2024-09-12, 12:08
Medlem
Jag köpte på nätet en 8 veckors kur från ett välkänt företag.

Min fråga är: Jag blandade ihop det enligt manualen, dvs fyllde den lilla glasbehållaren med det destillerade vattnet som följde med och nu har det stått orört i kylskåpet i 3-4 månader.

Vågar jag ta det, eller ska jag slänga det och beställa hem nytt?
Citera
2024-09-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Fetton som ser andra äta vad de anser vara skräpmat säger "Titta - han kan äta vad som helst och ändå gå ner i vikt men jag går upp om jag äter det" men missar kanske att personen som går ner i vikt äter bara den där kebabtallriken och dricker något utan kalorier till medans fettot som inte går ner i vikt tar kebabtallriken, dricker läst med socker till (lätt 500 kalorier till), tar en kaka efter 30 minuter (240 kalorier till), snaskar lite godis (400 kalorier till) och avslutar med en kvällsmacka (250 kalorier till) - men det är ju den där kebabtallriken som gör att han är fet!!!

Din attityd är ju så jävla trevlig också då du skriver om fetton med så uppenbart förakt. Tror du att du är en så mycket bättre människa än feta människor? Så många inlägg i den här tråden genomsyras av ett sådant otroligt förakt och nedlåtande attityder.

Själv hade jag normal vikt till jag var ungefär 22-23 år gammal. Sedan har jag mått psykiskt dåligt och det har då alltid varit ett slags cope att äta för att egentligen hantera känslor av ångest.

Det är min vilja att nå en normal vikt. Det har jag försökt flera gånger men det är en ganska stor utmaning då man lagt på sig mycket vikt och kanske inte har så sunt förhållande till mat utan använt det lite på det vis jag här beskrivit.

Det som förvånar mig är varför det är provocerande att personer som är överviktiga eller lider av fetma använder en medicin som underlättar att gå ned i vikt. Det blir liksom något slags helt omotiverad mobbing bara av överviktiga i den här tråden. Skärp dig för faaaan, sluta svulla i dig så mycket bara, bröööl, öhh.

Helt hjärndöda inspel då Ozempic skrivs ut off-label till överviktiga med syftet stt underlätta för patienten att snabbare uppleva mättnadskänslor och kunna kontrollera de portionsstorlekar man lägger upp samt att minska suget att exempelvis köpa godis eller chips.

Vad hade ditt inlägg för syfte mer än än att skriva om fetton och uttrycka förakt?
Citera
2024-09-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Din attityd är ju så jävla trevlig också då du skriver om fetton med så uppenbart förakt. Tror du att du är en så mycket bättre människa än feta människor? Så många inlägg i den här tråden genomsyras av ett sådant otroligt förakt och nedlåtande attityder.

Själv hade jag normal vikt till jag var ungefär 22-23 år gammal. Sedan har jag mått psykiskt dåligt och det har då alltid varit ett slags cope att äta för att egentligen hantera känslor av ångest.

Det är min vilja att nå en normal vikt. Det har jag försökt flera gånger men det är en ganska stor utmaning då man lagt på sig mycket vikt och kanske inte har så sunt förhållande till mat utan använt det lite på det vis jag här beskrivit.

Det som förvånar mig är varför det är provocerande att personer som är överviktiga eller lider av fetma använder en medicin som underlättar att gå ned i vikt. Det blir liksom något slags helt omotiverad mobbing bara av överviktiga i den här tråden. Skärp dig för faaaan, sluta svulla i dig så mycket bara, bröööl, öhh.

Helt hjärndöda inspel då Ozempic skrivs ut off-label till överviktiga med syftet stt underlätta för patienten att snabbare uppleva mättnadskänslor och kunna kontrollera de portionsstorlekar man lägger upp samt att minska suget att exempelvis köpa godis eller chips.

Vad hade ditt inlägg för syfte mer än än att skriva om fetton och uttrycka förakt?

Mitt inlägg var riktat till personen jag citerade och som hade citerat mig innan när JAG påstod att man kan äta en kebabtallrik och fortfarande gå ner i vikt.

Personen jag citerade från början verkade peddla myten om att det finns bra kalorier och dåliga kalorier.

Personligen tycker jag det är bra att Ozempic har kommit och att många får hjälp av medicinen för att få ner i vikt.
Citera
2024-09-12, 17:30
Medlem
Citat:
Mitt inlägg var riktat till personen jag citerade och som hade citerat mig innan när JAG påstod att man kan äta en kebabtallrik och fortfarande gå ner i vikt.

Personen jag citerade från början verkade peddla myten om att det finns bra kalorier och dåliga kalorier.

Personligen tycker jag det är bra att Ozempic har kommit och att många får hjälp av medicinen för att få ner i vikt.

Jag ber om ursäkt, feltolkade dig!
Citera
2024-09-13, 14:14
Medlem
1c9r5s avatar
Har gått från 0,25 till andra veckan på 0,50. Känner ingen effekt längre. Nån som känner igen sig? Hoppas det blir bättre igen, funkade jättebra i början. Sen kom min överätning igång igen (dvs suget, matpratet i huvudet osv som inte fanns under tidigare dos) och jag fastnade i dåligt ätande.

Jag förstår självklart att jag själv måste ta val osv, men jag undrar alltså över känslan. Den som hjälpte till att stå emot, inte vara hungrig eller sugen, bli mätt snabbare och vara mätt längre. Just avsaknad av intresse för mat helt enkelt. DET vill jag ha tillbaka.
Citera
2024-09-13, 19:33
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Har gått från 0,25 till andra veckan på 0,50. Känner ingen effekt längre. Nån som känner igen sig? Hoppas det blir bättre igen, funkade jättebra i början. Sen kom min överätning igång igen (dvs suget, matpratet i huvudet osv som inte fanns under tidigare dos) och jag fastnade i dåligt ätande.

Jag förstår självklart att jag själv måste ta val osv, men jag undrar alltså över känslan. Den som hjälpte till att stå emot, inte vara hungrig eller sugen, bli mätt snabbare och vara mätt längre. Just avsaknad av intresse för mat helt enkelt. DET vill jag ha tillbaka.

Jag hade det nog så, första tiden upplevde jag stark effekt, men misstänker att det kanske mest var pga pepp och placebo. Sen (och fortfarande) tycker jag medicinen mest tar udden av hungern och ibland får jag dagar med mer mättnad trots ätit rätt lite.

Om man haft mycket känsloätning tidigare tror jag att medicinen eventuellt funkar sämre. Tänker att om man förut ätit utan att vara hungrig så har man vant sig vid att ignorera kroppens mättnadssignaler. Så även om medicinen hjälper en att vara mätt så har man en tendens att ignorera det och har kvar mönstret att känsloäta.
Citera
2024-09-13, 19:39
Medlem
Citat:

Givetvis finns det bra och dåliga kalorier. Godis, kakor, läsk enormt med kalorier
Och dåligt med näring
Citera
2024-09-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Givetvis finns det bra och dåliga kalorier. Godis, kakor, läsk enormt med kalorier
Och dåligt med näring

Åter igen - en kalori är en kalori.

200 kalorier från kakor är samma sak som 200 kalorier från kravodlad potatis osv.
Citera
2024-09-13, 20:03
Medlem
Citat:
Åter igen - en kalori är en kalori.

200 kalorier från kakor är samma sak som 200 kalorier från kravodlad potatis osv.

Ja men det ger inte samma energi och mättnadskänsla
Du kommer inte heller se likadan ut i kroppen om du äter
2500 kcal kött fett och potatis
Eller om du nu väljer att äta 2500kcal kakor dagligen

Och eg har du fel, då tex kött drar mer energi att förbränna än tex godis
Citera
2024-09-14, 08:49
Avslutad
Jag har regelbundet köpt från det svenska stället som vanligtvis nämnts i tråden (alltså den som inte är Yazen eller annan onlinedoktor). Upplever att det har varit dålig effekt de senaste 2 beställningarna. Det även när jag har haft uppehåll då toleransen i teorin borde ha sjunkit, eller när jag höjt dosen. Kan det vara sämre kvalité eller hur upplever ni andra som har beställt från samma ställe?
Citera
2024-09-19, 00:09
Medlem
Vad skiljer egentligen de olika bolagen som skriver ut åt?
Jag ser att Yazen t.ex. är nästan dubbelt så dyr som DrVikt. Finns det fler alternativ? Jag har mer eller mindre bestämt mig för att pröva detta efter att ha kämpat mot övervikt i ca 40 år.

Många verkar använda yazen trots att det är mycket dyrare. Jag blir inte klok på detta.
Citera
2024-09-19, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Vad skiljer egentligen de olika bolagen som skriver ut åt?
Jag ser att Yazen t.ex. är nästan dubbelt så dyr som DrVikt. Finns det fler alternativ? Jag har mer eller mindre bestämt mig för att pröva detta efter att ha kämpat mot övervikt i ca 40 år.

Många verkar använda yazen trots att det är mycket dyrare. Jag blir inte klok på detta.

Jag har använt Yazen.
Då fick man förutom ens läkare, dietist, PT & psykolog man kunde kontakta när som helst. Nu har man någon typ av samlingsperson vad jag förstått det som. Som kan koppla in dietist/psykolog/PT om man behöver. Jag använde inte Ozempic utan en annan sort, men det var lika effektivt för min del. Gick ner 25 kilo på 6 månader. Gick på underhållsdos ett tag men har nu slutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in