2024-09-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardinkarom
Jag har använt Yazen.
Då fick man förutom ens läkare, dietist, PT & psykolog man kunde kontakta när som helst. Nu har man någon typ av samlingsperson vad jag förstått det som. Som kan koppla in dietist/psykolog/PT om man behöver. Jag använde inte Ozempic utan en annan sort, men det var lika effektivt för min del. Gick ner 25 kilo på 6 månader. Gick på underhållsdos ett tag men har nu slutat.

Ja, som sagt, det verkar som många väljer Yazen, men jag skulle vilja veta vad som motiverar det högre priset.

Hur fungerar kontakten med personalen? Jag är inte den som gärna pratar med folk hur som helst utan jag är nog ganska introvert av mig. Måste man prata med läkare och sköterskor i tid och otid?
Citera
2024-09-20, 06:42
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Ja, som sagt, det verkar som många väljer Yazen, men jag skulle vilja veta vad som motiverar det högre priset.

Hur fungerar kontakten med personalen? Jag är inte den som gärna pratar med folk hur som helst utan jag är nog ganska introvert av mig. Måste man prata med läkare och sköterskor i tid och otid?

Jag tror Yazen var först och sen har de gjort mycket reklam så därför är de mest kända. Lättanvänd app med ett community i en forumdel finns. Förutom läkare har man en coach och tillgång till dietist och psykolog. Man behöver inte ha kontakt om man inte vill, förutom i början när man blir registrerad och de behöver reda ut om man ska få medicinen eller inte.

Har inte pratat i telefon eller haft videomöten (men man får skicka in helkroppsbild på sig själv i början) utan bara meddelanden via appen. Sen när man väl är "inne" behöver man inte ha kontakt utöver att säga till när man behöver nytt recept.

Men låter som andra alternativ passar dig bättre om du inte behöver de extra tjänster de har.
Citera
2024-09-20, 07:01
Avstängd
Citat:
Enligt tillverkaren håller en öppnad penna i max 6 veckor men om du förvarar den i kylskåpet finns det omfattande internationell erfarenhet av att läkemedlet inte tappar i effekt efter flera månader av användande och det bekräftas också av Yazens egna data. Men du väljer själv om du vill använda den längre än 6 veckor.

Stämmer detta verkligen?
Kan man förvara en öppnad Wegovy flex touch penna i flera månader i kylskåpet utan att den tappar effekt?

Citat:
Du kan använda samma nål flera gånger, och det finns ingen infektionsrisk eftersom nålen är så kort och endast sticks i underhuden. Om du önskar fler nålar, be din läkare om ett recept. Om du vill återanvända nålen, låt den sitta kvar på pennan och sätt tillbaka det stora blå skyddet.

Det här känns ju också lite tveksamt, att återanvända samma nål. Kan någon bringa klarhet i vad det är som gäller.

https://www.yazen.com/se/info/appo-instructions
Citera
2024-09-20, 08:17
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckallyall
Stämmer detta verkligen?
Kan man förvara en öppnad Wegovy flex touch penna i flera månader i kylskåpet utan att den tappar effekt?

Det här känns ju också lite tveksamt, att återanvända samma nål. Kan någon bringa klarhet i vad det är som gäller.

https://www.yazen.com/se/info/appo-instructions

Jag skulle gått efter det som står i bipacksedeln när det gäller förvaring. Oöppnad Ozempic kan man i alla fall ha länge i kylskåp. Ett antal veckor i rumstemperatur (minns inte hur många) ska också gå bra.

Känns inte helt hundra att använda samma nål, vet att andra får recept på extra nålar och att de inte kostar så mycket.
Citera
2024-09-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Jag tror Yazen var först och sen har de gjort mycket reklam så därför är de mest kända. Lättanvänd app med ett community i en forumdel finns. Förutom läkare har man en coach och tillgång till dietist och psykolog. Man behöver inte ha kontakt om man inte vill, förutom i början när man blir registrerad och de behöver reda ut om man ska få medicinen eller inte.

Har inte pratat i telefon eller haft videomöten (men man får skicka in helkroppsbild på sig själv i början) utan bara meddelanden via appen. Sen när man väl är "inne" behöver man inte ha kontakt utöver att säga till när man behöver nytt recept.

Men låter som andra alternativ passar dig bättre om du inte behöver de extra tjänster de har.

Okej, tack! Men då tror jag att DrVikt kanske passar mig bättre trots allt då de är avsevärt billigare och utan bindningstid. Men jag har för mig att det fanns ytterligare någon också som man kanske skulle kolla upp. 🤔
Citera
2024-09-20, 15:33
Avslutad
Går det att få det utskrivet trots att man är normalviktig? Jag har ändock cirka sju kg som jag skulle vilja gå ner för att nå min egna idealvikt, vilket jag såklart kan utan ozempic, men varför inte underlätta för sig själv med lite fuskpiller så att jag kan gå runt mätt även när jag bantar/deffar.
Citera
2024-09-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Går det att få det utskrivet trots att man är normalviktig? Jag har ändock cirka sju kg som jag skulle vilja gå ner för att nå min egna idealvikt, vilket jag såklart kan utan ozempic, men varför inte underlätta för sig själv med lite fuskpiller så att jag kan gå runt mätt även när jag bantar/deffar.

jag blev neka av både yazen och drvikt. 28 i bmi
Citera
2024-09-21, 00:11
Medlem
Jag ser att blodtrycksdoktorn.se också finns, där kostar det bara en hundralapp i patientavgift, men de skriver inte ut Ozempic utan istället Wegovy, om det nu är någon skillnad? Det verkar skilja en del i pris åtminstone. 🤔
Citera
2024-09-21, 10:36
Medlem
Jag tar tirzepatide 1mg
Ser att halveringstiden är 5 dagar.
Vore det inte bättre att ta 0.5mg var 3:e dag istället? Jämnare koncentration och lite mer valuta för pengarna.

Eller är det något annat som inte blir bra av detta?

https://glp1plotter.com/

https://glp1plotter.com/?medication1=tirzepatide&offset_days1=0&dose1=0.5& from1=1&to1=12&frequency1=3.5&compare1=false&lengt h=12&start_date=2024-09-21
https://glp1plotter.com/?medication1=tirzepatide&offset_days1=0&dose1=1.0& from1=1&to1=12&frequency1=7&compare1=false&length= 12&start_date=2024-09-21
Senast redigerad av nxp 2024-09-21 kl. 10:38.
Citera
2024-09-21, 11:24
Medlem
Citat:
Jag ser att blodtrycksdoktorn.se också finns, där kostar det bara en hundralapp i patientavgift, men de skriver inte ut Ozempic utan istället Wegovy, om det nu är någon skillnad? Det verkar skilja en del i pris åtminstone. 🤔

Det är samma sak, men wegovy används bara för viktminskning och går dessutom att få i starkare doser. Ozempic är billigare och går att få i förmånen vilket nog är anledningen till att oseriösa aktörer skriver ut just Ozempic.
Citera
2024-09-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsaknad
Det är samma sak, men wegovy används bara för viktminskning och går dessutom att få i starkare doser. Ozempic är billigare och går att få i förmånen vilket nog är anledningen till att oseriösa aktörer skriver ut just Ozempic.

Ja, jag har börjat läsa mig till lite mer förståelse nu.
Tyckte att blodtrycksdoktorn kändes som ett vettigt alternativ, men tydligen finns inte Wegovy att få tag på i Sverige vad jag förstår. Det ser ut att gå att beställa, men tillgängligheten verkar vara ytterst begränsad och det kostar över 4000 för fyra doser. Känns lite saftigt. 🤔
Citera
2024-09-21, 21:28
Avslutad
Citat:

Jag förklarade ju precis det? Man får mer stöd och hjälp. Man väljer själv om man vill prata med någon utav dem, men kommer du inte förändra hur du ser på mat & ätbeteende kommer du få fortsätta på läkemedel livet ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in