Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Det är inget att be om ursäkt för, du är dessutom en av mina favoriter här inne. Inga problem.
Det här fallet altså.. det är så jävla tydligt att SE ljuger, frågan är
varför han ljuger. Jag har en short list över möjliga svar.
En mycket kort lista, typ mytoman eller mördare.
Fint att du inte tog illa upp.
Jag har själv varit väldigt inne på SE som ensamagerande GM, främst mellan 2018 och 2022. Så jag är ju inte dummare än att jag förstår att folk fascineras över uppslaget, och rent av håller honom som misstänkt av olika grad. För nog uppträdde han i perioder misstänkt, mycket av det han ägnade sig åt inledningsvis efter mordnatten ger ju som bekant huvudbry.
Varför han uppförde sig som han gjorde kan man ju bara spekulera i. Något facit kring hans beteende finns ju inte, och kommer sannolikt aldrig att presenteras, tyvärr. För egen del tror jag han mest var en rätt kantstött person med en hel del svåra trauman i uppväxten och en del misslyckanden som vuxen, som formade honom. Därav hans sjuka törst på uppmärksamhet, fix idé om att få delta i utredningen. Han må ha hyst ett Palmehat, men det var det ju många som gjorde. Det finns mig veterligen ingen dokumenterad sådan som som berättar att han bar på ett sjukligt och innerligt hat mot Palme. Kanske är det som exfrun yttrade i förhör och till TP gällande det utbredda Palmehatet som trots allt florerade i landet under främst åttiotalet? Han "hatade" inte Palme mer än vad ca 50% av övriga befolkningen gjorde. Palme var ju milt uttryckt en vattendelare av sällan tidigare mått sett.
Professorn i psykiatri Henrik Anckarsäter är väl den person som i mitt tycke har skrivit de mest seriösa och objektiva texterna om SE. Han tog väl del av utredning och böcker om SE och gav sin - i mitt tycke skarpa - syn på SE som både eventuell mördare och som vittne. Han säger väl varken bu eller bä i skuldfrågan, vilket är positivt. Han presenterar även olika teorier kring varför SE
Henrik Anckarsäter om SE:
https://anckarsater.blogspot.com/sea.../Skandiamannen