2024-09-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det hela var en intrikat historia väl dold i en mörk och svårbedömd tid och miljö.

Jag skulle säga att spåren till finnromer/tattare/resandefolk blev en ögonöppnare som gav djupare förståelse åt fallet. För sen när gypsybrevet publiceras i tråden bekräftas det hela och mycket väsentligt med det. Det blir, tillsammans med alla år av gräv i och utanför tråden, den helt avgörande biten till att kunna knyta ihop fallet med.

Hade det inte varit för modet gypsy-killen hade som skrev brevet hade vi aldrig lyckats lösa det.

Otrolig fantastiskt bedrift alla som bidragit, inte minst till dig Eremona!

Och kattmorfar för sista avgörande bitarna i materialet!

Ju mer jag tänker på det, desto mer logisk blir färden från båten till Eugeniavägen.

Om C avled på båten, var Eugeniavägen faktiskt en naturlig destination, för att hämta fordon, plastsäckar osv. För två berusade/påtända personer som nyss fått ett lik på halsen och kände till Eugeniavägen, var nog valet enkelt.

Det var bara två kilometer dit. Joggar man, tar det bara 15-20 minuter att ta sig dit.

OM scenariot i brevet är korrekt, får vi också en förklaring till den röriga dumpningsproceduren.

Det verkar ha varit ett jäkla lallande hit och dit.

Kvarlevorna på FP2 var i bättre skick än kvarlevorna på FP1, vilket är helt absurt. Och så har vi den konstiga tunnan, som hittades 20 meter från FP2. Den bör höra till brottet ifråga. Men varför var den tom?

Om vi tänker oss att två stressade, påverkade idioter pendlar mellan båten och Eugeniavägen, så förstår man att hela skeendet blev kaotiskt.

Troligen drogs de till Eugeniavägen pga trygghetsbehovet och inget annat.

Detta beteende känns igen från andra styckmordsfall.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-14 kl. 18:54.
Citera
2024-09-14, 19:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det måste ju finnas ett eller flera förhör som motiverar att Vinof blir SKÄLIGEN MISSTÄNKT efter 25 år, trots att han dog 2005.

Det är ett minst sagt ovanligt förfarande, eftersom da Costa-fallet var totalt dött 2009.

Och som du skriver, man fick ingen DNA-träff. Eller fick man det utan att någon brydde sig om den?

Hur som helst, testningen av Vinof hänger ihop med gypsy-brevet, vilket är intressant i sig.
Citerar enbart detta, men har följt hela diskussionen med stort intresse.

Jag tror däremot inte att det finns en omedelbar koppling mellan misstankegraden mot Vinof och brevet.

Dokumentet från.Anders Frigell, där det anges att Vinof är skäligen misstänkt, är daterat 27 april 2009.
Gypsybrevet är daterat 2009-06-08, så Vinof var uppenbarligen misstänkt redan innan detta brev.

En intressant sak med dokumentet från Frigell är att han hänvisar till ett bilagt PM när han nämner Vinofs misstankestatus. Det kanske är möjligt att begära ut detta PM och få mer information om vad misstanken grundar sig i.
Citera
2024-09-14, 19:39
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Minns du hur denna man utreddes?

Det var ju 1599/1600 att det var DaCostas hårstrå på handduken, vilket labbet kallade +1 (att det till viss del talar för). Om det även var +1 att det var BB:s hårstrå på handduken borde ju polisen ha intresserat sig kraftigt för honom då alla förutom labbpersonal skulle satsa stora pengar på något med de oddsen.

Det kan ju vara så att BB bara var en "vanlig" kund som inte hade med CdC:s död att göra, men det vore ju tjänstefel att inte utreda mannen i fråga om det "till viss del" talade för att han lämnat ett hårstrå på samma handduk som CdC.
BB utreddes tydligen, enligt DN. Om du söker i Dropbox, box 36 finns en artikel med titeln "Ny man utreds i styckmordsmål" där polisen bekräftar att de har fått en träff på en man som det tipsades om 2005 och det ska utredas vidare.

DNA-testningen verkar dock väldigt svår att få grepp om och i samma box såg jag en fullkomligt bisarr sak som borde göra en viss person i tråden väldigt glad.

På ett utskrivet mail från Anders Burén till Bertil Salin och Magnus Sallrot skickat 06-20-07 sitter det fastklistrat gula postit-lappar.

Mailet handlar om att Burén inte har hittat sparat DNA-material från en maskad person, men att Per Lindeberg tydligen har funnit det (!).

Det extraordinära är vad som står på en av lapparna. Där tycks det stå, med reservation för att jag har misstolkat den lite otydliga handstilen:
"Handduk
10 hårstrå
1 från da Costa
9 Arkitekten"

Vad är detta?
Senast redigerad av costa-mop 2024-09-14 kl. 19:48.
Citera
2024-09-14, 19:52
Medlem
Evaristo2s avatar
Blir oerhört nyfiken på zigenarbrevet det talas om. Finns det bland dropbox-dokumenten? Tacksam för hänvisning!

Jag följde och deltog i tråden för flertalet år sedan då diskussionen handlade om läkarnas roll i det hela. Var väl skeptisk till det kan man säga.
Citera
2024-09-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Citerar enbart detta, men har följt hela diskussionen med stort intresse.

Jag tror däremot inte att det finns en omedelbar koppling mellan misstankegraden mot Vinof och brevet.

Dokumentet från.Anders Frigell, där det anges att Vinof är skäligen misstänkt, är daterat 27 april 2009.
Gypsybrevet är daterat 2009-06-08, så Vinof var uppenbarligen misstänkt redan innan detta brev.

En intressant sak med dokumentet från Frigell är att han hänvisar till ett bilagt PM när han nämner Vinofs misstankestatus. Det kanske är möjligt att begära ut detta PM och få mer information om vad misstanken grundar sig i.

Tack för klargörande!

PM:et du nämner, kan absolut begäras ut
Givet att personen har Vinofs personnummer, bör det vara en baggis att begära ut PM:et.

Detta PM vill vi självklart läsa.

Snyggt att du kan precisera ett enskilt dokument.

Frågan är vilket diarienummer man ska använda?
Utredningen består ju av hundratals sektioner, men jag antar att det finns ett diarienummer som gäller för hela utredningen, oavsett vilken sektion man vill undersöka.
Citera
2024-09-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Blir oerhört nyfiken på zigenarbrevet det talas om. Finns det bland dropbox-dokumenten? Tacksam för hänvisning!

Jag följde och deltog i tråden för flertalet år sedan då diskussionen handlade om läkarnas roll i det hela. Var väl skeptisk till det kan man säga.

Brevet finns i dropbox 3-5
Jag minns inte exakt vilken.
Dropbox 3-5 är iaf möjliga att scrolla igenom snabbt.
Box 1 är en riktig koloss, som fick ögonen att tåras.
Jag scrollade igenom alla boxar på två timmar, men jag har ju en störning också.
Citera
2024-09-14, 20:06
Medlem
Citat:
BB utreddes tydligen, enligt DN. Om du söker i Dropbox, box 36 finns en artikel med titeln "Ny man utreds i styckmordsmål" där polisen bekräftar att de har fått en träff på en man som det tipsades om 2005 och det ska utredas vidare.

DNA-testningen verkar dock väldigt svår att få grepp om och i samma box såg jag en fullkomligt bisarr sak som borde göra en viss person i tråden väldigt glad.

På ett utskrivet mail från Anders Burén till Bertil Salin och Magnus Sallrot skickat 06-20-07 sitter det fastklistrat gula postit-lappar.

Mailet handlar om att Burén inte har hittat sparat DNA-material från en maskad person, men att Per Lindeberg tydligen har funnit det (!).

Det extraordinära är vad som står på en av lapparna. Där tycks det stå, med reservation för att jag har misstolkat den lite otydliga handstilen:
"Handduk
10 hårstrå
1 från da Costa
9 Arkitekten"

Vad är detta?

Nja, inte så konstigt.
Visst kan Anckers ha droppat ett hårstrå på handduken.
Frågan är vad det betyder i det stora hela.
Citera
2024-09-14, 20:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Nja, inte så konstigt.
Visst kan Anckers ha droppat ett hårstrå på handduken.
Frågan är vad det betyder i det stora hela.
Förmodligen var det enbart en teori som snabbt skrevs ner på en lapp, men det var ändå något som fick mig att studsa till.

Om det hade funnits hårstrån från Anckers skulle det kunna indikera att handduken var C:s från början, men jag kan omöjligt tro att polisen dolde att man fick en träff på honom, när de redovisade den svaga träffen på BB.
Senast redigerad av costa-mop 2024-09-14 kl. 20:43.
Citera
2024-09-14, 20:28
Medlem
Evaristo2s avatar
Citat:
Brevet finns i dropbox 3-5
Jag minns inte exakt vilken.
Dropbox 3-5 är iaf möjliga att scrolla igenom snabbt.
Box 1 är en riktig koloss, som fick ögonen att tåras.
Jag scrollade igenom alla boxar på två timmar, men jag har ju en störning också.
Stort tack! Det fanns tidigt i tredje dokumentet benämnt box 37.

Han har verkligen kämpat med att kratsa ner de där raderna, nästan som ett flow of consciousness.

Vet vi vem han var?
Citera
2024-09-14, 20:36
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Tack för klargörande!

PM:et du nämner, kan absolut begäras ut
Givet att personen har Vinofs personnummer, bör det vara en baggis att begära ut PM:et.

Detta PM vill vi självklart läsa.

Snyggt att du kan precisera ett enskilt dokument.

Frågan är vilket diarienummer man ska använda?
Utredningen består ju av hundratals sektioner, men jag antar att det finns ett diarienummer som gäller för hela utredningen, oavsett vilken sektion man vill undersöka.
Det kanske går att vända sig till flera instanser. Anders Frigell, som skrev dokumentet till chefsåklagare Stefan Bergman, var ju läkarnas advokat i resningsärendet i Attunda.

Han hänvisar dels till ett PM, dels till en "skrivelse" skickad 02-25 till Åklagarmyndigheten i Solna.
Så det bör alltså finnas minst två dokument från bara Frigell angående Vinof och DNA-testning.

Frågan är bara var. Frigell är tyvärr död.
Citera
2024-09-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Stort tack! Det fanns tidigt i tredje dokumentet benämnt box 37.

Han har verkligen kämpat med att kratsa ner de där raderna, nästan som ett flow of consciousness.

Vet vi vem han var?

Ingen verkar veta vem "gypsy" var.
Citera
2024-09-14, 20:43
Medlem
Citat:
Det kanske går att vända sig till flera instanser. Anders Frigell, som skrev dokumentet till chefsåklagare Stefan Bergman, var ju läkarnas advokat i resningsärendet i Attunda.

Han hänvisar dels till ett PM, dels till en "skrivelse" skickad 02-25 till Åklagarmyndigheten i Solna.
Så det bör alltså finnas minst två dokument från bara Frigell angående Vinof och DNA-testning.

Frågan är bara var. Frigell är tyvärr död.

Polisen har nog arkiverat detta PM.

Och antagligen finns ett par kopior också.

Det bör ju gå att vända sig till polisens arkiv, som hundratals medborgare gör varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in