2024-09-14, 22:15
Medlem
costa-mops avatar
Analyserna och tolkningarna av gypsy-brevet under de senaste dagarna har verkligen varit intressanta att följa!

Det jag främst har att bidra med gäller egentligen inte brevets innehåll utan snarare dess form.

Tidigare kommenterade jag att min upplevelse var att brevet kändes olycksbådande och att stavfelen tycktes vara avsiktliga. Nu har jag fått tillfälle att läsa igenom det igen och tänkte därför utveckla vad jag menade.

Mitt intryck är att brevet karaktäriseras av en påfallande språklig ambivalens. Den absoluta majoriteten av texten är skriven av någon som tycks ha bristande läs- och skrivkunnighet, med ett stort antal grava stavfel som närmar sig det muntliga (t ex "Snöben" istället för "snubben").

Emellanåt slinker det dock igenom ett språkbruk som är korrekt, rättstavat och nästintill formellt. Några exempel på detta är:

"Hör av dig snarast"
"först och främst"
"sända vår chefsåklagare några rader"
"Angående mordet"

Noterbart är även att skribenten växlar mellan formell och informell stavning (mig/dig respektive mej/dej). Skribenten skriver också "jag", "något/några" istället för "ja", "nåt/nåra", vilket man hade kunnat förvänta sig utifrån den generella språkliga nivån.

Det är svårt att "skriva över sin förmåga", särskilt i och med att det här är en handskriven text utan stavningskontroll. Mitt intryck är därför att det är möjligt att den som har skrivit brevet försöker att dölja sin språkliga kapacitet av något skäl.

Med det sagt behöver det inte innebära att hela brevet är påhittat. Skribenten verkar ha angett namn och födelseort i de maskade partierna och man tänker sig att den som skrivit brevet inte är helt ärlig, kanske vederbörande ville uppmärksamma polisen på just denna angivna person, som hade kunskap om mordet?

Det vore så klart klargörande om man fick veta hur och om polisen gick vidare med brevet.

Avslutningsvis är min invändning mot brevets innehåll att det spontant inte känns som ett intuitivt agerande att ta med sig och placera ut kroppsdelar på land, om kroppen initialt befinner sig på en båt. Att använda vattnet som dumpningsplats vore nog mer lockande, ifall man inte föreställer sig något slags hämnd-/avskräckningsscenario där kroppen är avsedd att hittas.
Citera
2024-09-15, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Analyserna och tolkningarna av gypsy-brevet under de senaste dagarna har verkligen varit intressanta att följa!

Det jag främst har att bidra med gäller egentligen inte brevets innehåll utan snarare dess form.

Tidigare kommenterade jag att min upplevelse var att brevet kändes olycksbådande och att stavfelen tycktes vara avsiktliga. Nu har jag fått tillfälle att läsa igenom det igen och tänkte därför utveckla vad jag menade.

Mitt intryck är att brevet karaktäriseras av en påfallande språklig ambivalens. Den absoluta majoriteten av texten är skriven av någon som tycks ha bristande läs- och skrivkunnighet, med ett stort antal grava stavfel som närmar sig det muntliga (t ex "Snöben" istället för "snubben").

Emellanåt slinker det dock igenom ett språkbruk som är korrekt, rättstavat och nästintill formellt. Några exempel på detta är:

"Hör av dig snarast"
"först och främst"
"sända vår chefsåklagare några rader"
"Angående mordet"

Noterbart är även att skribenten växlar mellan formell och informell stavning (mig/dig respektive mej/dej). Skribenten skriver också "jag", "något/några" istället för "ja", "nåt/nåra", vilket man hade kunnat förvänta sig utifrån den generella språkliga nivån.

Det är svårt att "skriva över sin förmåga", särskilt i och med att det här är en handskriven text utan stavningskontroll. Mitt intryck är därför att det är möjligt att den som har skrivit brevet försöker att dölja sin språkliga kapacitet av något skäl.

Med det sagt behöver det inte innebära att hela brevet är påhittat. Skribenten verkar ha angett namn och födelseort i de maskade partierna och man tänker sig att den som skrivit brevet inte är helt ärlig, kanske vederbörande ville uppmärksamma polisen på just denna angivna person, som hade kunskap om mordet?

Det vore så klart klargörande om man fick veta hur och om polisen gick vidare med brevet.

Avslutningsvis är min invändning mot brevets innehåll att det spontant inte känns som ett intuitivt agerande att ta med sig och placera ut kroppsdelar på land, om kroppen initialt befinner sig på en båt. Att använda vattnet som dumpningsplats vore nog mer lockande, ifall man inte föreställer sig något slags hämnd-/avskräckningsscenario där kroppen är avsedd att hittas.

Som helhet är brevet excentriskt och svårtolkat.
Att avsändaren blandar lågstadiesvenska med vuxet språk, är inte det enda som är märkligt.
Det verkar inte finnas något intelligent syfte med denna mix.
Personen är tydligen inte anonym, så hen behöver ju hålla på med verbalt kamouflage.
Vidare skriver personen för hand, på ett grovt och barnsligt sätt. Varför inte använda en dator eller en gammal skrivmaskin?
Mycket underligt alltihop.
Dessutom förekommer dialektala inslag. Språket drar åt danska, vilket har påpekats.
Den danska tonen är inte heller konsekvent.
Och trots alla dessa konstigheter, presenterar personen en historia, som i det stora hela är rimlig.

En möjlighet som inte kan uteslutas, är att avsändaren är psykiskt sjuk. Om hen var det, är brevet inte särskilt underligt alls.

--------

Om C dog på båten, är det inte alls säkert att de som var inblandade agerade 100% rationellt. Att dumpa offrets kroppsdelar i vattnet, kunde dessutom ge polisen fel signaler. Om kvarlevor hittades i vattnet, riskerade man att skapa en association mellan brottet och en båt.....

Och dog C på en risig "tattarbåt", var nog möjligheterna att flytta den begränsade. Detta var nog snarast ett stillastående, flytande härbärge och en flytande knarkarkvart.

Att dumpa kvarlevorna i vattnet och låta båten ligga kvar, var riskabelt.
Citera
2024-09-15, 11:09
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Titta på s 123 i BOX 36!

Vinof var "skäligen misstänkt" för mordet på da Costa, enligt en skrivelse som gjordes 2009.
Polisen har mörkat hans efternamn men de glömde en "mörkning", i mitten av texten. Det är uppenbarligen Olausson som skrivelsen handlar om. Om polisen intresserade sig för honom 2009, 25 år efter da Costas död, bör de ha haft mycket starka skäl. Att polisen ville DNA-testa Vinof, är uppenbart men vad resultatet blev eller om det ens gjordes någon DNA-testning, är oklart.

Det är nog bara i din våta dröm. "Skrivelsen" från 2009 är alltså ett brev från läkarnas advokat till åklagare. Det är med största sannolikhet advokaten, inte polisen, som anser att avlidne Vinof är misstänkt.
Och det är advokaten, inte polisen, som vill ha DNA-test. Advokaten fiskar efter underlag till kommande skadeståndskrav mot staten.

Advokatens brev finns alltså i filen Box36.pdf (sidan 123), i FUP som Kattmorfar delade:
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Här kommer dokumenten, håll till godo
https://www.dropbox.com/scl/fi/cguntv8bngo5iqqjvgl44/dacosta.zip?rlkey=u41ganzqvzocqke0qi7k685ul&st=k2m i9g0i&dl=0
Citera
2024-09-15, 11:25
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 11:30.
Citera
2024-09-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Det är nog bara i din våta dröm. "Skrivelsen" från 2009 är alltså ett brev från läkarnas advokat till åklagare. Det är med största sannolikhet advokaten, inte polisen, som anser att avlidne Vinof är misstänkt.
Och det är advokaten, inte polisen, som vill ha DNA-test. Advokaten fiskar efter underlag till kommande skadeståndskrav mot staten.

Advokatens brev finns alltså i filen Box36.pdf (sidan 123), i FUP som Kattmorfar delade:

Exakt hur sammanhanget ser ut, kan man inte avgöra utifrån materialet i dropboxen. Vi får vänta och se hur korrespondensen ser ut och hur turerna kring Vinofs DNA-testning såg ut i detalj.

"Med största sannolikhet" skriver du. Precis, vi vet faktiskt inte vem som rubricerar V som skäligen misstänkt. Men vi vet att en utomstående (strunt samma om det handlar om en advokat) inte sätter fart på polisen om det inte finns någon substans bakom begäran om DNA-testning.

År 2009 var fallet 25 år gammalt. Vi får förmoda att advokaten hade mer att säga än "Min klient är oskyldig och jag har lust att testa Olausson".

Så lätt är det inte.
Citera
2024-09-15, 11:51
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Det är såklart flera viljor och personer inblandade.

Men det är ju inte personer utanför polisen som rubricerar någon som "skäligen misstänkt".

Och en utomstående person (spelar ingen roll om det är en advokat eller inte) får inte igenom ett DNA-test utan att polisen är engagerad.

Att polisen överhuvudtaget engagerar sig, tyder på att Vinof var intressant. Men det visste vi redan.

Jag har inga våta drömmar om någonting.

Jag är bara intresserad av att bygga vidare på det jag redan vet. Jag är bara nyfiken. Att en eller flera personer på Eugeniavägen hade koll på da Costas sista timmar, är uppenbart.

Jag kan leva utan att få reda på de allra sista detaljerna.

Men det är klart att jag vill ha 100% av pusslet. Det vore nice.

Citat:
Men det är ju inte personer utanför polisen som rubricerar någon som "skäligen misstänkt".

Vem som helst kan skriva/säga att nån är "skäligen misstänkt".
Advokatens brev var inte offentlig handling så han behövde vara så noga med etiska överväganden. Och vissa advokater är inte främmande för att överskrida gränser för att vinna ett känt fall.

Citat:
Och en utomstående person (spelar ingen roll om det är en advokat eller inte) får inte igenom ett DNA-test utan att polisen är engagerad.

Att polisen överhuvudtaget engagerar sig, tyder på att Vinof var intressant. Men det visste vi redan.

Men du vet ju inte om det gjordes nåt DNA-test, inte heller framgår det i brevet att "polisen är engagerad". Det är nåt slags cirkelresonemang du håller på med.

Citat:
Jag har inga våta drömmar om någonting.

Tja, kalla det våta drömmar, galenskap eller vad du vill.
Citera
2024-09-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Vem som helst kan skriva/säga att nån är "skäligen misstänkt".
Advokatens brev var inte offentlig handling så han behövde vara så noga med etiska överväganden. Och vissa advokater är inte främmande för att överskrida gränser för att vinna ett känt fall.

Men du vet ju inte om det gjordes nåt DNA-test, inte heller framgår det i brevet att "polisen är engagerad". Det är nåt slags cirkelresonemang du håller på med.

Tja, kalla det våta drömmar, galenskap eller vad du vill.

Det återstår att se hur allt hänger ihop.
Man kan ju begära ut handlingarna som rör V och eventuell DNA-testning från polisen.
Det återstår att se om advokaten slängde sig med termer utan att ta ansvar eller om det fanns substans.
Jag förstår att du vill förlöjliga detta uppslag och kanske får du rätt med tiden. Grattis i så fall
Du måste vara väldigt engagerad, eftersom du reggat dig nyligen, med avsikt att gnälla lite allmänt.

Ha det så bra
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 12:32.
Citera
2024-09-15, 12:24
Medlem
Citat:
Som helhet är brevet excentriskt och svårtolkat.
Att avsändaren blandar lågstadiesvenska med vuxet språk, är inte det enda som är märkligt.
Det verkar inte finnas något intelligent syfte med denna mix.
Personen är tydligen inte anonym, så hen behöver ju hålla på med verbalt kamouflage.
Vidare skriver personen för hand, på ett grovt och barnsligt sätt. Varför inte använda en dator eller en gammal skrivmaskin?
Mycket underligt alltihop.
Dessutom förekommer dialektala inslag. Språket drar åt danska, vilket har påpekats.
Den danska tonen är inte heller konsekvent.
Och trots alla dessa konstigheter, presenterar personen en historia, som i det stora hela är rimlig.

En möjlighet som inte kan uteslutas, är att avsändaren är psykiskt sjuk. Om hen var det, är brevet inte särskilt underligt alls.

--------

Om C dog på båten, är det inte alls säkert att de som var inblandade agerade 100% rationellt. Att dumpa offrets kroppsdelar i vattnet, kunde dessutom ge polisen fel signaler. Om kvarlevor hittades i vattnet, riskerade man att skapa en association mellan brottet och en båt.....

Och dog C på en risig "tattarbåt", var nog möjligheterna att flytta den begränsade. Detta var nog snarast ett stillastående, flytande härbärge och en flytande knarkarkvart.

Att dumpa kvarlevorna i vattnet och låta båten ligga kvar, var riskabelt.

Man kan kanske tänka sig att författaren av gypsy-brevet var bostadslös och helt saknade tillgång till skrivmaskin eller dator/skrivare. Papper och penna är lättare att fixa.

Man kan undra hur de förfor med den, enligt brevet, mycket blodbesudlade båten. Eftersom kroppsdelarna placerades ut på land så borde väl det enklaste vara att elda upp båten, för att undanröja sådana spår.
Citera
2024-09-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Man kan kanske tänka sig att författaren av gypsy-brevet var bostadslös och helt saknade tillgång till skrivmaskin eller dator/skrivare. Papper och penna är lättare att fixa.

Man kan undra hur de förfor med den, enligt brevet, mycket blodbesudlade båten. Eftersom kroppsdelarna placerades ut på land så borde väl det enklaste vara att elda upp båten, för att undanröja sådana spår.

Att elda upp den vore på sätt och vis enklast.

Å andra sidan, om BO var ute ur bilden, räckte det väl med att städa lite allmänt och sticka därifrån. Knappast troligt att ägaren skulle ringa polisen.

Det finns en detalj i brevet, som jag finner extra intressant, och det är stanken inuti båten.

Blod börjar stinka omgående. Och handlar det om ett mord + partering av en kropp i ett dåligt ventilerat utrymme, luktar utrymmet vidrigt efter ett dygn.

En båt är dessutom svårstädad, om blod rinner på golvet osv.

Dog BO i båten, luktade den självklart vidrigt.

Klart intressant detalj.

Man också notera att detta vittnesmål skiljer sig från alla andra vittnesmål.

Vad jag vet, är det bara "gypsy" som har påstått att han/hon sprungit på två gärningsmän, efter att ha sett den färska brottsplatsen, som var en båt.

Jag tror inte att något annat vittne har angett en båt som brottsplats, trots att C och hennes polare använde båtar som härbärgen och bostäder.

Det är standard att knarkare i Stockholm gör så.

Men det ändå bara "gypsy" som nämner en båt som brottsplats.

Så "gypsy" får absolut poäng för originalitet.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 12:52.
Citera
2024-09-15, 13:19
Medlem
”Gypsy” skriver att han och några flummarpolare hade gjort XXXmaskeratXXX strax intill där kroppsdelarna hittades.

Vad kan han mena med detta? Kan det vara så att han och några av hans polare gjort någonting inom ramen för värnplikt på tex Karlberg? Alla flummare lyckades väl inte få frisedel på den tiden.
Citera
2024-09-15, 13:44
Medlem
Citat:

Apropå båten, vill jag åter igen nämna plasttunnan, som hittades vid Eugeniavägen, i augusti 1984.
Eftersom den var "ordentligt surrad", passar den ju in i "gypsys" berättelse.

Om BO:s kvarlevor skulle tryckas in i en tunna, får vi också en förklaring till vissa ovanliga manövrar, tex avlägsnandet av armarna.

BO:s torso blev närmast spolformad efter att parteringen hade fullbordats. Och därmed blev den såklart enkel att placera i ett hårt emballage, tex en tunna.

Om kvarlevorna låg i en tunna med lock innan de hamnade på Eugeniavägen, får vi kanske en förklaring till deras märkligt välbevarade skick.
Citera
2024-09-15, 13:55
Medlem
Citat:
”Gypsy” skriver att han och några flummarpolare hade gjort XXXmaskeratXXX strax intill där kroppsdelarna hittades.

Vad kan han mena med detta? Kan det vara så att han och några av hans polare gjort någonting inom ramen för värnplikt på tex Karlberg? Alla flummare lyckades väl inte få frisedel på den tiden.

Frågan är vilken fyndplats som åsyftas?

Nr 1 eller nr 2?

Han nämner också ett rivningshus som han bodde i.
Det låter ju inte som om att han var värnpliktig.

Han kan ju mena "inbrott"

Det fanns och finns bebyggelse på Ekelundsvägen.

Menar han fyndplats 2, menar han nog inbrott.

Eftersom texten är mörkad, var det nog något brottsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in