2024-09-16, 16:37
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns väl fler bilmärken än VW inom koncernen? Skoda, SEAT, Audi, Porsche, Bentley (DKW, NSU, Horch, nåja )

Bara i Brasilien har VW drygt 20 000 anställda, i Kina drygt 13 000, Tjeckien 22 000 o.s.v
Det är helt riktigt, men det var just därför jag skrev "koncernen". Det är koncernen (Volkswagen AG) och inte bilmärket Volkswagen som tydligen överväger att både sparka personal och lägga ner fabriker och att skjuta in mer pengar i Northvolt, som man äger en bit av. Och eftersom jag känner tyskar rätt väl så kan jag tänka mig vad reaktionerna kommer bli på det.
Citera
2024-09-16, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är mycket som »glöms«, medvetet utelämnas eller helt enkelt övergår deras förstånd. Ser på YT och EFN-kanalen att de nu är chockade över hur snabbt det går utför med Northvolt och att det skulle kunna påverka andraföretag där Harald Mix är inblandad. Ja, men vad fan varför har ni inte tänkt så tidigare??? Det är nu som grupptänkandets låsningar visar sig och de som påstår sig kunna något om ekonomi visar sig vara helt fast i konsensustänkande.

Ser att AP-fonderna nu »dumpar« kinesiska företag för att riskerna är för stora. Hur var det med den tunga satsningen i Northvolt då, var den väl övertänkt och en bra förvaltning?

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ap-fonderna-dumpar-kinesiska-bolag-risken-har-blivit-for-hog?fbclid=IwY2xjawFVGmRleHRuA2FlbQIxMQABHb UlQPxpJVU76bpLLIJhbK94bNYbB62iH4rN_fhmi4ebwJcDYVjc F10APQ_aem_tiN-rZcOV2tOHfwf7FuvlQ

VW överväger att stödja Northvolt, men borde kanske tänka på sin egen ekonomi i stället:

https://www.affarsvarlden.se/artikel/volkswagen-stodjer-fortsatt-northvolts-produktionsplaner

Tackar för bra länkar.
Gillar lite av vad en journalist kommer fram till som faktiskt stämmer på varenda punkt.

Dagens Industris politiska redaktör “efterlyser en saklig debatt om batteritillverkarens framtid”. Ja, det vore bra. Och jag håller med om att Europa behöver ha batterifabriker för att inte sitta i knät på Kina.

Dessvärre vet jag inte hur Europa ska få livskraftiga batteritillverkare på plats. Däremot tror jag mig veta hur man känner igen ett bolag i kris och vad som brukar känneteckna en inkompetent ledning. Exempelvis:

Produktionsproblem
Kvalitetsbrister
Missnöjda kunder
En osäker arbetsplats
Förtvivlade anställda
Styrelseledamöter som smiter undan
En VD som gömmer sig
Är det rätt att använda skattepengar eller folks pensioner för att “rädda” sådana bolag? Om Northvolt ska överleva så måste mycket ändras.
Förmodligen behöver det rensas rejält i båda balansräkning, ägarlista och koncernledning. //

Källa: https://www.affarsvarlden.se/kronika/northvolt-kan-inte-overleva-med-nuvarande-agare
Citera
2024-09-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det är helt riktigt, men det var just därför jag skrev "koncernen". Det är koncernen (Volkswagen AG) och inte bilmärket Volkswagen som tydligen överväger att både sparka personal och lägga ner fabriker och att skjuta in mer pengar i Northvolt, som man äger en bit av. Och eftersom jag känner tyskar rätt väl så kan jag tänka mig vad reaktionerna kommer bli på det.

Inget beslut om finansiellt stöd från Volkswagen ännu.

"Northvolts storägare Volkswagen uppger sig stödja bolagets ”industriella upprampning”, enligt Bloomberg. Huruvida biljätten är beredd att investera ytterligare i Northvolt för att rädda bolaget framgår dock inte."

https://www.di.se/live/vw-stottar-northvolt-men-inget-besked-om-finansiellt-stod/
Citera
2024-09-16, 17:25
Medlem
Tjackmosters avatar
Antar att detta är ett svar på MP:s uttalande tidigare idag?
Citat:
Kristersson: Staten ska inte gå in i Northvolt
Det är inte aktuellt att staten kliver in som ägare i den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt, enligt Ulf Kristersson (M). Han är ännu tydligare i frågan än vad hans finansminister var förra veckan.

”Just nu ligger bollen helt hos Northvolts ägare”, säger statsministern.

Och i den här frågan har han Socialdemokraterna med sig.
https://www.di.se/nyheter/kristersson-staten-ska-inte-ga-in-i-northvolt/
Citera
2024-09-16, 17:31
Medlem
funfs avatar
NV är ett luftslott alltid varit. Många av dessa gröna satsningar är bara ett sätt att sno kapital.

H2GS är samma.

Aldrig funnits några planer producera tillräckliga mängder för att göra vinst.

Samma ägare bakom.
Citera
2024-09-16, 19:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Inget beslut om finansiellt stöd från Volkswagen ännu.

"Northvolts storägare Volkswagen uppger sig stödja bolagets ”industriella upprampning”, enligt Bloomberg. Huruvida biljätten är beredd att investera ytterligare i Northvolt för att rädda bolaget framgår dock inte."

https://www.di.se/live/vw-stottar-northvolt-men-inget-besked-om-finansiellt-stod/

DI citat.

" Northvolts storägare Volkswagen uppger sig stödja bolagets ”industriella upprampning”, enligt Bloomberg. Huruvida biljätten är beredd att investera ytterligare i Northvolt för att rädda bolaget framgår dock inte.

Uppdaterad: 16 september 2024, 16:23
Publicerad: 16 september 2024, 15:56 "

VW stödjer som en präst i en svår stund. Inget tal om pengastöd. De har ju annullerat sina beställningar...

Går de in med deg, så blir koncernspråket tyska. Gissar VW tar över till 100% i så fall.

Sedan sätter de in sina egna chefer och styr upp verksamheten. Tysk effektivitet och precision. Slut på vimsighet och oklarheter framgent.

Northvolt byter namn till VolksVolt...

Helägt bolag till VW Group.

Så säger kristallkulan idag.
Senast redigerad av Mullret 2024-09-16 kl. 19:47.
Citera
2024-09-16, 20:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
DI citat.

" Northvolts storägare Volkswagen uppger sig stödja bolagets ”industriella upprampning”, enligt Bloomberg. Huruvida biljätten är beredd att investera ytterligare i Northvolt för att rädda bolaget framgår dock inte.

Uppdaterad: 16 september 2024, 16:23
Publicerad: 16 september 2024, 15:56 "

VW stödjer som en präst i en svår stund. Inget tal om pengastöd. De har ju annullerat sina beställningar...

Går de in med deg, så blir koncernspråket tyska. Gissar VW tar över till 100% i så fall.

Sedan sätter de in sina egna chefer och styr upp verksamheten. Tysk effektivitet och precision. Slut på vimsighet och oklarheter framgent.

Northvolt byter namn till VolksVolt...

Helägt bolag till VW Group.

Så säger kristallkulan idag.

Min tilltro till Tyskland är lika med noll efter deras politiska kollaps med att dogmatiskt lägga ner kärnkraft och hur deras bilföretag tidigt växlade in på spåret att snabbt övergå till att bara satsa på elbilar. Hur korkade är dessa företagsledare egentligen? De har fått backa, men de som fattade dessa beslut borde befrias från allt som heter företagsledande.

Hela den gröna omställningen är ett gigantiskt missgrepp. Det är ett försök att föra in oprövad teknik innan den är färdigutvecklad. Nollan Ursula von der Leyen och hennes anhang har lurats upp på läktaren av konsulter som tutat i dem att statlig industripolitik i gigantisk skala kan transformera samhällen. Vad som händer när det sker är ju tvärtom så att riskbeteenden ersätts och önsketänkande blir ledstjärnan.

När jag hör nollan använda uttrycket Europe's 'man on the moon' moment tuggar jag nästa fradga. Månlandningarna (började 1969 och slutade 1972) var enskilda företeelser utan något produktivt inslag. Att använda den jämförelsen i samma andetag som »grön omställning« är så huvudlöst att det saknas ord.

Northvolt är ett tydlig exempel på varför det inte fungerar. VW bör inte ens fundera på att ta över.
Citera
2024-09-16, 20:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera, skriver Lars på bloggen.

Det ser bara ut så med Lars konspiratoriska ögon. "Misstänka att avsikten är att sänka Northvolt". Jo tjena, låter på pricken som något en författare av kioskdeckare fantiserat ihop. För normala människor ser det snarare ut som en genomgående brist på kompetens på alla nivåer hos Northvolt, precis i linje med vad man kan förvänta sig.
Citera
2024-09-16, 22:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Scania liksom VW sitter nu i skiten och försöker hålla god min i elakt spel. De har alltså inte fått batterier enligt överenskommelse och därför i sin tur inte kunnat leverera tusentals lastbilar. Dessa kunder kanske ska vara glada för jag tror inte ett smack på lastbilar med el för rationell drift i en verksamhet.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/scania-ceo-says-committed-northvolt-despite-cutbacks-delivery-issues-2024-09-16/
Citera
2024-09-16, 23:25
Medlem
Underbart, den här gröna blåsningen kollapsar. Hoppas elbilar, solceller och vindkraft snart blir synade. Kärnkraft ska det vara.
Citera
2024-09-17, 00:01
Medlem
Ryktet på stan är att Northvolt försöker sälja av delar av verksamheten. För att sälja den sämsta skiten kommer man som plåster på såren skicka med mer välfungerande enheter också.

Peter Carlsson själv ska vara högst inblandad i denna process och även drivande.
Citera
2024-09-17, 00:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Lars Wilderäng/Cornucopia påstår i morgonens inlägg att Northvolt fått defekta maskiner levererade av den kinesiska tillverkaren Wuxi Lead och att det är därför produktionen inte kommit igång: https://cornucopia.se/2024/09/borsveckan-inleds-blandat-i-asien-northvolt-blast-av-kinesisk-storleverantor-rakna-med-att-kina-kope r-konkursboet/

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det ser bara ut så med Lars konspiratoriska ögon. "Misstänka att avsikten är att sänka Northvolt". Jo tjena, låter på pricken som något en författare av kioskdeckare fantiserat ihop. För normala människor ser det snarare ut som en genomgående brist på kompetens på alla nivåer hos Northvolt, precis i linje med vad man kan förvänta sig.

I en av de andra Northvolttrådarna var det en person som jag har för mig var insider som sa att ett problem var att den inköpta utrustningen inte var CE-märkt, och att man därför hade fått försöka fixa CE-märkning själva. Det är en typisk sådan sak som via viskleken kan ha muterat till "defekta maskiner".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in