2024-09-10, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlems
Har sett lite snack i det här underforumet om hästhagar... Funkar fårhagar? Finns ett par lämpliga ställen i närheten där jag tänkte kolla snart nu (betydligt sämre väder idag än igår).

Fårhagar funkar utmärkt. Majoriteten av dom som plockar i Storbritannien plockar just där får betar och lever. Du löper också mindre risk för att behöva fly undan från nyfikna kossor och hästar men även bönder.
Senast redigerad av SegPanda 2024-09-10 kl. 23:05.
Citera
2024-09-11, 12:27
Avslutad
Vädret på vår sida guys. Tror vi mot Stockholms trakten kan ha riktig tur i år. Vad är bäst? Kohage eller Hästhage? Skit som skit va? Bara man ser tuvorna..
Citera
2024-09-11, 20:03
Medlem
Tjo, finns en stor fårhage här i stan jag bor men har inte vart får där på 20 år, tror ni de kan växa där än idag eller? De flesta fårhagar finns de ju hus o skit brevid hur gör ni när ni plockar där? För lär ju inte vara så populärt hos dom som äger hagen, går ni ut o plockar på natten? Vilka andra ställen kan dom växa på? Plockade en del i min ungdom o tycker de hade vart kul o plocka några nu igen, blir ju lite mer rolig, speciell kännsla när man plockat dom själv istället för o köpa cubenis, på samma sätt som de är roligare o äta fisk man fångat själv t.ex
Citera
2024-09-11, 20:23
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Tjo, finns en stor fårhage här i stan jag bor men har inte vart får där på 20 år, tror ni de kan växa där än idag eller? De flesta fårhagar finns de ju hus o skit brevid hur gör ni när ni plockar där? För lär ju inte vara så populärt hos dom som äger hagen, går ni ut o plockar på natten? Vilka andra ställen kan dom växa på? Plockade en del i min ungdom o tycker de hade vart kul o plocka några nu igen, blir ju lite mer rolig, speciell kännsla när man plockat dom själv istället för o köpa cubenis, på samma sätt som de är roligare o äta fisk man fångat själv t.ex

Ta med en fältflora som du står och bläddrar i lite emellanåt så tror folk bara att du är en random nörd.
Citera
2024-09-11, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann

Mycket möjligt att det växer där fortfarande, kan dock bli jobbigt om det är jättehögt gräs dock.
Mest optimalt är det ju ifall det är en aktiv betesmark eller annan välgödslad mark.

Ifall ägare eller andra människor intresserar sig av vad du gör kan du bara ta upp allemansrätten och att du är intresserad / studerar naturens flora eller mykologi m.m. Har du kamera med dig eller mobil kan du säga att du tar bilder på insekter, djur och växtlivet osv.
Citera
2024-09-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Mycket möjligt att det växer där fortfarande, kan dock bli jobbigt om det är jättehögt gräs dock.
Mest optimalt är det ju ifall det är en aktiv betesmark eller annan välgödslad mark.

Ifall ägare eller andra människor intresserar sig av vad du gör kan du bara ta upp allemansrätten och att du är intresserad / studerar naturens flora eller mykologi m.m. Har du kamera med dig eller mobil kan du säga att du tar bilder på insekter, djur och växtlivet osv.

tack för tipsen
Citera
2024-09-12, 15:12
Medlem
Rekade på ett nytt ställe idag en snabbis på väg hem. Hittade 2st i en tuva så de har börjat komma i Göteborgsområdet.
Citera
2024-09-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blu3waffle
Rekade på ett nytt ställe idag en snabbis på väg hem. Hittade 2st i en tuva så de har börjat komma i Göteborgsområdet.

Även jag hittade 5-7 st några mil norr om gbg
Citera
2024-09-13, 10:41
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettablevskumt
Så sant så! Inte mycket till regn och snuskigt varmt här söderut. Tycker det är helt omöjligt att veta om året är lovande för frihetshattarna eller inte. På under timmen hittade jag och mina kompanjoner flera tusen det bästa året. Största exemplaren någonsin och det gick inte att undvika att trampa på dem.

Citerade och svarade här. Ska uppdatera i denna tråd om några veckor.

Och fan ta denna skeva politik där man inte ens får använda psilocybin för att behandla sin PTSD i sitt eget jävla hem! Med vårdköer som sträcker sig år och kollapsar. FUCK THAT SHIT!

Någon här kan kanske skänka eller byta sporavtryck? Eller går det emot reglerna här på familjeliv? 🤔

Jag hittade ca 400st normalstora på en plätt anlagd gräsmatta för två år sedan. I övrigt så hittar jag bara några då och då och här och där. Vad var det för miljö/habitat där ni hittade så många på under en timme?
Citera
2024-09-13, 10:55
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda

Det här var väldigt kloka och smarta råd! Passa även på och fotografera lite titt som tätt, i vilket fall som helst, så behöver man inte ens ljuga om man skulle få en fråga. Och den som frågar har då redan sett själv att du fotograferar.

Och inte tror jag det är olagligt fotografera toppisar heller, för den delen?

Men absolut så finns det goda anledningar till att vara försiktig. För även om många är ovetande eller kanske inte bryr sig, så finns det fortfarande gott om knarkhatare där ute, och lokaltidningarna skriver sina små notiser vart och vartannat år. Och även gubbar och kärringar kan använda datorer numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Blu3waffle

Citat:
Ursprungligen postat av trippytoad
Även jag hittade 5-7 st några mil norr om gbg

Grattis och vad roligt att höra!! Då är det dags att ut och titta alltså
Senast redigerad av busy-signal 2024-09-13 kl. 10:59.
Citera
2024-09-13, 16:11
Medlem
På tal om bönder och markägare har jag aldrig haft några dåliga upplevelser. Har stött på dem i hagen några gånger och brukar bara vinka och gå vidare. Hade hela flocken kor som nyfiket följde efter mig en gång så bonden kom ut på fyrhjuling och frågade vad jag höll på med, svarade bara att jag letade efter svamp(ar) och att korna verkade tycka om mig varpå han skrattade och höll med sen åkte tillbaka till området han jobbade i. Är man trevlig så brukar de också vara det, eller i vart fall låta en vara.
Har varit två kalla nätter och hyfsat kalla och fuktiga dagar, så jag kanske gör ett försök i helgen eller i början av nästa vecka
Citera
2024-09-13, 16:12
Bannlyst
Angående potentiella jaktmarker tog jag lite foton igår. Ser det här OK ut? Ville inte in och leta DÅ, relativt mycket folk i rörelse, och har aldrig letat tidigare men noterade ett par ANDRA svampar i gräset/mossan iaf.

https://ibb.co/rpZv0Sz
https://ibb.co/9VdjPnq
https://ibb.co/9HR0CbK
https://ibb.co/Z8Bx6RM
https://ibb.co/VtvZ4jS
https://ibb.co/HXZJ2Tc

Antar att det är för tidigt än i vilket fall (?); södra Skåne och fortfarande t-shirt-väder (och det ska bli varmare under kommande vecka igen). Men ser ställena OK ut? Eller det ska vara kortare gräs?
Senast redigerad av puppatorr 2024-09-13 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in