2024-09-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja, fastande
tar nu 1mg per vecka, hade från början 0,25, sen 0,5 och 0,75
hållit på i 4 månader, -10kg visade vågen idag, så det funkar

Så bra alltså, Grattis!

Är det som en del säger att man äter mindre, eller är det att förbränningen ökar?

Vad är grejen liksom, som gör att Du gått ner så mycket?

Hur gammal är du och vad vägde du när du började med Ozempic?

Fått ut på recept?

Jag skall ha träff med min Läkare den 1 oktober och vill fråga honom om jag skall börja med Ozempic igen, och i högre dos än 0,5 mg/vecka.
Jag är 180cm och väger 123kilo. Skulle vilja ner till 80kg…(-43kg känns tufft men måste ju)
Citera
2024-09-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Ni som INTE har diabetes kunna intaga diabetesmedicin utan att hamna i Hypoglykemi?
Hamnar Ni i under 3-3,5 mmol/l fastesocker. LIVSFARLIGT !

Ozempic sänker bara ett högt blodsocker, och kan inte ge dig hypoglykemi.
Citera
2024-09-18, 19:39
Medlem
Tjena,
Har idag fått utskrivet Ozempic 0,25 mg för främst min nyupptäckta diabetes typ 2 men man tänker också att den ska ha effekt på min övervikt. Nu verkar den ju dock slut precis ÖVERALLT! Vad gör man då? Kan apoteket "byta" styrka mot en 1 mg spruta och dela upp i 4 eller får man vackert vänta till nästa år (då 0,25 verkar ska komma in igen)?
Senast redigerad av holaunderkjola 2024-09-18 kl. 19:41.
Citera
2024-09-18, 20:20
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holaunderkjola
Tjena,
Har idag fått utskrivet Ozempic 0,25 mg för främst min nyupptäckta diabetes typ 2 men man tänker också att den ska ha effekt på min övervikt. Nu verkar den ju dock slut precis ÖVERALLT! Vad gör man då? Kan apoteket "byta" styrka mot en 1 mg spruta och dela upp i 4 eller får man vackert vänta till nästa år (då 0,25 verkar ska komma in igen)?
Apoteket kan inte, men din läkare kan. Hör av dig och föreslå det.
Citera
2024-09-18, 20:33
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Ni som INTE har diabetes kunna intaga diabetesmedicin utan att hamna i Hypoglykemi?
Hamnar Ni i under 3-3,5 mmol/l fastesocker. LIVSFARLIGT !

Jag har haft Diabetes 2 sedan 2015 och testat olika sockernedsättande mediciner:
Metformin, Ozempic, Jardience och Touejo. Alla dessa enskilt fungerar så där, MEN Touejo 100enheter/dag är det enda som fungerar bäst på mig.

❌ Metformin skall man ju gå ner i vikt av = Enbart diarré varje dag.
❌ Ozempic = Injektion plus Metformin 2tabletter/dag… hände noll med viktnedgång under 8mån.
❌ Jardience = Injektion plus Metformin 2tabletter/dag… hände noll med viktnedgång.
⭕️ Touejo = Injektion 100enh/dag inget annat. Ligger på snitt 4,5 mmol/l fastesocker STABILT !

Mäter Ni vad Ni har i blodsocker på fastande mage?

Jag mäter det regelbundet och det har varit normalt varje gång (läkare kollar mina provsvar).
Citera
2024-09-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Apoteket kan inte, men din läkare kan. Hör av dig och föreslå det.

Tack snälla! Ska ringa om det i morgon. Hon sa dock idag (när vi pratade om att de lägre doserna ofta är slut) att hon inte trodde man kunde dela upp en 1 mg spruta i flera mindre doser. Att dela upp doserna på det sättet, är det något som folk gör på uppmaning av läkare eller gör man så på eget bevåg efter att ha köpt Ozempic själv?
Citera
2024-09-18, 20:43
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Tack snälla! Ska ringa om det i morgon. Hon sa dock idag (när vi pratade om att de lägre doserna ofta är slut) att hon inte trodde man kunde dela upp en 1 mg spruta i flera mindre doser. Att dela upp doserna på det sättet, är det något som folk gör på uppmaning av läkare eller gör man så på eget bevåg efter att ha köpt Ozempic själv?
Det är mycket vanligt att man gör det. Konstigt att din läkare inte vet om det. Är det en färsk läkare? Hade inte behövts i en perfekt värld, men eftersom tillgången på Ozempic är så dålig är det mycket vanligt.
Citera
2024-09-18, 20:57
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Fråga för dig och andra i tråden som har lyckats med stora viktminskningar:
hur reagerar er omgivning och HAR NI BERÄTTAT ATT NI KÖR OZEMPIC?

Själv har jag inte berättat för NÅN om att jag kör den. De som märker att jag blivit smalre förklarar jag att jag äter mindre, avstår från sötsaker och rör mig mer (som allt är sant iofs)

BTW", idag visade vågen -10kg, milstolpe!!! wohooo

Grattis!!

Har en vän som känner till att jag tar det men ingen annan.

Mina föräldrar har säkert noterat att jag gått ned men inte sagt nåt, mest för att de förstått att jag inte gillar prat om kroppar och vikt, vilket i sin tur mest berott på att de sagt lite ofräscha saker. Typ "Anna på jobbet är så DUKTIG som blivit så SMAAAL och FIIIN". När mina barn som närmar sig tonåren hörde dessutom.

Visst att samhället är som det är och det går inte slippa ifrån det (smal = superior human) men bland nära och kära är det ju trevligt om man får en paus från utseendesfixeringen, det har jag som sagt nog av både utifrån och inifrån mig själv.

Fått kommentarer från ett par ytligt bekanta annars och har bara sagt tack då.
Citera
2024-09-18, 21:04
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Det går ju jättebra att göra det, man får köpa till extra nålar bara och ta reda på hur många "klick" du ska ha (tror att 0,25 mg är 18 klick). Vet inte om nålarna kanske också är på recept men det är bara be läkaren skriva ut i så fall.
Citera
2024-09-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det är mycket vanligt att man gör det. Konstigt att din läkare inte vet om det. Är det en färsk läkare? Hade inte behövts i en perfekt värld, men eftersom tillgången på Ozempic är så dålig är det mycket vanligt.

Aah, förstår!
Nja, hon är inte så färsk men är i grunden hematologläkare men stafettar på vårdcentralen.
Hon sa att hon egentligen inte har någon erfarenhet av Ozempic men, hoppas hon kan fråga någon annan då.
Citera
2024-09-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det går ju jättebra att göra det, man får köpa till extra nålar bara och ta reda på hur många "klick" du ska ha (tror att 0,25 mg är 18 klick). Vet inte om nålarna kanske också är på recept men det är bara be läkaren skriva ut i så fall.

Tack snälla för svar!
Citera
2024-09-18, 21:09
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Har fått 1 mg penna o läkaren på drV har sagt hur många klick jag ska räkna vid alla doser under 1 mg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in