2024-09-17, 20:41
Medlem
EgoistNs avatar
Notera det uppenbara juderiet i MSTR.
Bitcoin upp 5,6% på 24-H grafen.
MSTR ned 3%
Citera
2024-09-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag noterar att bitcoindominansen (såsom marketcap.com mäter den) ligger över 57 procent. Något jag skulle vilja se är att denna siffra ökar till över 80 procent och sedan förblir där. Ingen mer betydande "altsäsong" alltså. Då har bitcoin äntligen ridit ut efterverkningarna av blockstorlekstvisten och återställt den naturliga ordningen.
Hur kan du kalla det "återställt" om det alltid funnits "altcoin season"? Betydelsen av "återställt" betyder att det går tillbaka till det som varit tidigare.
Citera
2024-09-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Hur kan du kalla det "återställt" om det alltid funnits "altcoin season"? Betydelsen av "återställt" betyder att det går tillbaka till det som varit tidigare.

Marknaden skulle vara återställd till hur den var typ 2016, innan blockstorlekstvisten började pumpa luft i altcoinmarknaden, menar jag. Vi lever fortfarande i sviterna av denna händelse.

Först pumpades kapital in i olika "nästa bitcoin"- eller "bättre än bitcoin"-projekt. I påföljande cykel pumpades kapital in i förhoppningen att något liknande skulle upprepa sig i form av en altsäsong.

Förhoppningsvis ebbar detta ut i och med denna cykel, vilket torde resultera i en bitcoindominans uppåt 80 procent, i likhet med pre-2016.
Citera
2024-09-18, 18:10
Medlem
hazenectars avatar
Möjligt stoch kryss på g på veckan samt expansion över 20-zonen. Men då krävs det mer bullish pa först

Även rsi ser intressant ut på veckan om vi bara kan få en prisrörelse uppåt som kan initiera ett trendbrott.
Senast redigerad av hazenectar 2024-09-18 kl. 18:35.
Citera
2024-09-19, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Marknaden skulle vara återställd till hur den var typ 2016, innan blockstorlekstvisten började pumpa luft i altcoinmarknaden, menar jag. Vi lever fortfarande i sviterna av denna händelse.

Först pumpades kapital in i olika "nästa bitcoin"- eller "bättre än bitcoin"-projekt. I påföljande cykel pumpades kapital in i förhoppningen att något liknande skulle upprepa sig i form av en altsäsong.

Förhoppningsvis ebbar detta ut i och med denna cykel, vilket torde resultera i en bitcoindominans uppåt 80 procent, i likhet med pre-2016.
Förutom att det var samma sak långt före 2016.

Detta mönster är förövrigt inget unikt för just kryptomarknaden. "Konkurrenter" plockar ofta 5-10% av marknaden i spekulation, och då dessa "konkurrenter" ofta kommer från ingenstans innebär det massiva procentuella ökningar.
Citera
2024-09-19, 07:11
Medlem
TyskFalthares avatar
Även om olika grafer och data visar på att btc bör börja gå uppåt snart, sen halveringen tidigare i år och vad nu.

Kan det rassla till för btc/crypto trots makroläget i usa/världen? USA sänkte ju med två punkter vilket kan tolkas som att läget är ganska extremt där borta, och en recession är inte omöjlig. Även valet bidrar till en massa osäkerhet.

Osäkerhet på ”vanliga” börsen får priserna att sjunka, kan inte tänka mig att btc/crypto mår så mycket bättre utav det?

Trots att kaffesumpen visade det och att jag verkligen vill att det ska börja gå uppåt så säger hjärnan att det kan bli långdraget och att mitten av nästa år är rimligare än imorgon.

Resonerar jag galet fel?

Jag har iallafall gjort om min portfölj och 1/3 ligger nu i crypto, så tankat på ordentligt sedan jag började i maj/juni. Jag är iallafall redo för en uppgång redan imorgon, men tror ingen bryr sig om mina känslor 😭😇
Citera
2024-09-19, 07:19
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Även om olika grafer och data visar på att btc bör börja gå uppåt snart, sen halveringen tidigare i år och vad nu.

Kan det rassla till för btc/crypto trots makroläget i usa/världen? USA sänkte ju med två punkter vilket kan tolkas som att läget är ganska extremt där borta, och en recession är inte omöjlig. Även valet bidrar till en massa osäkerhet.

Osäkerhet på ”vanliga” börsen får priserna att sjunka, kan inte tänka mig att btc/crypto mår så mycket bättre utav det?

Trots att kaffesumpen visade det och att jag verkligen vill att det ska börja gå uppåt så säger hjärnan att det kan bli långdraget och att mitten av nästa år är rimligare än imorgon.

Resonerar jag galet fel?

Jag har iallafall gjort om min portfölj och 1/3 ligger nu i crypto, så tankat på ordentligt sedan jag började i maj/juni. Jag är iallafall redo för en uppgång redan imorgon, men tror ingen bryr sig om mina känslor 😭😇

Bitcoin är en beta på tech.
Citera
2024-09-19, 07:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Resonerar jag galet fel?

När räntorna sjunker "blir pengar billigare". Folk tar lån och investerar i tillgångar som förväntas ge bättre avkastning än vad räntan är. Därför tenderar marknader gå upp när räntorna sjunker.

Jämför med när Japan försökte höja sin ränta i somras, och alla (!) marknader kraschade. Detta för att många (för många) har belånat Yen och därför behövde börja sälja av sina tillgångar för att börja lösa sina lån.
Därför sitter Japan i en knivig situation när dom inte kan höja räntan utan att krascha globala marknaderna och då dra på sig massa ovänner.
Citera
2024-09-19, 08:56
Medlem
Ännu lättare är ju att inse att man mäter i dollar. Så att BTC blir värt fler dollar om dollarn blir värd mindre är ju en direkt relation.

På kortare sikt avgörs dessa fiat-priser alltså mest av vad staterna vill göra med sina fiat. Den långsiktiga planen är ju väldigt tydligt att de vill att sina fiat-valutor ska gå (långsamt) mot ~0 vilket innebär att BTC i den mån det överlever går långsamt mot ~oändlighet, prissatt i fiat. Men periodvis bestämmer stater sig för att försvara värdet av sin fiatvaluta. Och eftersom dollarn har global status som reserve currency kan USA i princip göra detta lite hur de vill.
Citera
2024-09-19, 09:10
Medlem
Citat:

Resonerar jag galet fel?

Börsen i USA hade 2 timmar på sig att reagera igår kväll, men reagerade minst sagt bara milt. Verkar dock blir ett fint uppsving idag. Krypto kommer säkert igång också även om korrelationen techstocks/krypto har minskat på sistone.
Större pengaflöde är ett plus för kryptopriset. Den saken är inget att tjabbla om.
Citera
2024-09-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När räntorna sjunker "blir pengar billigare". Folk tar lån och investerar i tillgångar som förväntas ge bättre avkastning än vad räntan är. Därför tenderar marknader gå upp när räntorna sjunker.

Jämför med när Japan försökte höja sin ränta i somras, och alla (!) marknader kraschade. Detta för att många (för många) har belånat Yen och därför behövde börja sälja av sina tillgångar för att börja lösa sina lån.
Därför sitter Japan i en knivig situation när dom inte kan höja räntan utan att krascha globala marknaderna och då dra på sig massa ovänner.

Pengar blir billigare, men framför allt blir det mer pengar, eftersom det nyskapas pengar för varje nytt lån som en fiatbank utfärdar. Penningmängden kommer alltså att öka igen och slå nya ATH, vilket innebär att det kommer att bli fler dollar per bitcoin, vilket troligen kommer att ge ett högre dollarpris per bitcoin.

Jag tror inte att det kommer att gå att hålla nere priset på dessa nivåer så mycket längre. Vi behöver en lokal topp över 65k, därefter är utbrytningen inom räckhåll.

(Har jag fel så blir det bara längre DCA. Min, och många andras, kan pågå tills vidare.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-19 kl. 09:19.
Citera
2024-09-19, 09:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Börsen i USA hade 2 timmar på sig att reagera igår kväll, men reagerade minst sagt bara milt.
Ett narrativ jag sett kring räntesänkningarna är att 0.5% skulle kunna tolkas att USAs tillstånd är mycket sämre än alla vågade tro, och att det är något som skulle kunna få börserna att reagera negativt trots att det är en stor sänkning.

Jag vet inte hur mycket sanning det skulle ligga i det. Antar att vi får facit kommande dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in