2024-09-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja man blir ju glad när man hör om hans resa.

I början av 90-talet var han nästan 40 år, totalt utdömd av samhället, men det skedde någon sorts mirakel. Han nyktrade till och jobbade inom missbruksvården. Han var mkt uppskattad, som jag förstod det. Han hade ju tunga erfarenheter att dela med sig av också.

När det kommer till da Costa-fallet, noterade jag att han totalt ignorerade vissa frågor. Han har bla blivit tillfrågad som aktiviteten på E-vägen 25, vad man använde lokalerna till, efter konkursen. Den frågan ignorerade han. Men tystnad är ju också ett svar, som vi alla vet.

När det gällde djupt privata saker (tex hans långvariga vänskap med S) var det inte läge att fråga någonting, och det fattar man ju. BA skyddade såklart sin integritet.

Jag la också märke till att han "städade" och tog bort reels och bilder från sociala medier.

Han blev nog riktigt trött på att okända människor snokade bland hans minnen.

Jag har all förståelse för det.

Ja han betala ett väldigt högt pris med sin uppväxt redan från början i livet, precis som alla hans syskon. Han fick aldrig chansen av sina föräldrar att bli sin bästa version.

Han visste klart vad priset skulle bli om han avslöja något och han hade just kommit ut ur ”livsföngrlset” mitt i livet.

Tragiskt som bara den, alla är förlorare i detta fallet. Sanningens upprättelse borde vara värt något.
Citera
2024-09-14, 12:54
Medlem
Citat:
Att döma av ditt inlägg har du djupa kunskaper om fallet som jag inte har. Det finns flera punkter i ditt inlägg som minst sagt intressanta.

Du får hemskt gärna förklara alltihop och var din information kommer ifrån.

Hur vet du tex att polisen inte hittade matchningar?

Var har du hittat förhöret med den mörkhårige mannen?

Jag är själv övertygad om att CdC satte sin sista potatis i juni 1984, när hon blåste fel personer. Jag tror att hennes skuldberg blev för stort och att hon straffade ut sig, varefter flera missbrukare straffade henne, med dödlig utgång. Det kan mycket väl ha skett på en "tattarbåt" i Solna.

Att "Stig" hade insyn i brottscenariot, känns för mig ganska självklart. Bla för att han var psykiskt sjuk och saknade normala spärrar, samtidigt som han var fullt funktionell på det praktiska planet. Han var lämplig för uppdraget så att säga.

Det är intressant att det snackas om förträngning, att GM glömt vad han gjort osv. Fargas nämnde det + beställningsjobb. Vinof, S och deras polare var ju indrivare.

Var S inblandad, glömde han nog snabbt. Tjackisar har problem med minnet och är en tjackis psykiskt sjuk, kan vad som helst glömmas bort. Även Vinof hade problem med minnet.

Det handlar om problem på klinisk nivå, rena hjärnskador.

Såna här personer har alltid skador på minnet.

Jag ser fram emot vidare diskussion.

Ja festen på tattarbåten som sluta i blodbad och fullständig kaos.
De blir helt klart ovänner, troligen av någon fördelningen/pengar av heroin/röka eller annat tjafs som sex kanske? Tycker kanske hon ska betala i natura mot hennes vilja? Kanske någon av GM var attraherad av henne? Tror inte det handlar om indrivning hon har inget direkt av värde.

Det slutar i vart fall hemskt vidrigt med dödsmisshandel och skrik från Da Costa. Troligen även våldtäkt mtp efterföljande styckning.

De (R & S & CdC) var i så fall jämngamla -55/-56 och de tycks förekomma på samma platser även inte om alltid tillsammans, S och C var heronister, R röka väl bara? CdC sålde både och, kanske var deras kran.

R kan också kopplas i hop med några av hennes personliga saker som alla försvinner vid mordet.

Jag tror bestämt att fallet såhär 40-år senare är löst på FB!
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-14 kl. 12:56.
Citera
2024-09-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nej jag har inga djupa kunskaper om fallet. Men läser logiskt mellan raderna i utredningsmaterialet och tolkar resultat vi har tillgång till och analyserar polisens arbete utefter vad de har valt att delge i materialet. Det är inte komplett på något vis. Det intressanta är vad som inte delges offentligheten här eller hur?

I princip handlar det om materialet efter de får brevet 2009.

Alltså vad polisen vet och gör och när i tiden det sker och vad resultatet har blivit.

Polisen har inte delgett något dnaresultat btrf Herr Mörke och Vinhof eller ens hur de kom fram till att det är just dessa 2 innan brevet kommer. Varför?

För de visste inte ett smack förrän brevet kommer med namnet och vittnesuppgiften. Och härefter har de plötsligt först Vinhof som mördare och styckade? Out of the Blue??

Näppeligen

Det som inte redovisas i materialet är: Förhöret med Gypsy och Herr Mörk där uppslaget till Vinhof kommer från samt hur polisen kommer fram till ”vem som gör vad” och dnaresultat.

Sen kan dna resultatet med Herr Mörk och Vinhoff logiskt bara ge
4 scenario:

1/2 (mördaren)skyldig, 1/2 (griftefridsbrott) skyldig, 2/2 båda skyldiga , 0/2 ingen skyldig

Mål med utredningen =hitta mördaren alltså 2/2 en mördare och en för gravfridsbrott enligt info från Herr Mörk (det anges inte i brevet)

Vi vet att de ej hittar mördaren för då hade fallet varit löst och det är det inte. Alltså går alternativ 2/2 båda är skyldiga bort samt 0/2 ingen skyldig och även 1/2 (en mördare/styckare) då vi har vittne och någon form av erkännande från Herr Mörk för gravfridsbrott som de satte rubriceringarna efter.

Kvar blir bara alternativ 1/2 men denna person har enbart erkänt griftefrid och sitter förmodligen på psyket.

Resultatet är att de har ingen mördare och ett luddigt fragmentariskt erkännande där de landat i E-vägen och således ägare Vinhoff. Herr Mörk anger aldrig R eller Vinhof heller för den delen, utan snarare E-vägen 25 där förmodligen bilen finns. Han erkänner inte heller styckningen som troligen är förträng av trauma.

Detta ”förhör” är utlämnat för det var nog bara ett ”vanligt” samtal i ett möte på psyket. Vad tror du?

Sen dnaresultatet, varför redovisas inte det?

Troligen för det är ett halvtaffligt resultat som inte ledde till att mördaren kunde lokaliseras utan enbart en psyksjuk persons uppgifter som erkänt griftfridsbrott och då la de ner. Säkert i brist på uppslag för slappt polisarbete, de kolla inte i sina tidigare förhör (Gladh) där uppslagen och lösningen fanns.

Tack för en mycket intressant analys 💯

Ja, det måste ju finnas ett eller flera förhör som motiverar att Vinof blir SKÄLIGEN MISSTÄNKT efter 25 år, trots att han dog 2005.

Det är ett minst sagt ovanligt förfarande, eftersom da Costa-fallet var totalt dött 2009.

Och som du skriver, man fick ingen DNA-träff. Eller fick man det utan att någon brydde sig om den?

Hur som helst, testningen av Vinof hänger ihop med gypsy-brevet, vilket är intressant i sig.

Och om en blond och en mörkhårig galning var kopplad till både båten och Eugeniavägen, satsar jag 5000 kr på att det var två ökända missbrukare, som umgicks med Vinof i juni 1984.

Notera också likheten mellan männen i båten och de två män som CdC mötte i Högalidsparken i juni 1984.

En blond och en mörkhårig missbrukare.

Jag tror fö att polisen blandade ihop uppgifterna.

En av männen hade en "obehaglig" utstrålning men vittnena kunde inte precisera varför.

Det var nog S de menade och inte R.

När S mår som sämst, har han en mycket märklig, mörk, obehaglig, tvetydig utstrålning. Den är svår att beskriva men den känns tydligt + att han blir svart i ögonen, som bara en psyksjuk missbrukare kan bli. Usch.
Citera
2024-09-14, 13:26
Medlem
Citat:
De blir helt klart ovänner, troligen av någon fördelningen/pengar av heroin/röka eller annat tjafs som sex kanske? Tycker kanske hon ska betala i natura mot hennes vilja? Kanske någon av GM var attraherad av henne? Tror inte det handlar om indrivning hon har inget direkt av värde.

Det slutar i vart fall hemskt vidrigt med dödsmisshandel och skrik från Da Costa. Troligen även våldtäkt mtp efterföljande styckning.

De (R & S & CdC) var i så fall jämngamla -55/-56 och de tycks förekomma på samma platser även inte om alltid tillsammans, S och C var heronister, R röka väl bara? CdC sålde både och, kanske var deras kran.

R kan också kopplas i hop med några av hennes personliga saker som alla försvinner vid mordet.

C sålde hasch och rökte hasch. R var en storkonsument av hasch. Han verkar ha rökt dagligen i flera år. Det verkar extremt sannolikt att C och R kände varandra pga hasch ett och missbruket i allmänhet.

R missbrukade alkohol, tabletter, tjack även opiater i perioder. Han verkar ha kickat opiaterna på sjuttiotalet men jag antar att han återföll flera gånger.

Vilka tillhörigheter tog R från da Costa?

Missbrukade "Stig" heroin? Det var nytt för mig.

Att han brukade komplettera amfetamin med hasch, benso och opiater visste jag. Men var han verkligen heroinist?
Citera
2024-09-14, 13:28
Medlem
Citat:

Det verkar faktiskt som att fallet närmar sig sin lösning!

Om dina teorier stämmer, förstår man också varför R var vansinnig på Monika. Hon hade väl hört om da Costas öde, och R mådde skit osv.

M ville nog skvallra osv.

Hon hade tydligen information om hans tidigare brottslighet, men vägrade säga vad det gällde, enligt polisen.

Enkel gissning: R mådde skit pga av minnen av C:s död. Han bröt ihop och sökte tröst hos M, som ville skvallra för polisen. Och det är sannolikt att M kände CdC, vilket gör dramat ännu mer laddat...

Och R blev totalt vansinnig på M, som blev utsatt för rå misshandel mellan 1986 och 1988.

Hon blev även trakasserad av flera personer. Jag vet inte vilka de var.

Efter 1988 fick hon vara ifred för Alm.

Tankeväckande.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-14 kl. 13:43.
Citera
2024-09-14, 13:51
Medlem
Citat:
Tack för en mycket intressant analys 💯

Ja, det måste ju finnas ett eller flera förhör som motiverar att Vinof blir SKÄLIGEN MISSTÄNKT efter 25 år, trots att han dog 2005.

Det är ett minst sagt ovanligt förfarande, eftersom da Costa-fallet var totalt dött 2009.

Och som du skriver, man fick ingen DNA-träff. Eller fick man det utan att någon brydde sig om den?

Hur som helst, testningen av Vinof hänger ihop med gypsy-brevet, vilket är intressant i sig.

Och om en blond och en mörkhårig galning var kopplad till både båten och Eugeniavägen, satsar jag 5000 kr på att det var två ökända missbrukare, som umgicks med Vinof i juni 1984.

Notera också likheten mellan männen i båten och de två män som CdC mötte i Högalidsparken i juni 1984.

En blond och en mörkhårig missbrukare.

Jag tror fö att polisen blandade ihop uppgifterna.

En av männen hade en "obehaglig" utstrålning men vittnena kunde inte precisera varför.

Det var nog S de menade och inte R.

När S mår som sämst, har han en mycket märklig, mörk, obehaglig, tvetydig utstrålning. Den är svår att beskriva men den känns tydligt + att han blir svart i ögonen, som bara en psyksjuk missbrukare kan bli. Usch.

Tror S bla har schizofreni. Jag har sett det samma tomma mörka i ögonen hos personer med schizofreni, de är som på ett annat ställe. Sjukdomen är mycket ärftlig och förenat med att de hör olika röster och ser ofta färger som talar till dem, berättar vad de ska göra.

Vid medicinering funkar de ok men utan är det katastrof, väldigt obegripliga och utåtagerande och rösterna tar över.

Som du säger finns nog även någon klinisk hjärnskada och styckningen är nog förträngd.
Inte sällan blir de missbrukare och bedövar sjukdomen när de slutar med medicin som händer titt som tätt.

På tal om Fargas tror hon att han även gör något liknande efter CdC. Har du hittar något spår av detta?
Citera
2024-09-14, 14:15
Medlem
Citat:
Tror S bla har schizofreni. Jag har sett det samma tomma mörka i ögonen hos personer med schizofreni, de är som på ett annat ställe. Sjukdomen är mycket ärftlig och förenat med att de hör olika röster och ser ofta färger som talar till dem, berättar vad de ska göra.

Vid medicinering funkar de ok men utan är det katastrof, väldigt obegripliga och utåtagerande och rösterna tar över.

Som du säger finns nog även någon klinisk hjärnskada och styckningen är nog förträngd.
Inte sällan blir de missbrukare och bedövar sjukdomen när de slutar med medicin som händer titt som tätt.

På tal om Fargas tror hon att han även gör något liknande efter CdC. Har du hittar något spår av detta?

Ja någon tung diagnos har han ju.

Jag gissar på bipolär sjukdom eller psykossjukdom.

Troligen har han ärvt galenskap, men intensivt amfetaminmissbruk kan också leda till psykisk sjukdom.
Kanske har han bara knarkat sönder sig.

Att han var farlig redan på åttiotalet, råder det dock ingen tvekan om.

Nej, jag vet ingenting om Fargas.

Fargas är tyvärr bara ett namn för mig.
Citera
2024-09-14, 14:51
Medlem
Citat:
C sålde hasch och rökte hasch. R var en storkonsument av hasch. Han verkar ha rökt dagligen i flera år. Det verkar extremt sannolikt att C och R kände varandra pga hasch ett och missbruket i allmänhet.

R missbrukade alkohol, tabletter, tjack även opiater i perioder. Han verkar ha kickat opiaterna på sjuttiotalet men jag antar att han återföll flera gånger.

Att han brukade komplettera amfetamin med hasch, benso och opiater visste jag. Men var han verkligen heroinist?

Ingen aning, antar det även kan varit heroin. För enligt NK köpte han, Catrine, "Skrik-Jörgen" och Saba knark vid Mariatorget, de skulle ha åkt T-bana tillsammans. Bara antog det var heroin eftersom det var det NK och C gick på, även SS om jag inte missminner mig och om S-J och S är samma person klart.
Citera
2024-09-14, 15:09
Medlem
Citat:

När det gäller tillhörigheterna hitta jag en koppling till E-vägen och Robert via ”Dojan”.

Du själv skrev tidigare bla:

”Historien om "Dojan" och hans vän finns att läsa på nätet, och den är betydligt intressantare än vad man kan tro; både tidsmässigt och geografiskt hamnar "Dojan" och hans vän precis invid FP2 och Robert, vars övervakare stämt möte med honom i knarkarkvarten i Västra skogen...

Enligt "Dojan" och hans vän skedde deras "fynd" strax innan C:s kvarlevor hittades, och polisens behandling av tipsarna var märklig”

”Fynden” är väl här delar av hennes tillhörigheter plånbok, id-kort bla och som de trodde de hittat vid ett källarinbrott…eller hur var historien?

Kan ju lika gärna snott hela CdC väska på E-vägen tidigare eller att R dumpar den i knarkvarten vid Västra skogen.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-14 kl. 15:38.
Citera
2024-09-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ingen aning, antar det även kan varit heroin. För enligt NK köpte han, Catrine, "Skrik-Jörgen" och Saba knark vid Mariatorget, de skulle ha åkt T-bana tillsammans. Bara antog det var heroin eftersom det var det NK och C gick på, även SS om jag inte missminner mig och om S-J och S är samma person klart.

Aha du tänker så...
Jag har bara läst namnet Skrik-Jörgen.
Jag vet inte vad han hette i verkligheten.

Jag tror inte att Skrik-Jörgen och "Stig" är samma snubbe men vad vet jag?

Jag har aldrig uppfattat "Stig" som högljudd. Snarare tvärtom. Han kan vara sjukt otrevlig och han är duktig på att hota folk men skriker gör han väl sällan.
Skrik-Jörgen fick sitt smeknamn pga vanan att skrika och informera om olika knark-dealar.

"Stig" har nog stoppat i sig allt som finns på marknaden men jag uppfattar honom som en äkta klassisk tjackis.
Citera
2024-09-14, 15:16
Medlem
Citat:
När det gäller tillhörigheterna hitta jss SD g en koppling till E-vägen och Robert via ”Dojan”.

Du själv skrev tidigare bla:

”Historien om "Dojan" och hans vän finns att läsa på nätet, och den är betydligt intressantare än vad man kan tro; både tidsmässigt och geografiskt hamnar "Dojan" och hans vän precis invid FP2 och Robert, vars övervakare stämt möte med honom i knarkarkvarten i Västra skogen...

Enligt "Dojan" och hans vän skedde deras "fynd" strax innan C:s kvarlevor hittades, och polisens behandling av tipsarna var märklig”

”Fynden” är väl här delar av hennes tillhörigheter id-kort bla och som de trodde de hittat vid ett källarinbrott…eller hur var historien?

Kan ju lika gärna snott hela CdC väska på E-vägen tidigare.

Jag förstår hur du tänker.

Det låter rimligt.
Citera
2024-09-14, 15:24
Medlem
Citat:
Aha du tänker så...
Jag har bara läst namnet Skrik-Jörgen.
Jag vet inte vad han hette i verkligheten.

Jag tror inte att Skrik-Jörgen och "Stig" är samma snubbe men vad vet jag?

Jag har aldrig uppfattat "Stig" som högljudd. Snarare tvärtom. Han kan vara sjukt otrevlig och han är duktig på att hota folk men skriker gör han väl sällan.
Skrik-Jörgen fick sitt smeknamn pga vanan att skrika och informera om olika knark-dealar.

"Stig" har nog stoppat i sig allt som finns på marknaden men jag uppfattar honom som en äkta klassisk tjackis.

Ja alltså du har helt annan personkoll, jag har aldrig träffar någon av dem eller vet vad de gick på eller inte. Förstår det är skillnader uppåt eller neråt och mellan sprutnarkomaner och ”vanliga” mussbrukare men absolut inte några namn på inblandade mer än möjligen B Alm då.

”S” vet jag isf inte var han placerar sig mer än kompis med BA och säkert hang around på E-vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in