2024-09-15, 10:34
Medlem
Med tanke på att teslan står bara några meter efter övergångsstället skulle jag tro att flickan inte gick över där utan lite innan. Så snabbt stannar man inte från 70. Fartkamera finns som sagt strax innan. Tror inte heller teslan har svängt ut från kvarnbergsplan, då är hastigheten i princip för låg för att köra ihjäl någon.
Tyvärr är det nog så att det är en lite onykter flicka som ska springa till sina kompisar efter att ha varit och kissat i nån buske på andra sidan vägen.
Vila i frid.
Citera
2024-09-15, 10:35
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
För att förtydliga för folk som tror att det är en 70-väg rakt genom ett villaområde, huddingevägen är en tvåfilig relativt hårt trafikerad 70-väg, kantat av antingen räcke, staket eller tilltagen cykelbana på de allra flesta platserna. Det är inte en väg där du "anpassar" din hastighet till något annat än rådande begränsning. Så förutsatt att det är grönt ljus och någon gått/sprungit rakt ut framför är det knappast något bilisten kommer klandras för.

Exakt, man kan även tillägga att det är ganska lätt att köra en ordentligt bra bit över högsta tillåtna hastighet på platsen.
Citera
2024-09-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Exakt, man kan även tillägga att det är ganska lätt att köra en ordentligt bra bit över högsta tillåtna hastighet på platsen.
Köra för fort? Jag trodde det fanns fartkameror på platsen - eller har jag inbillat mig det?
Citera
2024-09-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Med tanke på att teslan står bara några meter efter övergångsstället skulle jag tro att flickan inte gick över där utan lite innan. Så snabbt stannar man inte från 70. Fartkamera finns som sagt strax innan. Tror inte heller teslan har svängt ut från kvarnbergsplan, då är hastigheten i princip för låg för att köra ihjäl någon.
Tyvärr är det nog så att det är en lite onykter flicka som ska springa till sina kompisar efter att ha varit och kissat i nån buske på andra sidan vägen.
Vila i frid.
Beror ju på var bilen började bromsa. Kan ju ha sett att hon gick över men inte hunnit stanna innan övergångsstället. Bromssträckan från 70 är ca 25 meter.
Det finns inget annat övergångsställe där, och det är staket i mittremsan på andra sidan korsningen. I så fall har hon gått över mitt i korsningen några meter bredvid övergångsstället
Citera
2024-09-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Köra för fort? Jag trodde det fanns fartkameror på platsen - eller har jag inbillat mig det?
Nej det finns en hel drös med fartkameror där! Längs hela Huddingevägen ända bort till Tullinge och kanske längre !
Citera
2024-09-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Mest troligt har hon klivit rakt ut framför en nattkörande ”taxi” när hon försökt hinna över trots ej grön gubbe. De håller inte 70 på den vägen utan snarare 90-110 nattetid.

Ja många kör för fort på den vägen, fast intill övergångsstället finns det en fartkamera så tvivlar på att denna olycka gick snabbare än 70km/h
Citera
2024-09-15, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Vet inte riktigt vem du svarar här, men min bil bil panikbromsar för hinder (inte likadan som bilen i denna olyckan) men har bilens säkerhetssystem inte fungerat så är det intressant.

Det gör den väl inte om hastigheten är över 50 km/h, bromsar för fotgängare alltså.

-

Låter som att vi återigen har en förare som inte kunde stanna inför ett förutsägbart hinder.
Citera
2024-09-15, 10:58
Medlem
BestCoast.s avatar
''vid ett övergångsställe''

Borde man inte skrivit på ett övergångställe om hon gick över det. Att döma av Google maps så finns det ingen möjlighet att det är grönt ljus för både bil och gåendes om du ska korsa den vägen.

En gick/ körde mot rött

Eller så korsade hon vägen i närheten av övergångstället.

Mycket tragiskt, höll på att köra på en elcyckel som korsade min väg utan belysning förra veckan. Jag tycker dom oskyddade trafikanterna tar på tok för stora risker i trafiken.
Citera
2024-09-15, 11:00
Medlem
akutaccents avatar
Detta är djupt tragiskt. Utan att veta vad som har hänt så vill jag bara konstatera att det som fotgängare aldrig är värt att sätta livet till bara för att man har lagen på sin sida. Har jag grönt som fotgängare så går jag aldrig ut helt sonika av den anledningen att bilister kör olagligt ibland och när det sker tänker jag inte stå i vägen för dessa för det är inte värt risken. Anta aldrig att en bil kommer stanna för dig, än mindre nattetid!
Citera
2024-09-15, 11:07
Medlem
Har alla teslor "fotgängarbroms"?
Citera
2024-09-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
''vid ett övergångsställe''

Borde man inte skrivit på ett övergångställe om hon gick över det. Att döma av Google maps så finns det ingen möjlighet att det är grönt ljus för både bil och gåendes om du ska korsa den vägen.

En gick/ körde mot rött

Eller så korsade hon vägen i närheten av övergångstället.

Mycket tragiskt, höll på att köra på en elcyckel som korsade min väg utan belysning förra veckan. Jag tycker dom oskyddade trafikanterna tar på tok för stora risker i trafiken.

Jag har passerat där många gånger. Det är grönt för bilar och fotgängare samtidigt vid flera övergångsställen i den korsningen.
Citera
2024-09-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uno
Beror ju på var bilen började bromsa. Kan ju ha sett att hon gick över men inte hunnit stanna innan övergångsstället. Bromssträckan från 70 är ca 25 meter.
Det finns inget annat övergångsställe där, och det är staket i mittremsan på andra sidan korsningen. I så fall har hon gått över mitt i korsningen några meter bredvid övergångsstället

Absolut, men då måste ju bilens hastighet varit ganska låg vid kollisionen. Men visst kan kollisionen ha skett i en relativt låg hastighet och det gick illa iallafall.
Ja jag tänkte då precis där staketet i mittremsan tar slut. Är ju även åt det hållet bussarna stannar, så ska man till dessa finns några sekunder att spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in