Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
När räntorna sjunker "blir pengar billigare". Folk tar lån och investerar i tillgångar som förväntas ge bättre avkastning än vad räntan är. Därför tenderar marknader gå upp när räntorna sjunker.
Jämför med när Japan försökte höja sin ränta i somras, och alla (!) marknader kraschade. Detta för att många (för många) har belånat Yen och därför behövde börja sälja av sina tillgångar för att börja lösa sina lån.
Därför sitter Japan i en knivig situation när dom inte kan höja räntan utan att krascha globala marknaderna och då dra på sig massa ovänner.
Pengar blir billigare, men framför allt blir det mer pengar, eftersom det nyskapas pengar för varje nytt lån som en fiatbank utfärdar. Penningmängden kommer alltså att öka igen och slå nya ATH, vilket innebär att det kommer att bli fler dollar per bitcoin, vilket troligen kommer att ge ett högre dollarpris per bitcoin.
Jag tror inte att det kommer att gå att hålla nere priset på dessa nivåer så mycket längre. Vi behöver en lokal topp över 65k, därefter är utbrytningen inom räckhåll.
(Har jag fel så blir det bara längre DCA. Min, och många andras, kan pågå tills vidare.)