Citat:
Ursprungligen postat av
NegerKolleger
Hur mycket blir det i fängelse om någon anmäler mig för att ha dödat måsar med luftgevär, alltså om jag skulle åka dit på det? Det är väl djurplågeri?
Tänker att jag vill skjuta ett par stycken i skallen med luftgevär. Hur får man tag på luftgevär? Kan jag det som privatperson? Dör måsarna direkt om jag prickar dom i skallen?
Blir det svårt att sikta och ta dom tror ni? Tänker att jag ska göra det genom mitt eget fönster.
Med tanke på hur du skriver om det hela, "vart får man tag i luftgevär, få äga som privatperson? Dör de direkt av huvudskott" osv, säger mig att du inte borde skjuta på fåglar för du kommer endast skadeskjuta dem och skapa ett stort lidande för dem.
Men om du nu tvunget måste göra detta så bör du ha en bössa med minst 200m/s i utgångshastighet, samt spetskulor. (Går oftast rätt igenom fågeln)
Se till att geväret är väl inskjutet så du inte skadeskjuter stackarna.
Jag "jobbade" hos en väns gård för några år sedan, eller hjälpte till då och då rättare sagt, och hade i uppgift att rensa byggnader och liknande på måsar, duvor och skator.
Man insåg snabbt vikten av att ha ett bra sikte och veta vad man gör. Man släcker ju ändå trots allt liv. Inget roligt att göra direkt men det måste göras om de förstör för verksamheten i sig.
Edit: varför vill du skjuta fåglar? Det är jävligt onödigt så vidare de inte förstör för dig.. att skjuta de för nöjes skull är djurplågeri och bara allmänt efterblivet.