2024-09-17, 11:57
Medlem
Drapåtrissors avatar
När vi inte byggde några murar och öppnade våra hjärtan nu kommer notan!
https://imgur.com/a/hcNvVPp
Citera
2024-09-18, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
15 miljarder läggs på droger i sverige minst..ca 45& är cannabis...Vilka säljer å vilka köper...
kan det ha med gängvåldet att göra tro ?.

Legalisera, ta bort den svarta marknaden och låt vuxna människor vara vuxna.
Citera
2024-09-18, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Legalisera, ta bort den svarta marknaden och låt vuxna människor vara vuxna.
Många som tycker det här men det lär ju aldrig hända.
Citera
2024-09-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det var lösningen? För därefter blev USA lugnt och stillsamt? Den grova kriminaliteten upphörde?

Så här skriver engelska Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States#Crime

Ni som vill släppa cannabisen fri vill kunna knarka lättare. Ni tror förmodligen inte själva på att det skulle minska gängkriminaliteten i Sverige. Och jag tror ni skiter i vilket.
Maffian växte sig stark under förbudstiden. Den var inte alls lika mäktig innan.
Citera
2024-09-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Maffian växte sig stark under förbudstiden. Den var inte alls lika mäktig innan.

Vi hade ju själva någonting som liknade "prohibition" lite grann. Vi hade ju motboken, som kraftigt begränsade svenskarnas rätt att köpa alkohol. Motboken var gällande i Sverige under perioden 1917-1955. Ändå såg man inte någon större tillväxt av kriminaliteten under den perioden.

Hur förklarar du det? Om du menar att samhällets försök att begränsa försäljningen av alkohol eller droger kommer att leda till att kriminaliteten exploderar?
Citera
2024-09-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Svårt att tro att välfärdsbrott är en anledning till mord. Hur ser du den kopplingen.? skulle du fråga en polis så blev nog svaret konkurens om cannabis marknaden.
Det är inte det som avses i mitt tidigare inlägg.
Det blir felciterat, nät du svarar ett delat / flera inlägg på det viset.

Men, det finns naturligtvis en koppling mellan välfärdsbrott, narkotikahandel och våldsutvecklingen i Sverige.
Citera
2024-09-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felsorterad
Det är inte det som avses i mitt tidigare inlägg.
Det blir felciterat, nät du svarar ett delat / flera inlägg på det viset.

Men, det finns naturligtvis en koppling mellan välfärdsbrott, narkotikahandel och våldsutvecklingen i Sverige.
Men hur kopplas välfärdsbrott med mord?
Citera
2024-09-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Var du ens producerad när Reagan och Thatcher gjorde världen till en bra plats att leva på?

Märkligt, var helt säker på att jag besvarat detta inlägg, men hittar inte mitt svar. Måste glömt skicka det.

Nåväl, visst levde jag då i allra högsta grad, jag var dock inte särskilt intresserad av världspolitik måste jag erkänna.
Dock så har ju mycket av effekterna av deras politik visat sig på längre sikt och det finns ju även saker som kommit i dager långt senare, exempelvis Reaganadministrationens stöttande av Saddam Hussein och även det som skulle bli talibanerna. Vore intressant att höra dina tankar kring just de sakerna och de långsiktiga följderna.

Åter till gängvåld så är det som sagt intressant att så många, till synes, intelligenta människor inte ser alla andra faktorer som spelar in. Vore även här intressant att höra dina tankar kring de andra faktorerna och hur de skadar samhället (som vänskapskorruption och nedmontering av välfärd, nedprioritering av fattiga områden etc som jag nämnde i förra inlägget).
Citera
2024-09-18, 23:35
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Du påstår att brottsligheten skulle försvinna i Sverige om vi legaliserade cannabis. För att se om ditt påstående stämmer, sökte jag på nätet efter information om hur brottsligheten har påverkats i delstater i USA som har legaliserat narkotika.

Mexiko har i princip legaliserat cannabis för privat bruk.
Hur har det påverkat gängkriminaliteten i Mexiko?
Okej, då är den debatten avklarad.
Citera
2024-09-19, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995

Mexiko är extremt hårt drabbat av gängkriminalitet och mord. Öppna den här sidan, så ser du ett land i världen markerat i mörkblått på grund av sin extremt höga mordfrekvens - det är Mexiko:

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/murder-rate-by-country

Enligt den här sidan kontrollerar maffian stora delar av Mexiko, där staten inte alls har kontroll.

De kriminellas inkomster i Mexiko kommer från utpressning, människosmuggling, men framför allt från drogsmuggling och droghandel:

Citat:
The United Nations estimates that nearly 90% of cocaine sold in the United States originates in South America and is smuggled through Mexico. Mexico is the largest foreign supplier of marijuana and the largest source of heroin for the U.S. market. The majority of methamphetamine sold in the United States is made in Mexico, and Mexican-run methamphetamine labs that operate north of the border account for much of the remainder.

Citat:
Mexican drug cartels play a major role in the flow of cocaine, heroin, and marijuana transiting between Latin America and the United States.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Mexico

Folk i Mexiko knarkar också mycket själva, vilket säkert bidrar till det begås så många mord i det landet:

Citat:
Marijuana, crack cocaine, methamphetamine, and other drugs are increasingly consumed in Mexico, especially by youths in urban areas and northern parts of the country.

Mexiko är nog det sämsta landet du kan välja om du vill försöka visa att droger inte påverkar brottsligheten i ett land.
Citera
2024-09-19, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
När vi inte byggde några murar och öppnade våra hjärtan nu kommer notan!
https://imgur.com/a/hcNvVPp

Oja! Nu måste staten slippa ansvaret och driva fängelse. Barnmördare som Anders Eklund & co kan lika bra sitta i fängelse som drivs av privata intressen och som skall gå vinst. Staten skall bara sätta kostnadtak vad en barnmördare få kostar i fängelse, sedan kan andra utföra uppdrag att vårda dessa brottslingar.

Det är sjukt att en fängelse plats får kostar ca 3500:- / om dagenm, när det behövs bara ett rum på max 2 m2 och sedan tolalt isolering under straffet, sedan lite matrester. Här kan privata företag göra skillnad. Så gängkriminella och barnmördare få ett straff som biter bättre än våra äckliga lyxhotell till fängelse.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-09-19 kl. 07:11.
Citera
2024-09-19, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995

Tror du ett genom korrupt samhälle med karteller som styr skulle försvinna för man legaliserar cannabis? Sluta spela dum.

Man ska legalisera för det är det ända rätta och ge användarna ett val att köpa lagligt och samtidigt frigöra resurser från polisen så dom kan lägga sin tid på riktiga brott istället, det kan aldrig vara en dålig ide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in