2024-09-16, 07:47
Medlem
Det är vanligt att operatörer har ett mindre hack i nätverkstrafiken mellan 02 och 06, är väl interna system som underhålls eller uppdateras. Till och med molntjänster som AWS och Azure har jag sett dessa störningar på internt i övervakningssystem. Dock bara uppemot tio sekunder.
Citera
2024-09-16, 16:06
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htg500
jag har märkt nu i flera veckor att mitt wifi kopplar bort internet uppkopplingen varje natt som jag har suttit vid datorn kl.02.06. och det gör jag som oftast.
själva routern lyser som den ska.
det tar allt från någon minut till flera minuter att få igång internet igen.

undrar om någon känner igen detta och kanske kan säga vad som händer?

jag har inte jättebra erfarenhet av telenors kundtjänst så jag vill gärna undvika att ringa dom om det går.

jag har inte möjlighet att byta bolag. jag är påtvingad telenor i 4 år till av min hyresvärd.

Vad är det som säger att detta har med Telenor att göra? Kan det inte vara någon "regel" som lagts in i routern/brandvägg eller vad som helst, som automatiskt gör att något händer? Omstart, avstängning eller något?
Citera
2024-09-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag har haft Telenor och deras routrar i typ fem sex år, aldrig haft ett problem.

Då du nämner att wifi't spökar, kan det inte vara så att det är något i din dator/smartphone som spökar och ställer till det? Har du provat att helt återställa datorn? Detta brukar jag ofta (min erfarenhet) innebära att man får bukt med diverse problem.

jag har iofs en ny dator som jag har planerat att installera om.
mycket skit i den som kommer från fabriken och windows 11 verkar inte vara en hitt.
får se vad som händer när jag gjort det.
Citera
2024-09-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Har du kollat om det är din router som gör söker efter uppdateringar och eventuellt installerar dem? Jag har satt min router på att göra det vid 3 tiden.
Det borde iof inte innebära att du tappar uppkopplingen vaje natt i flera minuter. Men det kan vara värt att kolla och slå av automatiskt sökning eftet uppdateringar om du har det på.

visste inte att detta fanns.
men det borde ju inte stänga av internet?
hur kollar jag detta?
Citera
2024-09-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Dina föräldrar kanske lagt in ett program för att begränsa din skärmtid. Är de Liberaler?

nää. jag är vuxen så mina föräldrar styr inte mitt internetanvändande.
Citera
2024-09-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Du snackar skit, varför posta om saker du har noll koll på?

TS, det är omöjligt att avgöra vad felet är baserat på det du skrivit i tråden. Det du först och främst kan göra är att testa med en annan router eller koppla in datorn direkt i fiberdosan och således inte använda routern alls. Kvarstår problemet så är det rimligen något fel hos Telenor, då får du kriga med deras kundservice.

Har du koll på hur nätverk fungerar kan du köra Wireshark och dumpa trafiken för att se vad som händer och skicka dumpen till Telenors tekniker.

en annan router har jag inte men visst jag kan prova sladden.
undvikit det pga bökigt.
Citera
2024-09-16, 16:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
jag har iofs en ny dator som jag har planerat att installera om.
mycket skit i den som kommer från fabriken och windows 11 verkar inte vara en hitt.
får se vad som händer när jag gjort det.

Håller med om fabriksnya datorer. Windows 11 innebar en del problem för mig, surfar man runt på nätet verkar den ha ett gäng barnsjukdomar, så jag kör Windows 10 igen. Hjälper det inte att återställa eller installera om är det väl bara att ringa supporten på Telenor. De brukar vara duktiga och hjälpsamma, när man väl kommer fram vill säga.
Citera
2024-09-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vad är det som säger att detta har med Telenor att göra? Kan det inte vara någon "regel" som lagts in i routern/brandvägg eller vad som helst, som automatiskt gör att något händer? Omstart, avstängning eller något?

jag visste inte att detta fanns förrens jag läste svaren här.

hur kollar jag detta?
Citera
2024-09-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med om fabriksnya datorer. Windows 11 innebar en del problem för mig, surfar man runt på nätet verkar den ha ett gäng barnsjukdomar, så jag kör Windows 10 igen. Hjälper det inte att återställa eller installera om är det väl bara att ringa supporten på Telenor. De brukar vara duktiga och hjälpsamma, när man väl kommer fram vill säga.

ja, jag tänkte jag skulle se om det blir bättre överlag med att installera om win11.
utforskaren som jag använder rätt mycket blir jag tokig på. googlade igår på det och det verkar vara ett problem med bl.a med att det går långsamt. men det är även funktionerna jag stör mig ordentligt på.
funkar inte en ominstallering så provar jag nog win10 ist. har mest läst bra om det.

telenor support är skit rent ut sagt.
jag har varit påtvingad telenor i ett år nu och det har varit problem från start.
tacka vet jag bahnhof som jag hade innan. allt funkade och de ytterst få gånger man behövde ringa till support så löste dom problemet snabbt.
Citera
2024-09-16, 16:41
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
ja, jag tänkte jag skulle se om det blir bättre överlag med att installera om win11.
utforskaren som jag använder rätt mycket blir jag tokig på. googlade igår på det och det verkar vara ett problem med bl.a med att det går långsamt. men det är även funktionerna jag stör mig ordentligt på.
funkar inte en ominstallering så provar jag nog win10 ist. har mest läst bra om det.

telenor support är skit rent ut sagt.
jag har varit påtvingad telenor i ett år nu och det har varit problem från start.
tacka vet jag bahnhof som jag hade innan. allt funkade och de ytterst få gånger man behövde ringa till support så löste dom problemet snabbt.

Aha, ja erfarenheterna kan ju variera. För mig har Telenor fungerat. Men jag har å andra sidan inte haft några allvarliga bekymmer som gjort att jag behövt haft med dem att göra.

En återställning eller ominstallering kan göra underverk för en dator om den trilskas. Hoppas det löser sig med allt .
Citera
2024-09-16, 22:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
jag visste inte att detta fanns förrens jag läste svaren här.

hur kollar jag detta?

Kolla hur du kommer åt routerns inställningar. Vanligtvis kan du gå till en webbläsare och gå in på IP 192.168.1.1, men det kan också vara en annan IP adress.
Och då kommer du in i gränssnittet på routern med alla inställningar. Där kan du exempelvis göra en reset på den.

Men det kan finnas andra vägar in i inställningarna. Kolla i manualen för routern.

För jag skulle nog vilja påstå att om det sker en omstart eller liknande exakt samma tid varje dag/natt, vecka ut vecka in, så är det rimligen en lokal inställning som spökar och inte Telenors tjänst.

Kolla också inställningarna för Windows-brandväggen etc. i det fall datorn alltid står på när avbrottet sker.
Citera
2024-09-16, 22:30
Medlem
PeterNosters avatar
TS är ett troll. Ingen människa kan vara så här dum. Jo, en del av er verkar faktiskt vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in