2024-09-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Beror väl på hur långt det är emellan trafikljusen.
Men att köra så pass fort i ett tätbebyggt område är inte lagligt om man läser lagen och definitivt inte innan ett övergångsställe.
Kör du på någon fotgängare i 70 km/h är denna person helt säkert död.
Och för dig väntar ett straff, det kallas vårdslöshet i trafik och om personen
dör vållande till annans död.

Hur kommer det sig att den tillåtna hastigheten är 70 och inte 50?
Citera
2024-09-16, 20:21
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Hur kommer det sig att den tillåtna hastigheten är 70 och inte 50?

Därför att det är en riksväg, Transportstyrelsen har rekommenderat denna hastighet vilket länsstyrelsen tillstyrkt. Om det är rätt är en annan fråga.
Citera
2024-09-16, 20:23
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Ja råkade ut för det idag, du vet dom som går mot ett övergångsställe(Obevakat) Men tar snabbt vänster fast det ser ut som dom är på fram, kollar höger först också.

Vi pratar om en mormor eller farmor med barnbarn, jag saktade inte ner allt för mycket men släppte dom inte heller och då vek farmor ut tittandes till höger och jag va säkert 15_20 meter ifrån.

Såna idioter hatar jag verkligen, tillomed min son på 11 undra varför dom inte stanna och såg till så bilen saktade in
Det är otäckt när det händer och orsakar osäkra trafiksituationer, när fotgängare har ett kroppsspråk som säger en sak men gör tvärtom.

Sådana personer har garanterat aldrig kört bil och tror att bilförare är tankeläsare.
Citera
2024-09-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det är otäckt när det händer och orsakar osäkra trafiksituationer, när fotgängare har ett kroppsspråk som säger en sak men gör tvärtom.

Sådana personer har garanterat aldrig kört bil och tror att bilförare är tankeläsare.

Ja jag tror många dödliga också

Just äldre då också med barn, tror jag läst om många som blivit nermejade vid just övergångsställen

Nu kanske detta blev lite oft, men belyser iaf övergångställen och risker
Senast redigerad av Jaay 2024-09-16 kl. 20:37.
Citera
2024-09-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Därför att det är en riksväg, Transportstyrelsen har rekommenderat denna hastighet vilket länsstyrelsen tillstyrkt. Om det är rätt är en annan fråga.

Jag förstår att hastigheten på platsen är skälig. Min fråga var riktad till den jag citerade 😉
Citera
2024-09-16, 20:40
Medlem
Citat:
Jag förstår att hastigheten på platsen är skälig. Min fråga var riktad till den jag citerade 😉

Ja Det är avskärmande bullerplank längs sträckan en bra bit fram, framför bostäder tror det kan vara det som möjliggör 70khm, sätter inte reglerna. bara gissar
Citera
2024-09-16, 20:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustanbo
Fast där har du fel. Dem kan ändra rubricering efteråt. Dem gör alltid såhär för att kunna använda sina resurser
Har jag skirivit att de inte kan ändra?!
Så hur läser du egentligen?

Just nu är det rubricerat som vålllande till annans död!
Herregud vad tröga vissa här är!
Citera
2024-09-16, 20:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Hela Huddingevägen, även Örbyleden, har bevakade övergångsställen och 70km/h.
Finns förmodligen fler vägar i områden, men kommer på dessa 2 på rak arm.
Jag har redan fått till mig att det var 70 km/h.
Citera
2024-09-16, 20:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustanbo
Ne men då kan man gå ut var som helst. 110 väg inga problem. Bara traska ut. Regler gäller inte gående
Var finns det ett bevakat övergångställe där det är 90km/h i hastighet?
Citera
2024-09-16, 20:52
Medlem
Citat:
Nu hände ju olyckan mitt i natten så föraren kände kanske inte att han/hon behövde anpassa hastigheten till omgivningen. Gatorna kanske var folktomma?
Det är en riksväg där man kör 70, man får verkligen hoppas att de är ”folktomma” alla tider på dygnet.
Citera
2024-09-16, 20:55
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Beror väl på hur långt det är emellan trafikljusen.
Men att köra så pass fort i ett tätbebyggt område är inte lagligt om man läser lagen och definitivt inte innan ett övergångsställe.
Kör du på någon fotgängare i 70 km/h är denna person helt säkert död.
Och för dig väntar ett straff, det kallas vårdslöshet i trafik och om personen
dör vållande till annans död.
Platsen och området omkring där det hände är inte ett tätbebyggt område. Ett tätbebyggt område är när de som bor, bor nära en väg vilket inte är fallet här.

Bashastighet;

Tättbebyggt område: 50 km/h
Detta gäller inom städer och samhällen där det finns många korsningar, fotgängare, cyklister och andra fordon. Målet är att öka säkerheten genom att hålla hastigheten låg i områden med mycket aktivitet och potentiella faror.

Utanför tättbebyggt område: 70 km/h
Detta gäller på landsbygden och vägar utanför tätorter där det är färre korsningar och mindre aktivitet, men ändå viktigt att hålla en säker hastighet för att undvika olyckor.

https://www.teoriappar.se/ordlista/bashastighet/
Citera
2024-09-16, 21:03
Medlem
Citat:
Har jag skirivit att de inte kan ändra?!
Så hur läser du egentligen?

Just nu är det rubricerat som vålllande till annans död!
Herregud vad tröga vissa här är!

Men det är som misstänkt mord, så man får loss resurser. fan du verkar helt tappad.

Skulle jag cykla in i någon som hoppar ut framför mig så blir det misstänkt vållande till kroppsskada

vålllande till annans död
Det är ju fortfarande misstänkt, nu har bumbibjörnarna infekterat dig en 47 gång i tråden

Annars är personen dömd och allt är löst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in