2024-09-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast jag tog fel. Las Palmas var tydligen ursprungliga destinationen.

Nu har förresten "Route forecast" ändrats till Stora Bält på Marine traffic.

Låter bättre än i någon hamn nära Ringhals i alla fall...
Citera
2024-09-20, 18:33
Medlem
flashmaners avatar
Här står att Ruby inte kommer tillåtas gå in i hamnen i Lettland.

Hon borde stoppas där hon är nu tills det är klart vart hon kan gå och tillåtas lägga till.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2358770/ship-with-russian-chemicals-will-not-be-allowed-into-klaipeda-port-pm
Citera
2024-09-20, 18:38
Avslutad
En fråga: några har beskrivit att ammoniumnitrat måste blandas med dieselolja för att bli exposivt. Då undrar jag varför det blandades diesel i Ammoniunnitratet som låg lagrat i port of Beyroth i 6år?

Var det ett terroristattentat? Eller kan Ammoniunnitrat explodera ändå utan att blandas ut med diesel av någon anledning? Finns det nån som är fena på pyroteknik som kan förklara?
Citera
2024-09-20, 18:40
Avslutad
Citat:
Fast jag tog fel. Las Palmas var tydligen ursprungliga destinationen.

Nu har förresten "Route forecast" ändrats till Stora Bält på Marine traffic.

Ja jag såg det på Rapport, men det var en rimlig teori utifrån det vi trodde innan.

Positivt om den går till Stora bält istället så vi slipper den.
Citera
2024-09-20, 18:40
Medlem
Fragtskib har skader på ror, skrue og skrog. ovanlig kombination.
Citera
2024-09-20, 18:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
En fråga: några har beskrivit att ammoniumnitrat måste blandas med dieselolja för att bli exposivt. Då undrar jag varför det blandades diesel i Ammoniunnitratet som låg lagrat i port of Beyroth i 6år?

Var det ett terroristattentat? Eller kan Ammoniunnitrat explodera ändå utan att blandas ut med diesel av någon anledning? Finns det nån som är fena på pyroteknik som kan förklara?

Det blir mycket mer explosivt, lättantändligt, om det blandas med t.ex. diesel.

I sig är det ganska svårt att få det att explodera.

I Beirut var det en brand orsakad av svetsning som utlöste explosionen. Det var alltså redan en olycka innan själva explosionen hände.
Citera
2024-09-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Ryssland var ju (är?) en storleverantör av konstgödsel på världsmarknaden Det är väl så dom "har fått tag på" ammoniumnitratet.

Vad som kan hända är det som drabbade fartyget "Poona" i Göteborgs hamn 1971.
Den var lastad med tunnor med 36 ton aluminiumklorat och 600 ton rapsolja. Alltså betydligt mindre mängder än vad som nu är aktuellt. En järnbalk i lasten stötte dock hål på några tunnor och hela lasten exploderade. Det blev en explosion som sågs vida kring, i formen som en atomexplosion men givetvis mindre.
Jag såg denna olycka "Live" då jag befann mig tillsammans med en pluton på en militär fordonsfärja i farvattnen kring Göta Älvs utlopp. Man förstod att något hade gått åt helvete men inte riktigt vad.
Det finns ganska mycket om denna olycka på nätet. Fyra människor avled i samband med olyckan.
Jag minns den olyckan men befann mig i en annan del av världen vid tillfället. Dock har det talas om den katastrofen på brandkurser och släckledarkurser under decennier. Skillnaden är att Poona var ett "General Cargo Ship" med blandad last i rummen. Ruby är ett bulkfartyg där man inte blandar laster. Jag tror att det är ett säkert förfarande att hon bogseras/går för egen maskin till slutligt mål utan att komma in i svensk zon.
Citera
2024-09-20, 18:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Fragtskib har skader på ror, skrue og skrog. ovanlig kombination.
Då har de ju fan kört på grund, hur skulle det kunna hända annars?
Citera
2024-09-20, 18:52
Medlem
Citat:
Jag misstänker det är en dansk jurisk term som täcker allt.

Om roder och skrov är skadat går det ju inte att bogsera och skruven skulle inte rotera... (om det var skador i självabakdelen av fartyget)
Senast redigerad av Bismaerkt 2024-09-20 kl. 18:55.
Citera
2024-09-20, 18:53
Bannlyst
Citat:
Det var väl norrmännen som sa det tror jag. Sedan kan det vara så att vissa skador har hänt långt tidigare men när man sedan börjar granska så kommer dom fram.
Citera
2024-09-20, 18:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Här står att Ruby inte kommer tillåtas gå in i hamnen i Lettland.

Hon borde stoppas där hon är nu tills det är klart vart hon kan gå och tillåtas lägga till.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2358770/ship-with-russian-chemicals-will-not-be-allowed-into-klaipeda-port-pm
Hon puttrar väl på mot Kaliningrad för egen maskin antar jag.
Citera
2024-09-20, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det blir mycket mer explosivt, lättantändligt, om det blandas med t.ex. diesel.

I sig är det ganska svårt att få det att explodera.

I Beirut var det en brand orsakad av svetsning som utlöste explosionen. Det var alltså redan en olycka innan själva explosionen hände.
Då är det uteslutet att skorven kan gå in på ett reparationsvarv för reparation om inte lasten lossas först, detta eftersom svetsarbeten kommer att ske för att reparera skadorna på skorven.

Då undrar jag vilken hamn som vill åta sig att mellanlagra lasten och vem som pröjsar lossning och sedan lastning igen efter avslutade reparationer? Samt vem som betalar för mellan lagringen.

Det känns som att skepparen inte har en plan för detta utan han tänkar att det får bli som det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in