2024-09-15, 11:10
Bannlyst
Olyckas bör ha skett här :

https://www.google.com/maps/@59.2436447,17.9936486,3a,75y,198.55h,82.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0TUlgZpQcx0FZKgnyz9xUw!2e0!7i1 6384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkx MS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Det finns en gångbror längre fram emot Stuvsta. Men jag tänka mej att folk ha ordentliga hastigheter där och är det mörkt. Det bruka hända olykor vid den korsningen. Kom ihåg en lastbil som välte där i början på 80 talet.
Citera
2024-09-15, 11:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStalker
Trots trafikljus? Finns ju sådana korsningar överallt och har aldrig upplevt det som riskabelt.

Trots trafikljus.

Trafikljus är aldrig en garant för att föraren är uppmärksam eller att något annat ska leda till att olyckan är framme.

Kan mycket väl vara jag som är för försiktig av mig men jag anser personligen att det borde vara någon form av hastighetsbegränsning när det kommer till övergångsställen för att minimera risken av att någon kör i 70 och inte är helt fokuserad på vägen
Citera
2024-09-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt är det mer troligt än att föraren av bilen kört mot rött och inte haft uppmärksamheten där den ska och kanske även varit påverkad?
Tonåring en fredag kväll..
Citera
2024-09-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbirdz
Jag har passerat där många gånger. Det är grönt för bilar och fotgängare samtidigt vid flera övergångsställen i den korsningen.

Från vilket håll menar du att det är grönt för bilister samtidigt som fotgängare? Det kan omöjligt gälla om du kommer på Huddingevägen från något håll om du inte ska svänga av Huddingevägen.
Från Lännavägen/Sågbäcksvägen kan det vara grönt för fotgängare och bilister som svänger in på Huddingevägen, men dessa håller inte särskilt hög fart. Nu var det ju en Tesla och de kan accelerera ganska duktigt så antagligen har det gasats friskt.
Citera
2024-09-15, 11:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Köra för fort? Jag trodde det fanns fartkameror på platsen - eller har jag inbillat mig det?

Fartkamerorna i båda riktningarna sitter en ganska bra bit före aktuell korsning. Skulle tippa på ca: 300m så det är inte osannolikt att man gasat på efter… Eller gasat på och gasat på… Det är en vägsträcka där man utan problem kan ligga en bra bit över hundra, hur det varit nu vet jag såklart inte.
Citera
2024-09-15, 11:38
Medlem
Är det gärningsmannen som är omringad av poliser på filmen? Ser väldigt ung ut. Precis tagit körkort och race’at med farsans Tesla.
Citera
2024-09-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antizmutz
Är det gärningsmannen som är omringad av poliser på filmen? Ser väldigt ung ut. Precis tagit körkort och race’at med farsans Tesla.
Det är nog ett vittne. Tjejens kompis kanske. Har man kört ihjäl en person står man nog inte och pratar avslappnat med polisen.

Och så här långt är det väl inte tal om någon gärningsman heller.
Citera
2024-09-15, 11:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Menar du att det finns en autobroms men att man kan stänga av den? Eller svarar du på en helt annan fråga; du tänkte att någon mitt i diskussionen an dödsolyckan var nyfiken på Teslans beteende vid ”tomgång”?

En autobroms fungerar inte i tid om fotgängare är skymd av andra fotgängare och kliver ut bakom dem. I detta fall var det tydligen andra fotgängare som blev vittnen så troligen var de en grupp.
Citera
2024-09-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Fartkamerorna i båda riktningarna sitter en ganska bra bit före aktuell korsning. Skulle tippa på ca: 300m så det är inte osannolikt att man gasat på efter… Eller gasat på och gasat på… Det är en vägsträcka där man utan problem kan ligga en bra bit över hundra, hur det varit nu vet jag såklart inte.
Knappt 200m mellan kameran och korsningen
Citera
2024-09-15, 12:04
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uno
Knappt 200m mellan kameran och korsningen

Ja, men det är ändå en tillräckligt bra bit för att hinna öka hastigheten betänkligt vilket många också gör direkt efter att dom passerar en fartkamera på aktuell vägsträcka. Speciellt vid den tiden på dygnet. Observera att jag inte säger att det är så det gått till, men det känns inte osannolikt att bilen kört för fort och att tjejen gått mot rött i min värld.

Oavsett så är det en olycka och jag tror inte man ska skylla på någon i nuläget. Inte ens om bilföraren höll 90km/h anser jag det rättvist att enkom beskylla bilisten.
Citera
2024-09-15, 12:12
Medlem
Passerar denna korsning ofta och har svårt att se hur det kunnat inträffa med annat än att den gående (eller möjligtvis cyklande/elsparksåkande) eller bilisten betett sig väldigt olämpligt sett till att tidigare länkad video visar att bilen kom från norr mot söder, dvs inte svängde ut från någon av de andra vägarna. Sikten är god, även på sidan av vägen, vägen i sig är bra och minns jag inte fel är platsen dessutom upplyst och vid den tidpunkten bör trafiken varit gles. Bilen såg dessutom rätt hel ut, så det kan knappast gått i 250 km/t heller.

Gissningsvis var det en stor del alkohol/droger inblandat i kombination med en stor dos dumhet, frågan är hos vem av de inblandade men det lär vi väl få reda på...

Jävligt tragiskt oavsett...
Citera
2024-09-15, 12:21
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Säkert gått med luren upptryckt i ansiktet som alla jävla ungdomar gör
Och förväntar sig att alla ska stanna/väja för dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto