor. Problemet är att jag behöver prata jobba med honom ibland vilket gör att jag inte kan komma undan helt och hållet vilket både jag och alla runt om mig önskar. Jag har tidigare satt lite press på chef och hr men kanske borde sätta ytligare press dock lite osäker på hur då jag är den med kortast anställningstid har bara varit där i cirka 1,5 år. Facket har blivit inblandat förra veckan och håller på att jobba med det för fullt. Hoppas på att dem ska komma på en bra lösning på allt. Tack så jättemycket för feedbacken

Beter sig personen så dampigt mot andra kollegor också, eller är det bara mot dig? Det du beskrev (stänga av datorn under jobb etc) tycker jag kan kategoriseras under mobbing, eller t.o.m. sabotage. Vad tycker din chef/ledning om att personen de facto förstör ditt arbete? Det är ju i förlängningen att förstöra för företaget och borde inte ses med blida ögon, rimligtvis borde det vara anledning till uppsägning.
Citera
2024-09-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ta en facklig ombudsman till hjälp, först som bollplank och sedan som hjälp att tvinga din arbetsgivare att ta itu med problemet om det behövs.
Och gör det NU, låt det inte växa till sig till något som inte går att hantera på ett civiliserat sätt.

Det här ska du inte längre behöva hantera på egen hand, när du redan försökt reda ut det med personen själv och dessutom tagit upp det med din chef.
Har du något riktigt stöd från dina arbetskamrater, eller är dom fega och bara håller med dig när ingen annan hör på?
Facket är inblandat sedan i Måndags och dem har börjat blanda sig i. Hoppas att dem kan hitta eller rent av tvinga fram en lösning på detta. Bland arbetskamraterna har jag ganska bra stöd från dem mesta. Tack så jättemycket för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in