2024-09-13, 19:12
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Att låna ut pengar till vänner är ett recept för att bli av med både pengar och vänner.

Exakt! Jag brukar bjuda på några öl eller en lunch om någon sitter illa till. Värdelöst att ha smålån utestående.
Citera
2024-09-13, 19:29
Medlem
Citat:
Att låna ut pengar till vänner är ett recept för att bli av med både pengar och vänner.

Vilket är dock bra om det är vänner man ej vill ha.
Citera
2024-09-13, 19:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vad är nödfall? Var drar du gränsen? Om du lånar ut till en, varför inte till en annan? Vems nöd är störst?

Sätt inte dig själv i situationer där du måste börja förhandla med dig själv och ditt samvete. Jag har själv sett på nära håll hur lånekarusellen bara fortsätter, hur de som vill vara "snälla" och har svårt att säga nej utnyttjas av narcissister som ser lånandet som ett enkelt sätt att försörja sig utan krav på motprestation.

Hamna inte där.

Jag har varit på båda sidor av den karusellen.

Har leechat av diverse snälla släktingar som ställt upp. Det har inte känts bra. Men jag gjorde ett val där jag bestämde mig att antingen så kastar jag in handduken och ger upp all värdighet, eller så jobbar jag kvar på det helvetesjobbet jag var på och får en hjärtattack eller avlider på kuppen. Jag jobbade inom transport och var så utbränd att jag var med om krockar och massa annat på slutet, jag drog till slut en ragequit för jag insåg att snart kommer det hända något jävligt hemskt (hittills hade jag bara orsakat skador på föremål och andra fordon).

När man säger upp sig själv i affekt, eller ragequittar som jag kallar det, så har man tydligen inte rätt till någon akassa. Jag fick inte det iaf. Så jag livnärde mig (gör det fortfarande till viss del) på lån och allmosor. Jag är satt i skuld till många nu men är 100% inriktad på att betala tillbaka till alla när jag kan... dock så tar det sjuhelvetes lång tid att komma på fötter igen.

Många ursäkter där, men vill bara påpeka att jag kanske inte är den enda som håller på med sånt här pga liknande skäl, det finns så många jobb som totalt kommer knäcka en och tvinga en till att ge upp och då är man stekt.
Citera
2024-09-13, 20:07
Medlem
MrFishboys avatar
Vem fan tar ränta av vänner och släktingar?
Lånat ut pengar till både vänner och släktingar utan ränta eller krav på när det ska återbetalas.
Citera
2024-09-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det där (minus blommor + hämtmat) hände för mig. Det var en gång när jag skrivit av det i huvudet (för det kommer aldrig hända, de där får jag aldrig tillbaka tänkte jag) men tro fan om han inte gjorde det ändå! Det är riktigt dåligt när det tar mycket längre tid än avtalat, men bättre sent än aldrig, och det blir ju en kul överraskning.

Kul och kul...

Pacta sunt servanda .

Men det är väl möjligtvis en början på en normal komunikation.
Citera
2024-09-13, 20:34
Medlem
Citat:
Här har ni sanningen, kära flashbackare.
Citera
2024-09-14, 06:29
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Hänvisa dem till banken så slipper du mycket problem. Undvik att låna ut pengar till privatpersoner.
Citera
2024-09-14, 06:47
Medlem
arakas avatar
Är man inte barn och behöver låna pengar av kompisarna har man stora problem på det ena eller andra sättet.
Citera
2024-09-14, 06:55
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Att tjäna pengar på vänner luktar illa tycker jag.
Ingen ränta här och vill du visa uppskattning får du gärna hjälpa mig med nått vid behov i framtiden, men det är valfritt det med.
Tycker det luktar betydligt mer illa att låna av sina vänner eller för den delen även släkt.
För att använda en aktuell term, sunkigt.
Citera
2024-09-14, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Tycker det luktar betydligt mer illa att låna av sina vänner eller för den delen även släkt.
För att använda en aktuell term, sunkigt.
Vet inte varför det skulle vara det? Jag ser det som vilken tjänst som helst iaf.
Citera
2024-09-14, 19:50
Medlem
Roidberts avatar
Brukar själv inte kräva ränta, men lånar sällan ut pengar. Tycker att det känns för jobbigt att behöva oroa sig för att kanske inte få tillbaka mina pengar. Vill inte utsätta mig själv för lågintensiv stress över tid. Men tycker att det är föredömligt att du betalar 300kr extra för att låna 700kr.
Citera
2024-09-14, 20:09
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det där (minus blommor + hämtmat) hände för mig. Det var en gång när jag skrivit av det i huvudet (för det kommer aldrig hända, de där får jag aldrig tillbaka tänkte jag) men tro fan om han inte gjorde det ändå! Det är riktigt dåligt när det tar mycket längre tid än avtalat, men bättre sent än aldrig, och det blir ju en kul överraskning.

Lånade själv ut 3000kr till min första frus väninna 2018. Fick tillbaka pengarna 2020 efter att min första dotter föddes. Bättre sent än aldrig som sagt. Har lånat ut småpengar till familjemedlemmar och bekanta som aldrig har betalats tillbaka. Värst är Andreas som inte har betalat tillbaka de 8kr han är skyldig mig sedan högstadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in