2024-09-13, 13:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi har köpt en bostad utomlands som vi nyttjar ett antal veckor per år men annars hyr vi ut den. Även efter driftskostnaderna och slitaget så är avkastningen god.

Så jag anser att det förvärvet är en investering.
Citera
2024-09-13, 16:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har köpt en bostad utomlands som vi nyttjar ett antal veckor per år men annars hyr vi ut den. Även efter driftskostnaderna och slitaget så är avkastningen god.

Så jag anser att det förvärvet är en investering.
Det håller jag med om, eftersom ni hyr ut den och får en avkastning på det sättet.
Citera
2024-09-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Förstår du verkligen inte skillnaden?

När jag säljer en aktie behöver jag inte köpa en ny utan jag kan ta hem vinsten.
När jag säljer en fastighet behöver jag inte köpa en ny fastighet utan jag ta hem vinsten.
När jag säljer guld behöver jag inte köpa mer guld utan jag kan ta hem vinsten.

Men

När jag säljer min bostad måste jag köpa en ny bostad för att jag måste ha någonstans att bo.

Är detta verkligen så svårt att förstå, vad är det du inte begriper?

Och att du tar en lån med bostaden som säkerhet innebär inte alls att tar ut vinsten som du tror, begriper du verkligen inte hur ekonomi fungerar?

Återigen, vad hindrar mig från att sätta mig i en hyresrätt precis som personen som bor i en hyresrätt och har sparat i aktier istället? Snälla svara inte att man måste stå i kö, för det måste personen som sparar i aktier också göra. Eller menar du kanske att det är bättre att vara bostadslös och spara i aktier än att investera i sitt boende?

Självklart har jag plockat ut vinsten om jag betjänar tillgången om min nettoförmögenhet har ökat.
Senast redigerad av kramiz1 2024-09-13 kl. 22:01.
Citera
2024-09-13, 21:58
Medlem
Citat:
Låt mig sammanfatta ditt upplägg:

Att investera i sin bostad är bra MEN det kräver att man står i bostadskö och vill man bo kvar i Stockholm kräver det 15 års kötid.
Förutom det så kostar huset drift, det kostar underhåll, det kostar försäkring, det kostar skatt och är det belånat så kostar det dessutom ränta också. Man måste också regelbundet renovera huset vilket kostar ännu mer pengar.

Nu kan man tycka att det inte spelar någon roll, vill tomten tro att en bostad är en investering så gör väl det ingen men saken är den att om man inte förstår vad en investering är kommer man aldrig att bli ekonomisk fri utan sitter fast i ekorrhjulet.

Kan du inte snälla definiera vad en investering är och var du har fått den definitionen ifrån? Om du har gjort det redan så har jag missat det. Ingen har påstått att det är investering som inte har löpande utgifter. Aktiespararen måste också stå i bostadskö om han inte vill köpa sitt boende.
Senast redigerad av kramiz1 2024-09-13 kl. 22:39.
Citera
2024-09-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Att öka sina lån och därmed öka sina räntekostnader är inte att plocka ut en ren vinst.

Skrev jag att det var en REN vinst? Vad nu det betyder.
Citera
2024-09-14, 00:21
Medlem
KungPungPats avatar
bra investering betyder värdeökningspotential.

Du kan köpa en trasig bil, laga den=värde ökning=vinstsumma vid försäljning för högre summa än det kostade att köpa.

Du kan köpa duk och måla nått fint=värdeökning=vinstsumma..

MEN vill du tjäna lite högre summor så kan du hitta en ytligt risig bostad, fräsha till den, och den är direkt värd mer och genererar en vinst som är betydligt högre än om en begagnad bil renoveras.

I Sverige har många redan insett detta , vilket jag personligen tror är en bidragande faktorn till bostadsbubblan.

För många, blev rika på detta bostads värdeöknings viset.. samtidigt som pengavärdet har sjunkit och gjort att priset på allt har gått upp automatiskt.

Svar JA, bostäder ÄR bra investeringar. Efterfrågan finns alltid.
Citera
2024-09-14, 08:08
Medlem
Citat:
Låt mig sammanfatta ditt upplägg:

Att investera i sin bostad är bra MEN det kräver att man står i bostadskö och vill man bo kvar i Stockholm kräver det 15 års kötid.
Förutom det så kostar huset drift, det kostar underhåll, det kostar försäkring, det kostar skatt och är det belånat så kostar det dessutom ränta också. Man måste också regelbundet renovera huset vilket kostar ännu mer pengar.

Nu kan man tycka att det inte spelar någon roll, vill tomten tro att en bostad är en investering så gör väl det ingen men saken är den att om man inte förstår vad en investering är kommer man aldrig att bli ekonomisk fri utan sitter fast i ekorrhjulet.

Problemet är att du inte själv förstår vad en investering är.

En investering är en ekonomisk satsning där kapital, tid eller resurser placeras i en tillgång eller projekt med förhoppningen att generera avkastning eller värdeökning över tid. Syftet med en investering är att få en framtida vinst, antingen i form av intäkter, ökade tillgångsvärden eller andra former av fördelar. Sedan spelar det ingen roll om du bor i din investering eller på månen eller hur lång kötid du har i bostadskön.
Citera
2024-09-14, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Problemet är att du inte själv förstår vad en investering är.

En investering är en ekonomisk satsning där kapital, tid eller resurser placeras i en tillgång eller projekt med förhoppningen att generera avkastning eller värdeökning över tid. Syftet med en investering är att få en framtida vinst, antingen i form av intäkter, ökade tillgångsvärden eller andra former av fördelar. Sedan spelar det ingen roll om du bor i din investering eller på månen eller hur lång kötid du har i bostadskön.

Bra, då kanske du kan förklara den lilla detaljen hur man ska få loss vinsten från den sk investeringen?
Citera
2024-09-14, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
bra investering betyder värdeökningspotential.

Du kan köpa en trasig bil, laga den=värde ökning=vinstsumma vid försäljning för högre summa än det kostade att köpa.

Du kan köpa duk och måla nått fint=värdeökning=vinstsumma..

MEN vill du tjäna lite högre summor så kan du hitta en ytligt risig bostad, fräsha till den, och den är direkt värd mer och genererar en vinst som är betydligt högre än om en begagnad bil renoveras.

I Sverige har många redan insett detta , vilket jag personligen tror är en bidragande faktorn till bostadsbubblan.

För många, blev rika på detta bostads värdeöknings viset.. samtidigt som pengavärdet har sjunkit och gjort att priset på allt har gått upp automatiskt.

Svar JA, bostäder ÄR bra investeringar. Efterfrågan finns alltid.

Bostäder är en kostnad, det är fastigheter som är investeringar.
Citera
2024-09-14, 10:05
Medlem
Citat:
Bra, då kanske du kan förklara den lilla detaljen hur man ska få loss vinsten från den sk investeringen?
Genom att sälja bostaden?

Citat:
Bostäder är en kostnad, det är fastigheter som är investeringar.
Återigen, väldigt förvirrad syn på vad en investering är för något.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-09-14 kl. 10:07.
Citera
2024-09-14, 10:06
Medlem
.
Citera
2024-09-14, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Genom att sälja bostaden?
Bra tänk, men vart ska man bo då?

Jag har ett hus som jag köpt för 2 milj och det är nu värderat till 5. Men jag vill inte flytta till en lägenhet och absolut inte bo i en hyreslägenhet och det finns inga hus att hyra där jag bor. Måste jag flytta till en annan stad då menar du alltså?

Jag vet inte men detta ser inte ut som en bra investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in