Citat:
Bra poäng! Det startade med mc gängen, och det var mest etniska svenskar i dessa. Märkligt hur folk har glömt detta. Men tror de flesta som skriver inte ens var födda vid den tiden.
Exakt! Har man väl dragits in så är det svårt att bryta och Sverige gör det inte lätt precis, rök en joint = glöm körkort, jobb, + massa böter du inte vill/kan betala osv. Det är lätt att hamna utanför samhället och man blir besviken när man inte är någon gangster och ska hålla på straffas så mycket. Då kanske man börja glida mer in på den kriminella banan , brukar oftast vara att sälja lite droger för att finansiera eget bruk, sen eskalerar det.
Kan säga att ingen som jag växte upp med sa "jag ska bli gangster när jag blir stor" det bara hände för vissa. Men idag är det ett helt annat spel, dagens tonåringar och tom barn (10år) det upp till detta och kan följa sina idoler på instagram och andra medier. Det är sinnesjukt
Exakt! Har man väl dragits in så är det svårt att bryta och Sverige gör det inte lätt precis, rök en joint = glöm körkort, jobb, + massa böter du inte vill/kan betala osv. Det är lätt att hamna utanför samhället och man blir besviken när man inte är någon gangster och ska hålla på straffas så mycket. Då kanske man börja glida mer in på den kriminella banan , brukar oftast vara att sälja lite droger för att finansiera eget bruk, sen eskalerar det.
Kan säga att ingen som jag växte upp med sa "jag ska bli gangster när jag blir stor" det bara hände för vissa. Men idag är det ett helt annat spel, dagens tonåringar och tom barn (10år) det upp till detta och kan följa sina idoler på instagram och andra medier. Det är sinnesjukt
När jag växte upp fanns det gott om unga som såg upp till Tony Montana, intressant att Scarface än idag är en lika stor inspirationskälla, men jag håller med om att det inte alls var lika många som strävade efter ett sånt liv som det är idag. Det beror på många saker, som du sa, sociala medier är en stor stor "bov" i det hela och även olika kulturella uttryck, men jag tror också att den individualism samt den extrema fokus på materialism som finns idag också är stora faktorer.
På "DDR-Sverige"-tiden fanns det betydligt mer kollektivt tänk (det fanns såklart en massa problem då med). Det var "ärofyllt" att vara en hårt arbetande person med ett vanligt jobb och det var mer eller mindre fult att skryta om rikedomar. Idag är det tvärtom, det är fint att skryta om sina rikedomar och det är fult/pinsamt att vara fattig. Många ungdomar föraktar 9-17 jobb, särskilt bland unga killar (och då menar jag både etniskt svenska och med utländsk bakgrund). Unga killar ser upp till Andrew Tate-personer och vill "escape the Matrix" med pengar som största drivkraft.
Staten kan inte förhindra utryck inom musik, film, serier, Youtube eller sociala medier, om man inte vill ha censur men om man ska stoppa allt sådant behöver vi bli Kina eller Nordkorea, vilket jag tror att väldigt få vill. Staten borde fokusera på det vi kan påverka, dvs samarbete mellan myndigheter, förstärkande av polis, socialtjänst, skolor etc. Det finns mycket man kunde göra för den del av skattepengarna som idaggår till privata intressen för några få.
man är en KRIMINELL och måste smyga omkring istället för att vara normal.